Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1301 ggr
MiaMaria
0

Monty Roberts vs Pat Pirelli

Vad är det för skillnader och likheter i Monty Roberts och Pat Pirellis sett att se och hantera hästen?

Kom på de igår när jag satt o fundera lite och jag som är lite halv dåligt insatt i de hela kom inte på så mkt

[slo]
0

Förutom att Monty Roberts ljuger som en häst travar? Inga större, vad jag har förstått :)

jen
0

#1 ja, enligt hans släkt gör han ju det…

MiaMaria
0

Varför/om vad gör han det då? Om man ska tro hans släkt dvs

[slo]
0

#3 Börja med att läsa här

Och här står det lite mer om samma ämne…

Wanilj
0

Hmmm…. hur vet man att det är sant det som står där? Jag har en av hans böcker hemma och om man ser till många andra metoder så tycker jag inte att han förespråkar ngn som är plågsam… inte på gränsen heller… om hans uppväxt vet jag ingenting men rent spontant så vill nog gärna många familjer sopa rent utanför egen dörr… Händer mkt hemskt i folkhemmen som mnsk försöker dölja…

Men det är ett bra amne att ha på webben då det blir många besök när det gäller skandaler kring en av våra hästgurus:)

Sen kan man ju alltid ställa sig frågande till total dominerande roll som vissa handlers förespråkar..

Tycker väl att Klaus Ferdinand Hempfling har ngt "mjukare" metoder som handlar mer om företroende än dominans… Jag har två av hans böcker hemma..Men han är även en "filosof" så man får, iallafall jag, läsa om en del när han svävar iväg.

Det hade varit mkt mt intressant och nyttigt med en oberoende studie och jämförelse av de olika metoderna/teoretikerna….

MiaMaria
0

Meeen Slo, de e ju på engelska ju, jag som är värdelös på de :-

Ja men precis Wanilj, det är de jag vill ha, en oberoende studie och jämförelse av de olika metoderna/teoretikerna. Dvs, vad är skillnaderna och likheterna

1111
0

Varför inte läsa på själv istället om deras tekniker och skaffa din egen uppfattning?

Jag har faktiskt aldrig läst något utav Pirelli, har aldrig bara gjort det utav okänd anledning, så jag kan inte vara till någon hjälp i jämförelse…

LinaN
0

Tycker att i grund o botten så baseras det ju på samma sak, att gå tillbaka til lgrunden och kommunicera med hästen på en anturlig nivå och själva lära om vårt hanterande av hästen.

Sammantaget för alla NHare, såsom Hempfling (gotta love his books! :D) Monty, Kelly MArks (Hon är underbar!), Pat parelli, sedan finns det ju massor med flera folk som pysslar emd detta och är duktiga. 

Läs själv, ta det bästa ur de olika kategorierna och ta till dig det som du själv tycker känns bra ur de olika filosofierna. Så gör jag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.