Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1713 ggr
MalinSandman
0

Kolik av stress/miljöombyte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst har haft kolik från Tisdag efter middag till sen in på natten.
Det konstiga är att han ätit helt normala mängder av hö och kraftfoder och druckit precis som han burkar..

Och han får ändå kolik?

under denna tid så har jag varit på tränings läger hos min hopptränare, men han har gått normalt arbete..
Jag förstår inte hur han kunde få kolik ?

Någon som har ett bra svar på dE?

[Angel88]
0

han kan ha fått sandkolik…

Zahara
0

Kan vara stress ja! åker ju transport och ny miljö och andra människor och hästar så det kan stämma mycket bra din överskrift!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ahnna
0

De kanske gav honom kallt vatten att dricka för snart efter ansträngning? Sånt kan ge vissa hästar kolik. (När de är varma och svettiga blir det en chock för systemet att dricka kallt vatten. Ljummet är bättre.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

CBA
1

Har han fått av det nya höt direkt eller har du haft av det tidigare höt att blanda ut det nya med?

För snabba foderbyten kan orsaka magont hos hästar.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

hestellen
0

Det kan ju varit som dom sagt.. Finns många olika anledningar..

Nåt han fått i sig i hagen nu när det är sånt här väder.

Kallt vatten för tidigt efter ansträngning.

Mat för tätt inpå ett ridpass. både före o efter.

Foderbyte?

Och, ja, stress o miljöombyte. Har själv en ponny som är väldigt känslig mot det. Nya hästar stressar upp henne, vilket leder till kolik, hon måste stå avskilt, så hon inte kan nosa på nån annan.

Marrsson
0

Håller med #4 De känns som en trolig anledning. Det i kombination med stress.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

MalinSandman
0

han har aldrig haft problem med foder byten, och jag hade med hö från det odinarie stallet just för att det ej skall löpas någon risk att han får ett fånganfall..
Då det är det jag mest var orolig för..
Han fick vatten i hink och jag ger bara ljummet vatten , häller även i olja, just för att det inte ska bli något =)
Första kilokanfallet i hela hans liv, iaf vad jag vet om och det är från dess han var 3..

Sandkolik kan han ej fått, då vi har snö och det ända han ätit har varit hö och Kraftfoder.
Möjligtvis lite snö också för att han  varit törstig..
Men tror mest på att det var för stressen-…

MalinSandman
0

han har aldrig haft problem med foder byten, och jag hade med hö från det odinarie stallet just för att det ej skall löpas någon risk att han får ett fånganfall..
Då det är det jag mest var orolig för..
Han fick vatten i hink och jag ger bara ljummet vatten , häller även i olja, just för att det inte ska bli något =)
Första kolikanfallet i hela hans liv, iaf vad jag vet om och det är från dess han var 3..

Sandkolik kan han ej fått, då vi har snö och det ända han ätit har varit hö och Kraftfoder.
Möjligtvis lite snö också för att han  varit törstig..
Men tror mest på att det var för stressen-…

hestellen
0

#8 Har han ätit snö så kan det va en bidragande orsak med. Men som sagt det kan mycket väl vara stress=)

sus-sharon
0

du har redan fått ett antal olika möjliga orsaker, så jag bidrar väl med ett par till=)

om hästen får kraftfoder kring och under transport kan den få kolik.

det skulle också kunna vara så att den under en tid haft en partiell förstoppning, alltså att det varit ett litet stopp som till viss del "tillåtit flöde". det verkar som att hästen är rätt ny hos dig? det kan alltså ha varit på gång redan sedan innan och behöver egentligen inte bero på någon faktor hos dig.

medarbetare på djurskydd.ifokus

MalinSandman
0

# 10 , Hästen har varit min i över 2 år , och han har ej fått någpr kraftfoder under eller intill transport.
Fick på morgonen kring 7 och åkte transport kring 5 ,
Har endast ätit hö före det, och det har aldrig varit något problem , och eftersom detta kom 5 dagar EFTER transporten så blev jag bara lite fundersam…