Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 9188 ggr
PimTheGreat
0

uppsjunken i flanken

vad kan det innebära? Förlite mat? Förlite vatten? vad?

PimTheGreat
0

putt

Lorita
0

Bild Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thorsson
0

säger som lorita. bild?

WinterPrince
0

blir lite konfunderad över ordet uppsjunken… vad menar du med det? jag skulle nämligen säga nersjunken.

har fått lära mig att om dom är nersjunkna över flanken så får dom för lite protein.

hjullan1
0

Insjunken flank = Magproblem, behöver inte vara brist på något specifikt, snarare obalans.

gejsa
0

#5# Men är du tillbaka? Har ni flyttat tillbaka till stan eller?

PimTheGreat
0

jobbar nu, men kan ta bild på honom imorgon om han ser lika dan ut då….

sus-sharon
0

det låter lite likt hur min såg ut när hon fick gaskolik.. ("uppdragen och insjunken")

medarbetare på djurskydd.ifokus

tantnett
0

Menar du uppdragen?

Han kan ha stått och frusit. Eller stressat "blivit uppjagad".

Även också varit hungrig. Kör andra hästar bort honom från utfodring i hagen?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

PimTheGreat
0

nej han för bort de andra vid fodringen. han är bara uppdragen inte inskjunken….

exitingsvillemo
0

uppdragen som i typ vinthundsstil? Släng ut en bild när du har möjlighet, lättare att förstå dåGlad

PimTheGreat
0

ska ta kort på honom idag…:-)

jen
0

min häst var uppdragen i flankerna förra sommaren.

tror han drack för lite och åt för dåligt med salt.

men jag gav löst salt och fick honom att dricka mera.

Sen gick det över

PimTheGreat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer bild. jag tycker hela Kingen ser hängig ut….:(

PimTheGreat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en till

Lorita
0

feber?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

dricker han ordentligt då?

[Angel88]
0

ha han problem med att kissa?

PimTheGreat
0

dessa frågor ni ställt här nu kan jag inte svara på en enda då jag inte hittade febertermometern där igår så tänkte tempa honom idag när jag kommer. När det gäller dricka så har de ju fri tillgång till vatten och jag har sett honom dricka men mängden är ju jättesvår att veta när han är på lösdrift.
Lika med kisseriet….

PimTheGreat
0

glömde skriva att jag stödfodrar ju honom med lucern och betfor och jag har blött det lite extra för vätskans skull…

Lindbygarden
0

Tänk på att det kan gå lite mer energi när han går på lösdrift.

PimTheGreat
0

#21 vad menar du då? behöve ge honom mer mat? ge mig alla råd!!

PimTheGreat
0

har nu ringt o pratat med stallägaren som sett att kingen dricker och äter som han ska, men däremot har hon sett att han vrider på huvudet när han äter och jag vet att han har 2 vargtänder som ska ut om det kan vara de som är besvärliga för honom. Så har ringt hästtandläkaren också som ska ringa mig åter ikväll för en tid då jag vill hon kommer så fort hon kan och kolla honom. Kliniken kollade ju munhålan på honom i dec å då var det ua, men jag känner det är lika bra att ta ner hästtandläkaren då jag inte får mina papper från förra FV så hon får ju skriva ut vilka vargtänder som ska ut också och så vet jag att allt är OK om det inget är. Ska till honom 12.30 nu och träffa stallägaren och vi ska kolla igenom honom o tempa honom och se vad som kan vara osaken. Funderar på att ge honom salt i fodret med om det kan göra så han dricker mera…

CBA
0

#22 När dom går på lösdrift förbrukar de mer energi för att hålla värmen hela dagarna. De rör ju mer på sig över hela dygnet oxå mot vad en häst som står installad.
Nu vet jag inte om han har täcke eller ej på sig men är han utan täcke så förbrukar han ännu mer energi för att hålla värmen.

Sen när du nämner hans vargtänder och att han vrider huvudet när han äter så skulle jag nog våga påstå att han har besvär av dom (eller någon annan tand som skaver). Även det kan ju göra att han minskar i hull, det gör för ont/är för besvärligt att äta så han inte får i sig tillräckligt helt enkelt.
Så ta ut en veterinär och ryck ut dom och be vetten ta en grundlig koll i munhålan så inte någon tand orsakar sår.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ledin
0

enligt tidigare bilder ser man att han har täcke på sig. Men vargtänder de kan ställa till för dom, feber o äter dåligt så bra att tandläkaren ska komma. Han har blivit så fin :)

PimTheGreat
0

Nu är jag hemma igen. Varit hos Kingen. Han hade 37,3 i feber så ingen feber. Han äter sitt kraftfoder med god aptit och drack bra när jag var där (i hagen innan jag tog in honom) åt hö direkt när han kom ut så verkar inte vara fel på hans aptit.

Däremot misstänker vi att han är så frösen av sig att han drar upp sig när jag tar av honom täcket för han stod o skakade lite idag. Jag har ju varit så dum o inte tänkt på att han står i utestall nu och innan har han ju varit i stall hos Linda…så det KAN vara det. Ska ha koll på det denna veckan ut för sen ska jag ha upp vetten för vacc o ska be de kolla annars.

Han har inte gått ner i vikt eller omfång. När han kom till lösdriften var han 180 om magen och nu är han 190…så han har gått upp….men vargtänderna ska ut ändå.

nu ska jag upp igen då han tappat en framsko, ringde hovslagaren som sa han kommer om 20 min….*snabba ryck här*

gejsa
0

Du skriver också att han verkar hängig. Det kan ju vara att han är mer trött bara. Han är ju van att få gå in i box och lägga sig och vila. På utedriften är han mer allert och kollar fiender. Han har ju nyss kommit dit också.

Sedan kan det vara besvär som du skriver med tänderna med. Det behöver ju inte bara vara en grej. :)

Rita-S
0

ja många bäckar små, som Gejsa säger här behöver det ju inte va bara en sak. Han kanske har potensielt obehag av vargtänder, nytt ställe så han sover lite mindre just nu, och även fryser lite när du tar av täcken på en och samma gong?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

exitingsvillemo
0

hur mycket lusern ger du? Rent spontant skulle jag säga att han behöver mer protein, med tanke på hans, inte allt för fina överlinje.

Om det har ngt med att göra att han är uppdragen i flankerna vet jag ju inte. =)

tantnett
0

#22 Djur på lösdrift behöver mycket mat då det går åt mycket energi för att hålla värmen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

PimTheGreat
0

#29 jag ger hon 10 dl lucern och 2 dl pelleterad betfor. Vad mer rekommenderar du? Vad menas med överlinjen? hur ska den ser ut? *ursäkta min okunskap* Men hon som har stallet säger att höet är mkt proteinrikt…men finns tyvärr ingen analys

Alex
0

Hur kan hon veta att göet är proteinrikt om det inte finns någon analys?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#31# Ha, ha ytterligare en duktig hästägare som kan "se" att höet har mycket protein utan att behöva analysera.
Man kan inte se sånt, INGEN kan se det.

Vänta du, med att öka lusernet. Det var ju inte så länge sedan som din häst var väldigt smal. Det går fort att smalna av men det går lite saktare med att få dom fina i kroppen.

Står du där nästa vinter så be om att ägaren gör en analys på höet. Om inte hon vill det så kan ni väl dela på kostnaden allihop som vi gör i mitt stall. Så vet man vad man ger sin häst under vintern.

PimTheGreat
0

#33 håller med

Tusen
0

#0 Var det inte din häst som nyligen flyttade till lösdrift?
I början kan vissa hästar som är vana att stå på ställ reagera med foderleda. Eftersom det krävs att de äter mer då de går på lösdrift kan det ta en liten tid innan de har vant sig vid det. De kan också bli tröttare i början och om de då dessutom motioneras tär det en hel del på kraft och hull.
Jag säger inte att det gäller din häst men det kan ändå vara något att tänka på. Men med tiden går det över och efter en betessommar borde han ha vant sig vid att vara ute året runt.Glad

PimTheGreat
0

#35 ok. Kingen rids  inte mkt då min tid tryter mkt. Det är en av anledningarna till att jag flyttade honom till lösdrift. Det man kan göra nu då är att ha koll på honom och se tiden an?

Zahara
0

Min ser ut som din gör vet inte varför och  enligt vet e allt ok med henne men hon e 25 år gammal så det är nog snarare åldern, har för mig att din kille e ganska ung va?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

PimTheGreat
0

#37 han blir 4 år i år

Lindbygarden
0

Du fick bra svar gällande energin.

Lusern är ingen fara att öka på då det klassas som grovfoder. Vad som kan hända är att hästen blir för fet. Jag håller med exiting om att överlinjen fortfarande är mycket tunn.

Har du ingen analys att gå på så finns inte annat att göra än att fodra med ögat så jag skulle absolut öka luserngivan till en så muskelfattighäst.

Sen också med tanke på hur han såg ut när du fick hem honom så har han blivit fin men 10 dl lusern är "ingenting", väger väl ca 600-700 gram kanske(?) så du kan lugnt ge honom det dubbla..

För en häst kan få en jätte stor mage men ändå få för lite protein när överlinjen ser ut sådär.

jen
0

Wambezi faller lätt ur när pälsfällningen kommer igång.

Just nu har han fallit ur ser jag. dels av pälsfällningen och kanske beroende på att Kalle flyttat och en ny kompis är här.

b-vitamin och lusern blir det för  hans del nu

exitingsvillemo
1

Överlinjen är den övre linjen… Ovansidan på hästen. Framförallt på korset ser man att Kingen behöver mer protein.

Du kan lätt ge honom det dubbla, som Lindbygarden säger. Lusern räknas som grovfoder.

Mina shettisar får ca 10 dl /dag ;o)

Din var ju i uselt skick för inte alltförlänge sedan men jag skulle öka lusernet mer på honom, tils han verkligen får upp lite hull och "muskel-fett".

För mycket energi kan ge bukiga hästar (har jag för mig) så genom att titta på Kingen så skulle jag tro att höet är ganska proteinfattigt men ev med mer energi.

PimTheGreat
0

ok…tusen tack för era svar. Då ska jag öka lucerngivan. Hur mkt vågar man öka på en gång ikväll då? för man kan ju inte öka till det dubbla pang…..eller? Man kan ju inte det med annat foder…

jen
0

jag brukar öka med ett par dl lusern var 3dje dag ungefär

exitingsvillemo
0

#42 eftersom det är ett grovfoder kan du öka på rejält utan problem. 5 dl extra idag och ytterligare 5 dl på Onsdag kanskeGlad