det finns väldigt många olika typer av bomlösa sadlar, vissa "soffkuddar", andra mer som engelska sadlar och så tror jag sett någon westernvariant också.
Jag har en av soffkuddevarianterna men den är inte superbra….
"Den"? Finns ju många olika typer av bomlösa, och det skiljer en hel del på de olika. Men i regel så fördelar de väl inte trycket riktigt lika bra som en bomsadel. Men med en lätt ryttare och en bra bomlös så bör ju inte det ha så stor betydelse.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#2 den SORTENS sadel menar jag givetvis…den BOMLÖSA varianten…det ska finnas en på hööks för 2000:-. HAr inte fått namnet på den än. Jag kan inget om bomlösa sadlar…därför jag frågar och vill ha åsikter om den. vill hitta en sadel som är skön för mig och för Kingen då vi mest ska ut i skogen och tralla och bygga muskler framöver…då tiden räcker till..

till höökssadeln tror jag bara att deras egna bomlösa padd passar till och det lilla jag hört om den har itne varit så jättebra. De bomlösa som kräver padd under ska man se till att ha en padd som inte sjunker ihop utan som ska hålla upp sadeln så att den inte ligger mot ryggraden och höökspadden har jag hört blir väldigt tunn efter ett tag.

sadelgrossisten är det som har en bomlös i westernstuk. de har även en soffkuddemodell och en "hoppsadel". Jag tror inte hoppsadeln är lika bra som en bomsadel vid hoppning, men sadeln har paneler och kräver inte en padd under.

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1280
vet inte om jag länkar rätt…men nån som har vetskap om denna sadel?
Näpp, länken funkar inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

nä såg de…hehe…hur länkar man??kopierar man inte adressen längst upp i rutan?

det finns tydligen bara en på hööks och heter Tree Free…kolla gärna och säg vad ni har för erfarenheter eller e det den sadeln du pratar om i #4?? Man kan tydligen byta inläggen…

#9 japp det är den jag pratar om, vad jag hört så blir iläggen platta efter en stunds ridning, men det är som sagt bara vad jag hört. Jag tror mer på sadlar med egna paneler där det inte är ett måste med padd under. Har man en häs med väldigt "synlig" ryggrad, så är det lättare att bygga under en bomlös med paneler med en padd under än att lägga under padd på padd under en soffkuddeliknande.

Jag tror på bomsadlar. Det är som sagt tidigare en sadel som fördelar trycket bättre om den är välanpassad. Bättre om man nu ska bygga muskler.
vad är skillanden mellan en bomlös sadel och en med bom? (förutom bommen då). Vad har dom för för- och nackdelar? Varför och när ska man fundera på att ha en bomlös?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#12 Det positiva med bomlös är ju att den passar alla hästar, kan ju vara ett alternativ om man har svårt att hitta en passande bomsadel till sin häst. Men så fördelar den ju inte trycket av ryttaren lika bra som en med bom.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#12 fördelen med bomlösa är att de är mer flexibla och passar fler hästar än vad en bomsadel gör. Men har man en sadel utan egna paneler under så är det svårt att padda upp den så den inte ligger mot ryggraden och är hästen väldigt rund så kan sadeln glida. vissa bomlösa är väldigt platta och svåra att justera för en hög manke.
Många paddar är av material som gärna plattas till lite för mycket av värmen från både häst och ryttare.
Fördelen med soffkuddemodeller är att de är väldigt mjuka.
Lite OT.
Varför använder så många som rider distans en bomlös sadel?
Snalla, inte hooks bomlosa! Den ar livsfarlig!
Kop en vettig bomlos, en med fasta paneler och som inte behover nan pad.
Se mer utforliga svar i andra tradar, men kortfattat anser jag att soffkuddemodellerna (de som behover pad) borde brannas.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#15 bekvämt att rida i? även en bomlös ska ju passas ut och ligger de bra så gillar hästarna dem också:)

#16 vilken bomlös rekommenderar du? på vilket sätt är hööks farlig

Jag har haft svårt att hitta en sadel till min islännning som är väldigt kort i ryggen och bastant. Köpte en bomlös torsion den kostade ca 11.000 kr och är helt gudomlig att rida i, ångrar mej inte en sekund
#18 Läs äldre trådar om bomlöst, jag orkar inte upprepa mig fler gånger. :)
En med fasta paneler istället fötr specialpad, och en som ser ut som en sadel snarare än en soffkudde. Det är svårt att sitta rätt i sofkuddarna, och svårt att rätta sig och ge andra hjälper.
Hööks sadel är opålitlig, den kan kännas stadig på vissa hästar men rätt vad det är så glider den, trots att allt som an anpassas är anpassat. Dessutom är den på tok för mjuk, varken padden eller sadeln kan fördela trycket från stigbyglarna. Möjligtvis kan den vara ok att rida i om man tar bort stigbyglarna.
Min åsikt oh erfarenhet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.