Lucern tillskott
Jag har börjat ge min unghäst lucernpellets för jag är rädd att han ska falla ur nu när jag ska börja rida honom mer. Men hur mycket är lagom att ge? han får en halv liter. Är det mycket/lite/lagom? Han är 170.

får han bara lucern? nu är inte jag duktig på detta, finns nog nån som kan detta som svarar dig, men jag vet när min kompis hade min häst på foder o hon började rida honom, då började hon också tillsätta lucern och hon gav 8 dl. MEn då hade han även 10 10 dl havre, 2 ndl pelleterad betfor, 10 dl kli och 10 dl kornkross…Han är en arab på ca 153…svårfödd. nu har han 10 dl och har fri tillgång till hösilage och går på lösdrift. JAg tycker 5 dl låter lite, men jag vet inte. Finns nog nån annan som svara dig snart..

Han får 12 kg hö, havre, betfor, groov 125. Har en beräknad foderstat till honom.

varför är du rädd han ska falla ur hull för du rider honom? Räcker det inte att du ger mer grovfoder? Kingen har alltid haft fri tillgång till hö. Lucern fick vi ge för han inte orkade äta så mkt hö som behövdes för han skulle hålla sitt hull. Kingen blir 4 år i år. Hur gammal är din häst?

du skrev förresten att du har en beräknad foderstat till honom. Kan du inte beräkna om den med mer träning?

Han äter inte upp höet han få nu så det är inte lönt att öka grovfodergivan. Han är 4 år i år.
Jag vill ge extra tillskott nu för att han kommer att jobbas mer och sätta muskler.

Ja det låter som en bra foderstat.
Lusern brukar hästar hata eller älska. Min är inte så förtjust i det men äter bara för att komma åt det goda under lusernet.
Men 1 Kg brukar var det man rekomenderar. Men om du kan så försök räkna om foderstaten.