Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1797 ggr
gejsa
0

OT I morgon säljer jag Sorro!

Ja, i morgon kväll ska jag åka till ridskolan som har Sorro och få resterande betalning och lämna passet. Sedan äger jag inte honom längre. Usch vad jobbigt. Jag kommer väl inte att kunna sova i natt. Kl 18 ska vi vara där. Ska se på en timma när han är med i verksamheten först. Skrev i kontraktet att jag ville se att han trivdes och att det gick bra att rida honom tillsammans med alla andra hästar. Vet inte hur många som är med men dom har bara 10 hästar varav 2 är privat fast jag tror dom också används ibland.

Som ni vet så har jag alltid sagt nej, till ridskola. Men har ändrat åsikt eftersom jag antar/hoppas/tror att dom sköts och rids bättre än om en vanlig privatsperson skulle äga honom hemma. Det är liksom mer koll då i ridningen osv. Man ringer alltid veterinär ifall hästen blir sjuk osv osv.

Dom har också två 20 åriga gamla hästar som dom haft inom verksamheten sedan dom var 4 år gamla. Så det bådar ju gott. Skrattande

VeNyRa
0

Jag skulle inte heller villja sälja till ridskola. Om det är en mindre ridskola där man ser att hästarna är bra omhändertagna och har bra referenser så kanske jag skulle kunna tänka mej det.

Det kommer säker gå bra och lycka till!

lisette
0

jag tycker inte man ska vara så himla negativ till att sälja till ridskolor. någonstans måste hästarna komma ifrån för att folk ska lära sig rida.

tycker du gjort ett bra val gejsa, du hade inte sålt om det inte känts rätt!

gejsa
0

#2# Ja, du om någon vet ju hur jag har våndats med olika ev köpare osv. Skrattande Inget känns väl eg rätt. Jag hade helst velat haft honom hemma jämt. Men tyvärr kan man inte ha alla hästar kvar. Dom är dyra i drift bl a. Han behöver komma igång i ridningen nu. Är redan 6 år och är född hos mig min lilla pojke.

Denna kommentar har tagits bort.
VeNyRa
0

#2 Det finns många ridskolor som glömmer bort att ta hand om hästarna. som här tex. De flesta hästarna är väldigt omusklade, väldigt sega (pga för lite kraftfoder) och det finns ingen fungerande tillridning. Det är mer än en gång hästarna har varit varma om benen haft knölar som är oförklarliga, fel tillpassade sadlar som lett till ryggont.

Det värsta var en gång när en sadelmakare var här och höll en kurs, vi tog en random sadel från ridsolans sadelkammare för att vi skulle lära oss att känna om bommen var av och döm till våran förvåning när det karrade och bommen var av! hästen som hade sadeln hade gått med ryggont länge och var väldigt sur.

Men det finns bra ridskolor såklart, och jag tror nog att gejsa har hittat en av dem =)

PimTheGreat
0

kommer säkert att gå bra!.. Kan du inte ta lite kort och visa oss??? Lycka till!

gejsa
0

Jag tror nog att dom sköter sina hästar bättre än så. :)

Den häst som dom avlivade i december som är i stället för Sorro hade dom nästan ståendes i 1 år med olika krämpor tills veterinären sa att det inte gick att få bra. Bla korsförlamning tror jag hon sa. Och då hade dom precis köpt hästen när han blev sjuk.

lisette
0

#4 ja det är det jag menar. du hade inte sålt om det inte känts bra. =)

#5 jotack, jag vet. har själv köpt en häst från en ridskola. han gick där från 5 års ålder och upp till han var ca 21. har fått reda på i efterhand att han hade mkt problem med benen redan på ridskolan. sorligt…
jag kan nästan svära på att han aldrig blivit kollad av någon veterinär/ET.

men man kan inte döma alla ridskolor  efter några "idioter". det finns de ridskolor som är jättebra och som kollar sina hästar ordentligt.

VeNyRa
0

#8 Näpp man ska inte döma. Det finns ju faktiskt riktigt dåliga privatägare också, så man ska alltid välja noga!

Förlåt gejsa, här kommer jag med massa negativt när du är lite nervös. Men sålänge det känns rätt så ska du lita på din känsla, och det låter som att du hittat en bra ridskola =)

gejsa
0

Jag hade flera ridskolor konstigt nog som var intresserad av sorro. En från Finland men dom strök jag direkt eftersom det var så långt bort, och så en från Stockholm. Jag frågade om dom hade någon hemsida och det hade dom. Där läste jag att dom avlivat massor av hästar som var unga pga benen oftast. Så dom strök jag med efter att ha kollat hemsidan.

Den här ridskolan har haft samma hästar länge. Dom rider ut mycket när det blir vår. Dom får 6 hela veckor på ett bete som dom rider till. Ja, och ridskolechefen vet om att han varit dålig i magen och att han är känslig för foderbyten osv. Och det roliga är att han snart stått där i en månad och dom har inte behövt tvätta honom. Han är lite lös i avföringen då och då men mer blir det inte. Han får ändå väldigt blött hösilage. Jag sa att han är dålig av det och skulle han bli sämre så kan dom köpa in torrt hö åt honom. :)

jen
0

Vad skönt för dig att du äntligen har hittat bra hem för din häst :)

Jag har ju inte varit här på jättelänge, men jag minns att du har ju pratat om att sälja honom.

Har du haft honom utlånad på prov först?

Är det en ridskola i närheten  där du bor?

Jag tror inte det är brist på skötsel av hästarna på ridskolor (de flesta iallafall)

Däremot så trivs vissa hästar inte, medans andra hästar tycker det är skönt att få jobba mycket.

gejsa
0

#11# Ja, det är verkligen skönt att äntligen hitta ett hem som jag kan tro på. Han har ju inte gått så mycket i sina dagar så han är så glad att bli riden. En häst är ju skapt för att jobba. Och det första året ska dom äldre som kan rida få rida honom och så rider ridskolechefen. Dom skyndar långsamt på honom. Hon sa att dom räknar med om 2 år så ska han vara inne i verksamheten fullt. Och nu är han 6 år.

Ja, dom ville köpa honom direkt men eftersom han är lite speciell och även har dålig mage så sa jag att dom fick ta honom på prov i en månad först. Och det sa dom ja till. Eg är det en månad på onsdag men hon hade inte tid då så vi tidigarela det. Ridskolan är ca 9 mil härifrån jag talar om vilken när det är klart med allt. :)

Lorita
0

Mycket hellre än bra ridskola än en dålig privatryttare, kollen på hur hästarna mår är mycket högre på en ridskola och ofta har hästarna också en skötare som älskar dom lite extra Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

#13# Precis! Det var just det jag tänkte på och ändrade min åsikt om ridskola.

Cilla89a
0

tycker absolut inte det är något fel att sälja till ridskola :) där vet man ju att hästen blir omskött som den ska, och får rätt slags skötsel :) fast sen finns det ju både seriösa och mindre seriösa ridskolor. men kollar man bara upp det innan, så hade jag lätt kunnat tänka mig att sälja en häst till ridskola.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så nu är jag hemma igen. Och nu är jag en häst fattigare. Rynkar på näsan

Vi kom och tittade när han var med i en lektion och han skötte sig jättebra. Han var lugn och iofs ville ta galopp ibland när dom travade men det var ändå lugnt. Här står han trött och belåten efter ridningen och väntar på sin kvällsmat.

Lorita
0

#16 han är ju hemma, gud vad han ser ut att trivas Skrattande

gejsa
0

#17# hi hi säger du det! Ja, han var rätt så lugn faktist. Så han hade redan funnit sig tillrätta bland hästarna.

petronellaa
0

dock är inte alla ridskolor "snälla" med hästarna men det finns dom som är det och din häst kommer säkert att få det bra!

Men därremot ridskolan jag rider på elr ja red där har dom inte så mkt pengar men ändå en av svergies finaste anläggningar, hursomhelst så köper dom in jättesmå ponnyer som är super smala! tycker så synd om dom, men dom ger som tur väldigt mycket mat till dom men så smala hästar passar inte riktigt till ridskolor men dom försöker få hästarna att gå upp i vikt iallafall vilket är bra :)

Marija
0

#16 Vad skönt att det gick bra, han kommer få det jättebra!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lorita
0

Han får det säkert bra, jag gillade stallet och hans egna lapp Flört

pippa__
0

Tycker me han ser tillfreds ut! =) Där får han det bra!

[Teddy]
0

Jag skulle mer än gärna sälja till ridskola! Speciellt den jag rider på nu. På en ridskola måste hästarna fungera, och vårdas därefter, alltså mycket bra! Som någon annan sa här ovan, hellre ridskola än en slarvig privatryttare!!!

Men jag förstår, gejsa, att det är jobbigt att klippa av navelsträngen!

gejsa
0

#21# Ja, du ser hans lapp. Det står att han är där på prov och att man inte ska gå in till honom om han inte själv vill och kommer fram till dörren. För han är ju lite tjurig och försöker skrämmas osv. :)

gejsa
0

#19# Nej, det är klart att alla ridskolor inte är perfekt skötta. Men som nu tex så skrev jag på kontraktet att han behövde minst 14 kg hösilage och det gav hon honom men ökade till 16 efter några veckor. Så för lite får han inte iaf. :)

gejsa
0

#22# Tror också att han får det bra.

#23# Ja, visst är det jobbigt att klippa navelsträngen. Mycket jobbigt. :(

Rita-S
0

Men så bra att han värkar trivas och må bra iaf :)
Han får det nog jättebra, gejsa!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Alex
0

Härligt att det känns bra i alla fall. Så får vi hoppas han kommer trivas. Verkar ju vara en bra ridskola i alla fall så… Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lindbygarden
0

Va härligt Gejsa! Det kommer säkert gå jätte bra även om det är tungt just nu.

Men de andra hästarna på bilden såg ju nöjda och glada ut så han kommer säkert att trivas!

Smex
0

Fina killen =)

Han ser som sagt väldigt nöjd ut med sin vardag och så som du berättar så är det ju jätte bra.

Men om det visar sig att han inte funkar efter några månader kommer dom höra av sig till dig då eller kommer dom försöka sig på att sälja honom utan din vetenskap?

Men om han har stått där i en månad blev kunnig personal så borde dom ha sett det vid detta lag.

men som sagt, säljer hellre till en ridskola där det finns kunnig/utbildade personal än till en privtägare som har ridit för en tränare eller ridskola i några år….

gejsa
0

Natten har varit tung, mycket tung. Jag har haft Ågren och våndats.

Tänkte på att han aldrig skulle få ha en alldeles egen matte som kom varje dag och klappade om honom. Red ut på honom ensam osv. Fy fasiken vad jag har mått dåligt. Tänk om man hade kunnat fråga honom om han ville bo kvar där eller inte. Suck!

Nu ska hon klippa bort den långa fina manen som aldrig blir tovig eller är i vägen.

#30# Hon frågade om jag ville ha förköpsrätt men jag svarade aldrig på det för vi började prata om något annat. Och jag kan tänka mig att priset höjs då också. Han var ju rätt så billig nu. Men jag har bett henne att höra av sig till mig om något händer eller så. Och jag kommer att hälsa på om några månader när det är bättre väder. Nu var det ju snöstorm när vi åkte dit och hem. Kunde bara åka i 60 km som högsta fart. Men jag har ju inte klippt navelsträngen helt ändå. Flört

PimTheGreat
0

Förstår att det känns jobbigt Gejsa. Jag får tårar i ögonen av att läsa här…. Men han ser så lugn o tillfreds på kortet så det kommer säkert gå alldeles utmärkt. Du får ringa och åka dit och hälsa på honom ofta, då blir han säkert glad…o du med mår bättre när du vet hur han mår. Att han inte får sin egna matte kan ju kännas jobbigt, men vissa hästar trivs ju bättre med fler omkring sig och vissa är enmanshästar. Hur var Sorro? Många styrkekramar till dig från mig och Kingen

gejsa
0

#32# Ja, tyvärr så tror jag nog att Sorro var mer enmanshäst. Precis som sin mamma. Han blir ju lätt stressad också. Men eftersom det är så mycket rutiner där så blir det ju ändå till sist rutiner av att bli riden av flera. Och jag hoppas det fungerar. Känns bättre mot om jag sålde honom till någon ung tjej som inte kunde rida honom. Jag ångrade ju mig och sa nej till henne från början. Jag sa att jag inte trodde att han passade som ridskolehäst. Men då ringde hon upp och vi pratade så jag började känna mig lättare till mods. Bl a att han skulle få stå själv med en häst som sällskap första veckan ifall dom skulle se att han inte passade. Jag ville ju inte att han skulle bli sparkad så fort han kom dit heller. Nu går dom 10 hästar ihop blandat ston och valacker i en jättestor vinterhage. Och ihopsläppet gick jättebra med alla hästar. Inga sparkar och inga som bits eller så. Jag ville ju att dom skulle ha honom på prov först vilket dom inte hade tänkt från början.

Tack snälla du för kramen. Skrattande Kram tillbaka.

Ledin
0

jag tycker det låter som en mycket klok ridskola som tar hand om sina hästar bra och behåller även de som blir äldre. Så du har valt ett bra hem tillgrabben :) Och som man ser så ser han nöjd ut i sin box :)

PimTheGreat
0

#33 tack…Skrattande

men det låter ju som en bra och seriös ridskola som du beskriver den, så kommer alldeles säkert bli bra för Sorro efter att han kommit in i det hela…allt tar ju sin tid i början och om han är lugn nu och har lätt att bli stressad så ser det ju lovat ut för framtiden…..Glad

SamanthaJones
0

Måste bara fråga, vart kommer sorro ifrån? Känner så väl igen honom. Hur gammal är han? :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Alex
0

#36 Han är Gejsas egna uppfödning.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#36# Tror inte du känner igen honom. Han är som Alex säger född hos mig och har stått ca 9 månader i Bålsta förra året. Resten är hos mig. Och jag bor i Eskilstuna. Däremot har du säkert sett annons på honom. Hade ju annons på honom innan han åkte iväg på foder i 9 månader och så nu över julen bl a.

SamanthaJones
0

ja då är det säkert därför :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

silvery
0

tycker du gjorde ett bra beslut =) och på en ridskola kan du ju gå in och kolla till honom lite då och då det kan man ju itne i ett privatstall ;) och godiset ponny.barn har i fickorna misstycker han nog itne till :P

Denna kommentar har tagits bort.
jen
0

Gu va bra att det känns bra för dig Gejsa!

Man känner oftast vad som är rätt hem för sin häst :)

gejsa
0

#42# Jo, men jag har alltid tvekat oavsett vart han skulle hamna. Inget känns ju helt till 100. Man litar ju mest på sig själv och skötseln av hästarna.

PimTheGreat
0

#43 jo så är det ju alltid… tyvärr…är jobbigt ibland. Men har man blivit sviken innan så är det lätt att det blir så. Nu vet inte jag om du blivit sviken i skötseln av dina hästar, jag kollade till mig själv där!Är en tjej som ska träffa kingen på söndag och jag skrev till henne direkt att ör du inte lämplig och inte sköter han som jag säger åker du väck direkt…..Tyst..men skrev oxå att jag inte är så farlig som jag låter  men att jag är noggrann med min häst….

gejsa
0

#44# Jag har ju blivit lurad på flera sätt med olika hästar som jag sålt och även lånat ut. Så man blir ju mer och mer misstänksam.

jen
0

#45 Ja, man litar faktiskt mest på sig själv.

Jag har ju lånat ut Kalle till en kompis. Men lite misstänksam är jag ändå fast jag vet att hon är en bra hästmänniska.

gejsa
0

#46# Jo visst är det så. :) Dom är ju våra babysar. Och Sorro är ju född hos mig också. Jag stod ju och såg på när han föddes från början till slut. Det var jag som tog på honom först av alla mäniskor. :)

bebbe
0

Hur går det för Sorro på nya platsen?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

#48# När jag var där i måndags och sålde honom så tittade vi på en lektion med honom. Och han skötte sig jättebra. Sedan har jag inte varit i kontakt med ridskolechefen. Hon hör av sig om det blir någon förändring har vi sagt. Jag kommer väl att ringa någon gång i slutet av nästa vecka så får vi se.