död fågel i höet...farligt?
**BLÄÄ. idag såg jag rester från en fågel (fjädrar)
är det farligt med döda djur i ett rundbalshö?
Balen väger ca 100kg och är löst pressat.
/ jag som är så nojjig.. Nu sitter jag här med världens ångest
**
Har också hittat fjädrar i vårat hösilage (inte mycket, typ 2 fjädrar just av det silaget jag tog) 
Tror dock inte att det var så mycket mer än så..
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
det jag har är hö, alltså inte plastat
Det kan vara det. Hur farligt vet jag inte. Det beror väl också på skicket på djuret när det hamna i balen.
Hur långt in i balen låg det? Finns säkert nån här som har mer erfarenhet av det än jag.
Hade diskussioner om hösilage och vaccinering för butilism ( är det så det heter?) med min morbror som är bonde. Han mena på att du kan ha otur att få det även med ett dött djur i en höbal. Har aldrig vaccinerat mina hästar mot botulism ens när dom fick hösilage.
Eftersom balen inte varit plastad så tror jag inte det är farligt. Det som blir farligt är när det kommer döda djur i en plastad bal, för det är när det blir syrefritt som botulismbakterierna kan utvecklas.
det låg i mellanskiktet. alltså ej i mitten av balen
Var det bara fjädrar och är torrt, så ta bort lite av höet närmast om du är osäker. Jag går mycket på min egen känsla i förhållande till hur det ser ut. Hade det legat typ ett köttigt kadaver då hade jag definitivt slängt balen.
Hoppas du blev lite klokare 

Jag hade inte vågat använda balen. Ett dött djur är ändå ett dött djur = bakterier.
ja, jag är ju väldigt orolig av mig.
Väldigt orolig för att det skulle kunna vara botulism smitta i den.
men det var som en fjäderbunt, dock inget "köttigt" men kan ju ha varit förut?

Men fjädrarna har kommit ngnstans ifrån :P och det kan ju ha suttit blod på fjädrarna vilket medför bakterier, så man kan aldrig vara säker ;)
ta bort höet närmast runt fjädrarna, sen kan du fodra med resten, förutsatt att det ser okej ut och luktar som det ska
Det som är farligt är just botulism och om det inte är någon syrefri miljö (plastat) så kan detta inte utvecklas.

Det torkar ju bara ihop om det skulle varit en död fågel i löst hö.
Jag har också hittat fågelfjädrar i höet. Men tog bort runt om kring och hittade inget skelett.
tack för kloka svar.
Tyvärr så får jag ångest av sånt här.
Jag har tagit bort höet där fjädrarna var, o fodrar nu med resten.
höet luktar som det brukar. Sen är mina rundbalar vääldigt löst pressade.. så därför har det väl bara torkat ihop antar jag..

Hua va obehagligt..
//Mickan