Klippning igen?
Jag klippte ju min gubbe för ca 1 mån sedan. A´la täckesklippning (hela halsen, bogen, magen upp till vojlocken, rand på bakbenen).
I lördags tog vi en liten tur (finns ingenstans att rida
) på ca 20 min, längre gick det ej. Lyrik var helt explosiv, satt mest löst i sadeln, studsade och for. Red lite på "ridbanan", men där var det lerigt och halkigt. Man kan tro att Lyrik är 5, inte 25! Skulle behöva springa av sig någonstans där det är säkert att rida. Visst är det kul att gammelman är pigg, men inte att han är överpigg…
Funderar på att övertala pappa att skjutsa hos till ridhus, men då måste jag ragga både bil OCH släp.
Blev svettig av den lilla turen, skummig mellan skinkorna. Ångade om honom när han kom in i stallet.
Har sett att det har vuxit ut ganska mkt igen där han är klippt. Fäller som attan där han är oklippt, men inte benen, där är det mkt lurv.
Ska jag klippa honom igen nu eller vänta några veckor till? Samma klippning?
Det spelar ingen roll om jag drar ner på kraftfodret, han är lika pigg ändå…
det är ju lite knepigt denna tid med fällning. många hästar påverkas ju av det. Tova tex blev superslö under fällningstiden vilket jag hjälpte henne genom genom att ge lite vitaminer. har inte hört om någon som blir pigg av det, men ibland blir dom ju pigga när man rakar dom. det är svårt att säga om du ska raka igen eller inte, det vet du nog bäst själv som ser honom..
Det blir nog klippning till helgen igen. Han fäller ju vinterpälsen, så han tror väl att det är vår =)
Pigg blev han när jag klippte första gången.