Alla NH-ryttare!
Hallo :)
Nu vill jag se bilder alla NH-ryttare som rider utan träns, med ex. halsring eller inget alls! Ja, jag rider min pålle för det mesta utan träns, ibland med halsring, och vi båda älskar det! Hållt på med NH i ca 2-3 år, tränat några st osv, det är svinkul (Y)
På bilden satt jag upp efter en lyckad NH-träning, därav ingen hjälm.. Ponnyn ser uttråkad ut därför att jag tränade på riktigt långsam jog, det var inge kul tyckte han ^^
Mvh
Norah

enligt skrivreglerna får INGA hjälmlösa bilder visas..

Måla dit en hjälm illa kvickt annars försvinner bilden =)

Haha vad roliga ni är.
häftig bild, men som tidigare flickor sagt, så är det inte tillåtet med hjälmlösa bilder, så därför tog jag bort den.
men du är varmt välkommen att visa fler bilder, med hjälm :)

Kan du inte klippa bort huvudet? Jag vill gjärna se bilden.. :/
VARFÖR får man inte ha utan hjälm? Jag menar, what's the big deal?
det beslutet togs gemensamt med medlemmarna när Linda hade sajten, för att vara en bra förebild för yngre medlemmar att det är viktigt att ha hjälm.
när Lisette tog över sajten, valde hon att behålla den regeln.
Då vi alla tycker att den är bra.

Fint! Går det ut på att man bara ska styra med skänklarna eller vad? (Hänger inte med riktigt)
Det bygger på tillit
Helena
Man rider inte NH, NH är ett förhållningssätt och inte någon sorts tävlingsgren.
Det bygger på lika delar tillit och kommunikation, finns ite det ena där finns itne det andra där heller.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det går inte riktigt ut på något, utan det är liksom en bonus man får efter mycket arbete och intresse. Hästen ger en tillåtelsen och tilliten att våga testa nya saker, den är intresserad och lyssnar därför mer intresserat och uppmärksamt på mina hjälper. Ber jag honom att göra något, gör jag det med respekt, allt ska hela tiden vara på hans villkor. Jag försöker att styra så lite som möjligt men hjälp av fysik, utan försöker att få honom att förstå vad jag vill att han ska göra.. Det jag använder mest är vikten.

putt

Om någon hade tagit nåt foto när jag red Lippe så där hade jag haft nåt att visa :) Vi hoppade ju t.o.m i vårt miniridhus, sen hoppade jag barbacka med grimma och grimskaft 1.10 m ute i hagen :P

Fin pålla :D

Vilken jättefin häst du hade :D

putt :D

Att sitta och rida på en stängd ridbana är väl eg inte så svårt. *ler*
Kom igen ni som snackar om tillit och rid ut på en äng eller så.
Min gubbe brukar ta min fjording och rida med grimma och knyta grimskaftet runt grimman som för att styra lite med. Sedan sätter han sig barbacka och tar med en piska och rider runt i sommarhagarna. Där slår han men pisken eller en sopborste på trådarna som hänger ned pga is och snö. Det är hans lilla nöje. *ler*

Fast Gejsa då rider man ju fortfarande inhängnat och med desutom ännu mer styr och bromshjälp ;)

Nu menade jag inte att min gubbe kunde. Trodde att du förstod det. Han använde ju grimma och grimskaft också. Nu var det ju att rida utan något. *ler*Men det var ändå ett steg längre än att rida på ridbanan. Många hästar brukar minnas den härliga sommaren och bralla när man rider in där.
Det jag menade var att rida ute på en äng likadant. För då brukar mina hästar också bli glada och bralla lite. Men det kanske bara är mina det.

gejsa- jag red henne så även ute i skogen…..

Ja, det är ju bra att du kan det. Men det vågar inte många göra.
Jag tex skulle aldrig göra det. För en häst är ju iaf ett flykdjur. Blir den rädd så spelar det ingen roll den sticker ju. Oavsett hur mycket tillit du har till din häst. Och den har till dig.
OHH DET SKA JAG TESTA PÅ IMORRN! :D kort kommer ;D
är det inte lite riskabelt att hoppa med täcke och stora jackor? :/
Helena

så länge ryttaren inte litar på sin häst, litar inte hästen på ryttaren…..

Så är det kanske. Men jag har inte heller sådan dödslängtan att sitta och pröva om det går att rida så. Finns ingen anledning heller tycker jag. Mer än att skryta kanske vad man kan och inte kan med sin häst. *ler*
#28 dags att landa nu…..inget fel att vara dumdristig för sej själv men när du skriver som du gör så kan det uppmana BARN till samma galenskap på icke inhägnat område….så sluta nu och segla och gå istället in för landning…i stället för att så frön som nog inte behöver spridas.
Mina ungar behöver inte ovanstående dumheter serverade för sej…dom lever farligt nog endå!!!! Eller vad säger du #29 DOM klarar det alldeles utmärkt själva utan trådmakarens uppmuntran…
Det finns väll fler som tycker att det verkar galenskap….då vi verkar vara få (2-3st) som ogillar dumdristigheter eller har det med mognad att göra? varför inte arbeta för säkerhet då om olyckan är framme så blir skadorna fatala, oftast. Skulle bli MYCKET förvånad om inte fler blir oroade över bristen av respekt för det djur hästen är. För ni vet väll att dödsolyckorna ökar innom ridsporten?

kan tala om att vi har såååå skillda åsikter!!!!!! å det är oki. men jag lika väl som du står för mina åsikter!
jag hade varit mer rädd om mina småsyskon hanterade hästarna på "vanligt" sätt! ha hästen vid sidan av sej mm….
men de träna som jag å det känns tryggt. om ungarna är så pass små att de inte förstå att de inte kan göra saker de inte gjort innan helt själva så är de för små för att vara med hästarna själva.
mina småsyskon skulle aldrig göra nåt de inte visste om de redde ut själva?????? förstår inte ditt resonemang……
vi i min familj se sina hästar som familjemedlem.

Ridning är farligt som det är. Och känner man så stort behov utav ett träns för att hålla sig kvar på hästen blir jag väldigt ifrågasättande till vad för slags ridning man håller på med? För tränset är inte till för att ryttaren ska sitta kvar bättre om något händer, långt därifrån och en ryttare som inte är nybörjare och ridit ett tag på samma häst som mår hyffsat väl bör kunna ta sig runt på den utan träns som svängningsmedel. Så varför ska man vilja ha tränset?
Vad är det som gör att man är så pass mkt säkrare med tränset?

Nova Roll….förstår inte ditt resonemang här riktigt!!! JAg är själv ett levande bevis på att jag levde f*n så mkt farligare med ex Pim när jag hanterade honom på "vanligt" sätt än när jag började med NH på honom så att prata om att man är ute och seglar och ska landa är bara ren bullshit enligt mej…då har man aldrig haft den rena och bra kommunikationen med sin häst som man verkligen kan få med sin häst via den hanteringen som jag fått lära mig inom NH. Jag hade varit rädd för att hantera många av hästarna jag hanterat, om jag inte haft NHs hantering….
OCh håller fullständigt med SHirley ang det hon skriver ang barnen. förstår inte barnen själva att de måste LÄRA sig innan man utför en handling med hästarna…. då är de definitivt för små för att vara själva med hästarna!!!!!! Det är som så att litar du på hästen så litar hästen på dig!!!! annars får du gärna förklara för mig varför ex Pim ändrade sig så fullkomligt från att flippa för ALLT för att sen STRUNTA i allt efter att jag börjat NH hantera honom på sättet jag hanterar idag…. väntar med spänning på svar!

Nej, snuttan man har ett träns för att stoppa en häst inte för att styra. *Ler* Vem har sagt det?
Jag har som sagt också ridit min fjording utan träns men jag skulle aldrig göra det ute på en äng. Tror faktist inte att det är sååå många som gör det här heller.

Fast varför vill du stoppa den med tyglarna?
Har du en opålitlig häst som sticker skulle jag fundera på om man bör ge sig ut på vägar alls.

Ja, varför har man tyglar. Det kan man ju fråga sig. Suck!
Varför har du träns och sadel själv? Varför inte börja rida in din häst utan allt det där.

gejsa
så som din man gör med gejsa brukar en i stallet göra med, men hon brukar låna Peppe till det istället för sin egen. och våra hagar är bara ängar så det kanske räknas? hur som helst rider jag inte ut Peppe i bara grimma mer efter våran lilla galopptur på isgatan 
snuttan, hästar Kan bli rädda och då lyssnar iaf inte mina på bara sitsen. träns ser jag som en nödbroms.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#39# Precis! 
Varför ska man utmana ödet. Man har ju bara ett liv.

Fast det handlar ju om så mkt annat än bara ridningen…ridningen är nått man får gratis kan man typ säg när man har kört markhanteringen….så det är ju inte bara till att hoppa upp och se glad ut och tro att hästen gör allt du vill
hmmpff och tjaaaa…
Alla hästar kan bli skrämda och ytterst få behärskar den konsten till fullo, att kunna rida sin häst helt naken och med full kontroll om en oförutsedd sak händer…
Jag tolkar det som att NovaRoll(?) syftar på ridning på naken häst ute i markerna och inte på NH-hantering… Jag för min del anser att uppmuntande av ridning på helnaken häst utanför inhägnat område är lika farligt som att rida hjälmlöst (minst) tom mkt farligare… Det är ju faktist så att det oftast inte är de med störst kunskap som testar ute i skogen (syftar inte på dig nu shirley utan småtjejer och killar som tycker att det verkar mkt coolt och spännande) utan utrustning.. tycker att det är rätt att påpeka att tråden kan uppmuntra till djärv, dumdristig och ogenomtänkt ridning… Sen kan man kanske formulera sig på ett mycket trevligare sätt!
Vi kan ju göra som så att alla här ute som är 100% säkra på att de kan utan hjälp av träns stoppa en skenande häst.. Det kan vara skadeskjutet vilt som kommer löpandes i skogen och skrämmer din häst eller kanske nöten som alltid släpper sin ouppfostrade hund som äslakr att valla häst..
Jag är nr 1 och jag kan INTE efter 26 år i sadeln säga att jag till 100% kan stoppa en skenade häst utan träns..
och för att det inte ska bli gläfs kring "att det går ju inte att stoppa en skenade häst överhuvudtaget" Så får jag väl belysa att det ligger strax under gränsen till besinningslösr sken..
Sen kan ingen här ute komma och säga att er häst aldrig skulle bli rädd för NGT… Jag har stått och sett på när en fallskärmshoppare störtade mitt i hagen hos våra hästar… så allt kan hända!
Så varsegoa och shoot!!!

Nej, vem har sagt det petra? Tror nog att mina hästar är hanterade på marken och även inridna. Skulle aldrig i mitt liv rida ut utan träns ändå. Även om det kanske skulle gå. Vill bara inte utmana ödet.
Därmed så slutar jag resonera i denna tråden.

#43 Önskar jag kunde förklara mej lite bättre för då skulle jag gärna gjort det…nu missförstår du mej…

jag har ridit i grimma o gramskaft EN gång! jag rider normalt western (-NH) och feldingcrais (bara med sits). men aldrig i livet att jag rider i grimma o grimskaft igen, hästen fick syn på våran granne som höll på i hallonbuskarna och trodde det aldra minst var en tiger som låg o lura… kan ju säja att jag höll mig kvar i nån kilometer för att senare bli avsvept av en gren och fick hjärnskakning. visst, jag hade inte hållit mig kvar med träns men då hade jag iaf haft en möjlighet att styra runt hästen i en volt o försökt få den att minska farten.
Man får INTE glömma att hästen är ett flyktdjur!

Det är allt jag säger. Hon rider i skogen, på vägar mm utan träns, min tränare.
låg nivå den här tråden låg på.. jag hade hoppats på mer.

vad????
#42 jag har också haft fallskärmshoppare i min foderponnys hage när jag var yngre…. Såg rätt roligt ut, jag stod på gödselstacken med kärra o grep när en kille drösslade enr mitt bland araberna på gården, de höjde på huvudet och tittade på honom medan han haffsade ihopa sin fallskärm, sedan fortsatte de beta.
Sen pep han iväg mellan eltrådarna fortare än kvickt.
#47 istället för o "klaga" gör ngt åt det! o höj standarden eller starta en ny tråd. ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Har ridit i grimma och grimskaft många gånger. Speciellt om det är långt till hagen!! =P
En gång satt jag upp i hagen på en av våra isisar vi hade då. Hon fick lite fnatt och började springa mot höstället, det var lösdrift. Jag fick krypa upp på gyggen på henne och grabba tag i manen för att inte bli avskrapad mot träden… Tur att hon inte var så hög om jag hade trillat av!
Haah jo grimma å grimskaft barbacka eller bara i grimma har man ju ridit många gånger;) Mysigt på sitt vis. En ponny jag hade red jag med en ring runt halsen några ånger. Men hade dock alltid även grimma på, om han nu skulle sticka, vilket han aldrig gjorde. Men jag undrar: HUR får mann stopp på en häst när man inte har nånting på den, ingen grimma, eller ring runt halsen?? Proar man bara? Men om hästen råkar i sken?
#48. Det jag menar är att så fort det kommer upp en fråga eller en tråd om nånting inom NH, så kan inte folk låta de som tycker att det är intressant o kul svara på det. Ha det som en tråd för de som känner gemenskap inom det och låta de diskutera de olika saker man gör om man har den inriktningen. De som tycker att det är okej och vill ha tips av varandra utan att bli påhoppade av andra hela tiden!
kan man inte bara hålla sig till ämnet vad trådskaparen har angett, i detta fall bilder! Det är som att alla skulle attackera en tråd där nån t.ex skulle vilja se bilder på skänkelvikning o säga att det är så fel med dressyr och dumförklara de som rider på det viset.
jaja.. alla ska ha sina åsikter o det här är ett forum, men måste man påpeka det i varje tråd där det handlar om NH?
För övrigt har inte jag några bilder där jag rider min häst utan träns..tyvärr. har inte ridit henne mycket det senaste året. MEN jag gör det inte varje gång jag rider och jag tränar henne absolut inte på det viset. Jag ser det mer som ett kvitto på hur långt vi har kommit o inte ett sätt att träna på och lära hästen något nytt, då har jag alltid verktyg för att kunna korrigera.
Jag vill bara säga att även om man har träns på hästen när man rider så rider man bara för det inte bara med tränset det som får hästen att gå i form är skänklarna och sätet även vikten, träns andvänder man inte för att svänga det gör man med sätetoch vikten. Sen har man ju träns för att få hästen att bli lagom ställd mm.

Brukar rida min polle lite då och då utan någonting alls:) funkar helt okej :) volter osv i skritt o trav är inga problem inte heller att sakta av / stanna :) igår hoppade vi lite utan något träns eller sadel :) lite "uppsutten löshoppning", blev ungefär 1,20 :) Har tyvärr inga bilder på den här datorn.. men ska försöka fixa.
http://www.youtube.com/watch?v=fZIYM76mYag&feature=related
Jag ligger "nog" "lite" i lä…. =P
#56 Fast egentligen inte, tror jag. Steget från reining till bettlöst är inte så långt :) Inte i jämförelse med i princip vilken annan gren som helst :P

#51 Du använder hela din kropp för att sakta av, svänga, öka osv. Jag brukar luta mig en aning framåt, sedan bakåt och sitta till, och har han inte stannat vid det laget klämmer jag med knäna. Då stannar han definitivt ;]
Hamnar hästen i sken…. finns det inte mycket att göra. Precis som om man hade träns. När hästen är i sken är den helt blockerad, den ser inte var den springer eller varföe utan bara att den måste komma ifrån platsen den blev skrämd på NU!
Det bästa att göra med en häst som är i sken, är egentligen att kasta sig av. Att försöka stanna, eller ens sakta ner lite, svänga in på volt osv är bara livsfarligt. Då hästen glömmer allt och tror att du är obehaget den springer ifrån - spring fortare.
Hästen kan springa in i träd, snubbla över nedliggande grenar osv.
Ja, detta hade väl inte riktigt med tråden att göra men..
Och snälla! Jag ville se bilder på folk som vill göra nåt annorlunda och roligt med sin häst. Inte höra hur fel jag har när jag rider som jag och vissa andra gör, och hur dum i huvudet jag är. Skapa en egen tråd om det istället.
#58 tack for svaret! ja förstår dej, men ja tror nog ändå att det inte är ngt för mej;P kontrollfreak kanske? haha ne, men ja behöver ju mitt bett till min sport. Jag tror säkert att du är jätteduktig! Men de blir nog ett problem att hoppa 150-160banor utan ett träns. ;)
Nu behöver inte alla kommentera att jag ör förstor, jag VET det ^^
när jag fick denna ponny för ca 6 år sen var han sågott som oinriden , litade inte på människor, och var mkt mkt vanvårdad, han har varit en pina att rida, och det var faktist bara jag som kunde rida honom för ca 3 år sen. nu är han mkt bättre och idag ser vi ut såhär :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag och min förra medryttarhäst, världens underbaraste. Hoppade även banor utan utrustning, red i skogen osv.. men han såldes tyvärr :'(
Folk har frågat innan så jag skriver det för övriga som ev. undrar, Bilden är INTE redigerad.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#60 vad härligt det låter :> med en sådan relation aså.
#61 naew, härligt det ser ut! :']
#62, tack! saknar honom fruktansvärt mycket…:'(
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
jag tyckte #29 var lite, asså, vf man ska göra det , man vill ju skapa en bra relation med sin häst , så är det ju :) och hästen blir avslappnad när man rider i bara halsring ;) min blir det iaf , han är välldigt busig, men han har aldrigb busa med mej i halsring, nån spark då o då bara :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag har inte kommit en häst så pass nära att jag kunnat testa rida utan träns och bara i halsring. dem ända jag skulle kunna tänka mig är såld och har åkt tillbaka till ägaren. Den ena hann jag iaf rida in i repgrimma bla.! Jag hoppas jag får återförenas med honom någon dag…
Jag har ridit Klasse både med bara grimskaft runt halsen, eller grimskaft lite provisoriskt som grimma, och utan nånting. Den här bilden red jag med ett grimskaft som fick stå till tjänst som grimma.. Den är dock bortredigerad :P Vet att jag är för stor..
Klasse var totalt livrädd för människor för 3-4 år sen, och nu förstår vi varandra superbra. Red oftast barbacka, men oftast med träns.. Han är tyvärr såld nu pga ägarens bortgång :'/
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#68, när du rider utan nånting som på siata bilden , kan du styra o svänga o så då? :P :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
puttputt klasselover :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#69 Jag kan bara svara för mig, men det går utmärkt att svänga med röst, vikt och skänklar även om man inte har något på huvudet :)
#71 jo, jag rider med så, (#60) det var ingen allmän fråga, utan till klasselover :]
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#72 - Ja, jag styr med skänklar, röst och neck reining som i western :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#73, skulle vara kul att se bilder som det syns, lr nån film är lr nåt :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Så härligt det ser ut när ni rider utan någonting! Måste kännas skönt att båda litar på varandra, ett fint samspel :) Detta vill jag också kunna göra!
Kastanjegårdens Kaniner
det ser så naturligt ut!

#80 Han är helt otrolig !
Ja, han är helt otrolig!!