Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3765 ggr
MiaMaria
0

Transportsjuka

Vad vet ni om det? Fick hem en häst till jobbet i torsdags som fick transportsjuka. Hade i går börjat hosta så lunginflamationen är väl på väg. Har aldrig tidigare varit med om att någon häst i min närhet varit drabbad av detta så därför känner jag mig lite grön i frågan om det.

lisette
0

hmm lunginflammation? det får man väl för att man har vätska i lungorna och är kall?

MiaMaria
0

Gör inte transportsjukan så lugnväggarna luckras upp så vätskor från kroppen kommer in i lugnorna? Är som sagt dålig på det här…

lisette
0

har aldrig hört talas om transportsjuka ens.. :D

MiaMaria
0

Det jag vet är att dom kan få det om dom äter eller dricker under transport eller om dom stressar väldigt mkt. Ska se om jag finner mer fakta på nätet, känns som om jag behöver lära mig mer

LinaN
0

Transportsjuka är dödligt i många fall! hoppas vid gudarnaa tt ni har fått ngn vet som tittat på det där!!!

jag vet itne mycket om det emn det jag vet är att det är livsfarligt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

Jo då veterinären va där i torsdags kväll, 3 gånger under fredagen och 2 igår tror jag det va. Har inte hört något idag om hur det är med den.

LinaN
0

*pust* höll på att bli ritkigt rädd där….. o.O

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

Putt

gejsa
0

Vad puttar du för MiaMaria! Du skulle ju kolla på nätet skrev du. Så vi väntar på ditt svar. Flört

MiaMaria
0

Nja hittade inte så mkt som jag ville… måste kolla lite böcker ist..

gejsa
0

Ja, jag har kollat i Hälsoråd för häst. Där stod det inget iaf.

MiaMaria
0

Hittade lite i "hästens konvalicent" nu

" Transport sjuka är en infektion i lugnsäcken. Stress i samband med långvariga trensporetr utgör en viktig utlösande faktor för sjukdomens uppkomst. Uppgifter gör gällande att upp till 6% av hästar som transporteras mer än 8 timmar drabbas. Sjukdomen är ofta livshotande. De första symtomen är tempraturstegring följt av andningsbesvär i form av korta hastiga andetag. I lungsäcken uppkommer en vätskeansamling som yttligare försvårar andningen. I ett kroniskt stadium kan bölder uppträda på benen och under buken. Snabb medicinskbehandling är nödvändig. Om tillfrisknade sker rekommenderas en lång vilo period, 3-6 månader helst i utemiljö."

Hittade lite på Agria oxå och även här när jag letade lite noggranare

Även den här texten från Agria, en veterinär där som skrvit

"Transportsjuka är en sjukdom som orsakas av en kombination av påfrestande transporter som ofta innebär att hästen dricker och äter sämre, samt står i dålig luft. På grund av dess begränsade förmåga att röra huvudet, minskar dess möjlighet att rensa luftvägarna naturligt. Alla dessa faktorer gör hästen mera mottaglig för virus som kan bana väg för bakterieinfektioner som kan orsaka lunginflammation och lungsäcksinflammation.

Symptomen är feber, eventuell bröstsmärta, försämrat allmäntillstånd, ökad andning och puls, vätskeansamling under buken och i benen, missljud från lungfälten vid andning och dämpade hjärttoner på grund av vätska i lungsäcken.

Det är mycket viktigt att snabbt sätta in behandling bestående av antibiotika och olika typer av understödjande medicinering. Det kan också bli aktuellt att tappa lungsäcken på vätska.

Transportsjuka förebyggs genom att endast transportera friska hästar, att försöka begränsa transporttiden, att se till att hästen dricker och att låta den stå med huvudet fritt."

gejsa
0

usch vad otäckt det stod. Jag är glad att min Gobban inte var sjuk när han kom från Skåne för snart 6 år sedan då. Vatten i lungan såg det ut att bli t o m. Ruskigt!

MiaMaria
0

Ja och får dom vatten i lungorna så får dom lugninflamation…

gejsa
0

Ja, självklart. Lungödem heter det väl också?

Kristina-
0

Hej !  Så här står det i min bok om transportsjuka:  Detta tillstånd orsakas av den stress som hästen genomgår vid transporten i kombination med luftvägsviroser, försämrad slemtransport i luftvägarna till följd av fixeringen av huvudet, dålig luft, viss foder och dammaspiration och dålig kondition.   Ett tidigt tecken på att hästen inte mår bra , är att den lyfter överläppen, darrar, fryser, och inte vill dricka. Här gäller det att vara observant. Lasta av hästen, låt den beta , kissa, och vattna den sedan. Många hästar vill inte kissa när den transporteras, ha ordentligt med strö i transporten, så brukar  det gå bättre ,då många hästar inte tycker om att det stänker kring benen.   Om den tidiga varningen förbigås, fortsätter processen.  Hästen får feber, förhöjd andnings och pulsfrekvens, näsflöde, hosta och biljud i lungorna. En lungsäcksinflammation kan utvecklas med vätska i brösthålan och sammanlödning av lunga och bröstvägg och t o m bölder. Detta stadium nås först efter några dygn.  Hästen har bröstsmärtor, den vill ogärna lägga sig, står med armbågarna ut från kroppen och ömmar för slag mot bröstkorgen. Vätske utgjutning med svullnad, s k ödem, ses under bröstet, i skapet och i benen. I långt gångna fall luktar hästarnas andedräkt illa.   Nu är klinikvård av nöden.

lisette
0

#12 huvudet fritt? har man inte alltid hästens huvud fritt när man transporterar?

emsems
0

ofta har man ju satt fast hästens huvud i grimman med ett spänne runt främre stången. plus att det ibalnd är lågt i tak

lisette
0

jomen huvudet är ju ändå fritt. det är inte direkt som det är instängt… *lite korkad*

Kristina-
0

Om du har din häst lös i transporten så har den ju huvudet fritt och kan t.ex. äta från golvet.  Sätter du fast den i stången fram , som nog dom flesta gör, så  " fixerar " du hästens huvud och den kan ej röra huvudet helt fritt..