Fårskinnspadd?
Varför har nästan ALLA hopphästar och ponnyer i eliten fårskinnspaddar under sadeln? Jag har själv en ponny som jag tävlar med, han har en specialsydd sadel ifrån Jensens, den sitter jättebra på honom nu, men han håller på att bygga ryggmuskler, om han breddar sig väldigt mycket, kan den bli för trång i bommen då? Hoppas ni fattar vad jag menar. :P Vad ska jag då göra? Är fårskinnspadd något ni rekommenderar att använda (ibland) även om sadeln passar , i stötdämpande syfte, eller kan sadeln då helt plötsligt ligga jättedåligt? :P
man ska aldrig "padda" upp en sadel som inte passar i tron att den ska då passa.Då blir det helt fel och ojämt tryck av sadeln på hästens rygg.
dom har nog fårskinnspadd enbart för att det ska vara stötdämpning och skönare för hästen.
Eliten har det för att det dels är tryckutjämnande och dels för att de har samma sadel på i stort sett alla hästar och det mildrar lite att sadeln inte sitter särskilt bra…
Sätter han muskler ifrån när sadeln blev utprovad kommer den med rätt stor chans bli för trång och klämma, ja. = Dax för ny sadel.
En fårskinnspadd kommer då att göra det VÄRRE, eftersom den gör sadeln ännu trängre. Man ska bara ha en padd om sadeln är för bred och man har något att fylla ut ;) Annars blir det för trångt och klämmer istället.

Eftersom den är stötdämpande när man hoppar tror jag.
Eftersom det är modernt och "snyggt" tror jag…

Okej, tack. :P
#2# Den är inte för trång ÄN och jag tror inte den kommer bli det iheller, det var förra ägaren som provade ut den och jag tror hon gjorde det när han var i bra form, men man ska ju kolla efter det hela tiden. :)