Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 958 ggr
Micky
0

Avelsbedömd

Har hittat en hingst jag gillar till mitt sto men han är inte avels bedömd. Ägaren säger att det inte gör någon skillnad utan att fölet får klara papper ändå. Är det så?

Vet att jag är okunnigSkäms men det är därför jag ber om hjälp.Flört

Tusen
0

Vad är det för ras på stoet och hingsten? Det har en viss betydelse. Sen beror det på vad man menar med klara papper. Vad vill du med din avkomma?

exitingsvillemo
0

undrar samma sak som #1 vad är det för ras på föräldradjuren? Har hingsten alla sina papper i ordning?

Lorita
0

Vill du har riktiga papper ska han vara avelsbedömd och godkänd av avelsföreningen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Micky
0

#1 och 2

Båda är arabiska fullblod.

#1 Skulle gärna vilja ha möjlighet att visa avkomman.

#2 Som jag har förstått ska allt utom avelsvärderingen finnas där.

AnnaLundin
0

Araberna har helt släppt krav på såväl avelsvärdering som veterinärkontroll numera, tyvärr. Det finns kvar som frivilligt inslag men alla är okej att använda.

OM jag vore som du så hade jag begärt åtminstone röntgen för att undvika de bencystor som araberna har problem med. För mig är även en opartisk exteriörbedömning viktig, men känner du att hingsten kompletterar ditt sto bra så är det ju valfritt.

AnnaLundin
0

blidde dubbelt

entill
0

Dock skall väl betäckningslicens för hingsten vara betald för att den skall få användas i allmän avel.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

AnnaLundin
0

#7 - just den biten varierar ju mellan olika rasföreningar (hos shetland är ju betäckningslicensen borttagen numera, för att ta ett konkret exempel), men givetvis bör man kolla upp att alla papper är i ordning.

mazze
0

Hingsten skall lösa språngrulle, tror jag det heter, även på ARAB. Det är ju en fördel om hingsten åtminstone är avelsvärderad.