Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1337 ggr
Luthien89
0

musli foder?!

hejsan, allesammans!

Jag undrar vad ni känner till för olika muslisorter? Ger du musli, varför, varför inte? Vore bra med hemsida till musli produkten också så jag kan se :)

Har själv hört att musli är bra, och funderar på att byta till det. Gärna med örter i.

Vore kul med lite olika åsikter..

Mandysan
0

Hmm… Jag har testat Kraffts Müsli men har bytt till Marstalls "E Haferfrei". Den har lite lägre energivärde. Sen finns ju eggermans och en till jag inte kommer på vad dom heter… Och just de, Dodson och Horrell! Dom har massor olika med örter och sånt i.

NinaToy
0

Hejsan! :)
Jag ger min ponny Dodson och Horrells Competition Country Mix ( http://www.brogaardenisweden.com/t%E4vlingsh%E4sten.html ) Har alltid tyckt att dodson och horrells müsli varit bra och deras örter har hjälpt min förra ponny då han slutat hosta. De är proffsiga på foder och har väldigt många olika sorter för att det ska passa just ens egen häst! :) http://www.brogaardenisweden.com/ , denna sidan finns det en massa sorter på.

Luthien89
0

Tack så hemskt mkt :)

Asagard
0

Ger krafft müsli till en del av mina hästar. Tycker det är toppen!!

Luthien89
0

Hittat Hippo Pro, musli, verkar jättebra :) Kan tyvärr inte ha Eggersmann, närmaste återförsäljare är 5 mil härifrån :/

Krafft vill jag inte ha då det är mkt protein, och vi har redan för mkt protein i höet, ligger på 62, visserligen har vi unghästar.

mazze
0

Jag använder Bailey´s müsli. Ger den som är havrefri. Tycker att den är kanon.

Lyrik
0

Ger nu min pålle Fibergi Låg. Funkar bra, är billigt. Får havre och betfor oxå. Innehåller halmhack som är bra för hans känsliga mage. Kostar 152 kr för 25 kg på Hansson, räcker länge.

Förrut gav jag honom Hestekraft, som han älskade. Men helt plötsligt ville han inte äta det i våras, så jag fick sluta med det. Var lite dyrt, 180 kr för 25 kg säck. Fick åka och hämta det i Storvreta.

Har provat med Krafft Müsli, men den tyckte inte pållen om. Är dyr.

emsems
0

ska nog prova müsli från eggersmann..

Luthien89
0

#8 Jag vill också ha Eggersmann, verkar så himmla bra, spceillt den med örter och sånt i, men 5 mil till närmsta återförsäljare, det blir en mkt dyr mussli :P

Hittat en annan som verkar toppen Salsa, www.salsafoder.se, har räknat i foderststen också salsa hotmix kommer passa bra, så den får det bli :) Tillsammans, med Havre, Betfor, krafft miner vit.

CBA
0

Jag gav mustangs www.mustangfoder.se müsli foder till min gamle men är inne på att ge dodson & horrell till min lillkille när jag får hem honom, dom har så mycket mer foder att välja på och där fodret "växer" vartefter att hästen växer.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

tessa
0

Jag har nyss börjat ge Yrla Hippos müsli Harmoni, havrefritt. Det verkar mumsigt.. =) utöver detta får hon krafft groov 125, foderjäst, olja(linfrö-soja-vetegroddsolja) och hö/hösilage. lite osäker på om jag bör ge mineraler eller inte..

tessa
0

#9: Salsafoder låter intressant! fast jag läste påd eras hemsida: "Lämplig dagsgiva av hö är 1,2 kg per 100 kg häst. Ex. om hästen väger 500 kg krävs 6 kg hö per dygn. Komplettera med Salsa enligt instruktionerna som medföljer fodret".

Låter som lite hö tycker jag men det är ju så individuellt så det får man väl fixa med eget förnuft.. =)

Luthien89
0

#12 Jag har räknat ut foderstst själv :) Det kommer bli:

0.5 kg Salsa Hot Mix, 0.5 kg havre, 0.2 kg betfor, e-vit, b-vit, 50 g krafft miner vit, och 8 kg hö, då blir foderstaten perfekt förutom liite för mkt protein och kalcium :)

Luthien89
0

putt ^^