Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3039 ggr
elin
0

Maxvikt

Vad skulle ni sätta för maxvikt på Nisälla?
Hon är ungefär 1,44 m hög.
Inte av sorten "grov fjording" utan är ridhästmodell.
Hon är lite mer än 5 år.
Vad tycker ni?

/Elin

bubbelbubbel
0

vad väger hon ?

elin
0

Det vet jag inte Generad
Hur kollar man det?

/Elin

hjullan
0

fjordingar är ju viktbärande, beroende på hur musklad hon är och om hon inte är överviktig så lär hon lätt kunna ta 100 kg. o förstås om hon inte haft några problem med ryggen.

fast det är ju svårt att säga en vikt bara sådär, en häst klarar en man på 100 kg som rider bra, sitter stabilt, bättre än en man på  70 kg som skumpar runt som en idiot :D

bubbelbubbel
0

vi har ju pratat om detta innan, inte om om din nisse då, men hästar i allmänhet, det kom väl fram till att hästen kunde ta 20% av sin egna vikt, ej övervikt.

det ska väl finnas måttband att köpa, som man på något sätt kan räkna ut hur mycket hon skulle väga..
viktband heter det, nu när jag kollat på hööks, 39 kr.

hjullan
0

njaa, man kan inte bara gå på hästens vikt heller. man måste ju tänka på exteriören också .

bubbelbubbel
0

ja, jo självklart, men det ser man ju, men har man en ungefärlig vikt, och ser hur hästen ser ut, så kan man ju kanske lättare ge en vikt.

lisette
0

jag mätte min hästar. brago vägde enligt det bandet 170 calippo 470 och oskar 520, har jag för mig… :D

SarahPeace
0

#7 Lisette vad är brago för ras igentligen ? ; ) Och hur hög är han ? ,,, bara undra ^^,

elin
0

brago e shettis (korsning?)
O är 1 år :)
Svarar lite åt lisette , hoppas de e lugnt.

/Elin

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min foderponny är 143 ganska kraftig, men ägaren har satt en maxvikt på 65 kg..

bubbelbubbel
0

men han är väl rätt gammal ? förlorar dom inte lite av sin "bärhet" med åldern ?

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

han är 22 år, men väldigt pigg för sin ålder.

bubbelbubbel
0

pigga kan dom ju vara, men jag har hört att dom tappar lite av sin viktbärhet med åldern..

lisette
0

#8,9 elin hade rätt. shettiskorsning på ett år. 103 cm hög… men jag är ganska säker på att jag mätte fel… :D

gejsa
0

Varför då? Det kan väl stämma med vikten.

Anna Johansson
0

#10 Tycker nog att 65 kg kan vara vettig max vikt på den hästen. även om han nog kanske skulle klara lite till men med tanke på ålder så låter det som sagt vettigt.

lisette
0

gejsa, jag vet faktiskt inte vad en ettårig shettis ska väga. men det låter väldigt mkt…

#16, så, mina två gentlemän då. fjording som är 20 år och en dponny korsning som är 17, vad hade du satt för gräns på dom? båda två är gamla ridskolehästar…

gejsa
0

#17# Kolla på shettissidan vad som är normalt för en shettis.

Men fjordingens vikt är nog ok. Vet att Gejsa vägde så mycket en höst efter betet. Hon är ju kraftig nu med så.

Elin din häst kan ta 70-85 kg lätt. Väger man 100 kg så ska man inte sitta varje dag på hästen men fjording är ju en arbetshäst så nog klarar den det alltid.

elin
0

Okey gejsa:
Men min tanke var att hon bara e 5 år.
Är det lugnt ändå?

/Elin

gejsa
0

Ja, hon växer inte så mycket mer nu. Ev 1-2 cm till bara. Men varför undrar du? Ska du ha en medryttare eller planerar du att gå upp i vikt? *ler*

elin
0

Nej nej, jag bara undra ifall jag inte kan ngn gång o jag låter ngn annan i stallet rida, i mitt stall e dom flesta över 18 år.
Så de va därför jag undra :)

/Elin

gejsa
0

Ja, men engångsridning är ingen fara. Det är värre om en som väger tex 100 kg rider varje dag på hästen.

Loa-bg
0

60 kg. Men då tror jag ändå att det är försiktigt taget. Om hästen är normalmusklad och stark så är det ingen fara. Skulle jag tro :)

kacka
0

elin! Är hon kort eller lång i ryggen? En kort rygg och korta ben är starkare än långa. Om hon är kort i ryggen skulle jag säga 80-85 g som maxvikt och om hon är längre i ryggen kanske 75 kg som maxvikt…

De kan säkert bära mer om de är bra musklade i ryggen och friska ben utan gallor mm.

Luthien89
0

Det där med vikt! Jag tror det helt beror på vad för ryttare hästen har haft från början. T.ex om man är större och hästen ändå är rätt liten så har den byggt upp skelett och leder efter detta (unghäst tänker jag på) Men skulle man sen sitta upp på en häst som är van vid en spinkig ryttare och en större sätter sig på denna hästen då är det klart det är tungt och slitage för hästen! Men detta är ju lite från häst till häst, exteriör, ras och sådär. Så jag tror det beror helt på vad hästen haft för ryttare innan..

gejsa
0

Och om man är duktig på att rida. Sitter man bara och studsar mycket så ska man nog inte vara så tung. *ler*

Tindra
0

Har en 3-åring på 148 cm. Skulle en på typ 80 kg klara att bara skritta på honom?

Luthien89
0

#27 Beror på vad det är för ras, hur pass utvecklad den har blivit, om ryttaren är lång eller kort eller om hon/han är bra på att rida. Klart hade jag vatt häst hade ju jag heller haft en lite förtung ryttare som kan rida än en som är lagom som skumpar runder och drar i munnen, helt klart.

Men är ponnyn i grövre modellen, tror jag nog att 80 hade gått om det är en duktig ryttare förståss :P

wewwa
0

Hej

Med hjälp av denna vikttabell kan du upskatta hästens vikt genom att mäta bröstomfånget. Använd ett vanligt måttband.

HÄST                                                                            Bröstomfång (cm): 152  158  165  171  177  184  190  196       Vikt (kg):              318  347  386  420  459  494  528  579

PONNY                                                                               Bröstomfång (cm): 101  108  114  120  127  133  140  146         Vikt (kg):               45    78   106  134  166  195  227  254

Det är bara att öka tabellen om hästens bröstomfång är större. Hoppas att ni förstår tabellen.

wewwa
0

Ojdå, siffrorna har visst flyttat på sig lite. Tex. 318 kg ska stå under 152 cm osv.

lisette
0

eller så är det lättare att köpa ett viktband! ;)