Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2246 ggr
jsca
0

vattenmängd

Jag har både en hink och en kopp till min häst. Hinken rymmer 20 liter, och den är alltid uppdrucken, sen vet jag av källor att hon dricker ur koppen varje dag, men främst ur hinken. Jag tycker de är rätt skönt att man vet hur mycket, MINST hästen dricker per dygn..

hur håller DU koll på hur mycket din häst dricker under ett dygn? Hur mycket borde en storhäst på ca 168 cm dricka per dag, som arbetar normalt, och är i normalhull  tycker du ? Är det för lite med en 20 L hink, iochmed att jag inte vet exakt hur mkt hon dricker ur koppen ?

AnnaLundin
0

Har hon inget vatten i hagen på dagarna?

20 liter är nog i underkant för din häst, skulle jag tro. Men om hondricker ur vattenkoppen också så klarar hon sig förmodligen. Vatten i hagen skulle göra saken ännu bättre.

Lorita
0

50 liter, då kan du vara nöjd och vill du h koll så ställ in tre hinkar vatten om hon nu föredra hinkvattnet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jsca
0

#1 - nej där är ingen vattenkälla i hagen tyvärr :S  funderar på att ställa ut, men jag har inget badkar direkt på lager. Frsöker få tag på en balja,, men där jag har stått innan, fanns badkar och allting, men där drack hon inte.. så de erkar inte s om att hon dricker ngt i hagen :S

#2 - Ja, får sätta in en eller två hinkar till, och se..  För dricker hon inte upp 60 liter vatten. så vet jag ju att hon blir tillräckligt tillfredsställd med vatten :) Så de var ett bra förslag även där..

Lorita
0

#3 du kan köpa stora svarta byttor (90 liter, ca 100 skr) på byggmarknader dom är bättre än badkar.

jsca
0

#4 - ååh tack så mkt ;) typ bauhaus och sånt då eller ? :D För de hade ju varit perfekt att ha i hagen då :D

Lorita
0

#5 dom är tänkt till att blanda cement och liknande i, titta vid kakel

Ledin
0

ja de är tåliga o sen kan man bära dom för att förflytta dom tíll annan hage. Dricker en stor häst 50l vatten om dag året runt? Låter mycket okey om det e sommaren men kallare tider låter det mycket. Själv kör jag som du med vattenkopp o hink jag hör att vattenkoppen driks i men det e inte mycket de föredrar hinken här med.

jsca
0

#6 - okej. tack så mkt :)
#7 -  ja, men de är så svårt tycker jag att bara ha kopp. de var df jag satte in hink.. man får ju mkt mer koll på vattnet liksom.. tyckte jag var smart där ;)

Stallmima
0

De svarta baljorna är jättebra att ha i hagen, man kan bygga en ställning av plyfa el dyl på en pall med ett lock som man sågar ut ett hål man stoppar baljan i och isolera mellan baljan och väggarna så fryser det inte så lätt på vintern.

sus-sharon
0

jag läste två "experter" som sa att en häst behöver 5 liter vatten per 100 kg och dag (året runt alltså).. helt uppåt väggarna! (anser jag iallafall)

mitt vbl-sto (som är den största hästen i mitt stall, om man nu ska gå enligt det, 158 cm i mkh och ca 450 kg tung) dricker i runda slängar 30-40 liter per dygn om det är smällkalla vintern, och på sommarbetet sänker hon ganska lätt 40-60 liter per dygn beroende på väder och vind.

om du är osäker på hur mycket din dricker kan du låta stänga vattenkoppen och mäta med hjälp av hink. se bara till att släppa på vattnet och se till att hästen är med på att det finns vatten i koppen igen om du vill använda den även efter mätning.

medarbetare på djurskydd.ifokus

gejsa
0

Jag tittar i min hästen näringsbehov och fodermedel.

Där står att vattenbehovet är 

• underhåll 5 Liter per 100 kg kroppsvikt
  • Lätt- medelhårt arbete 7 liter
  • Hårt arbete 10-15 Liter
  • Digivande ston 8-10 Liter

Det står att en anledning till dålig foderlust och kolik hos hästar kan vara vattenbrist förorsakad av för lågt flöde i vattenkoppen. Regelbunden kontroll av stallets samtliga vattenkoppar rekomenderas.

Vattenkvalitet: hästar har minst lika höga krav på vattnets hygieniska kvalitet som vi människor, men de är mindre toleranta mot avvikande lukt och smak.

Behovet av dricksvatten är beroende på foderstatens torrsubstanshalt i höet (ts-halten). Betet innehåller 70-80 % vatten och ensilaget innehåller 30-60 %. Hästar på stall dricker mer vatten efter utfodring. Största vattenkonsumtionen blir därför då den största vallfoergivan givs vanligtvis nattetid. Omgivningstempraturen har betydelse både för vattenbehov och drickintensitet. Vid 0 till 5 grader dricker hästen ca en gång per 8 timmar, vid +30 grader behöver hästen vatten 1-2 ggr per timme. Tempererat vatten dricks hellre än kallt vatten.  Vattnets smak och lukt har stor inverkan på hästens vattenintag, detta gäller speciellt vid byte av stallmiljö. Vattnets smak och lukt kan påverkas av ex, svavelväte och höga järn- eller kopparhalter. Vattnets syreinehåll påverkar också smaken. Hästar föredrar att dricka vatten som stått i en hink eller kar, vattenkonsumtionen blir då ofta högre än om hästen dricker ur automatisk vattenkopp.