Utdömd ?
Hur går det till när hästen blir utdömd ?Ingen rolig fråga men jag vill veta.

putt
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Först o främst måste ju din häst ha en skada eller sjukdom som bedöms göra hästen obrukbar som rid/avelshäst whatever….
Och det är en vetrinär som måste göra den bedömningen, du behöver okcså ha beställt skadeanmälan-papper från ditt försäkrignsbolag (har du ignen försäkrign kan du inte få hästen utdömd.)
Sedan är det ju att beställa slakt/avlivning etc efter att du talat emd vetrinär, ditt föräkringsbolag etc. Du kan också rigna anonymt til lditt försäkringsbolag och fråga hur du ska gå til lväga….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#2 Varför kan man inte får sin häst utdömd om man inte har försäkring???????? Vad har det med saken att göra? det är väl mer att det blir dyrare för ägaren om man inte har försäkring eller har jag missuppfattat detta?

utdömd blir den ju för att du ska få försäkringspengarna för den. har du inte den försäkrad så finns det ingen anledning att få den utdömd. då kan du skicka den direkt till slakt/avlivning istället.
Hoppas du fick svar där Pim :P
Utdömd och triangelmärkt kan man få sin häst om den är försäkrad…. När den döms ut som obrukbar så får ma nut hela livförsäkringsbeloppet förutsatt att hästen avlivas, och triangelmärks den så får du ut hälften av beloppet och sedan får hästen aldrig emr tävlas. Dvs att en utdömd häst akn mycket väl fungera som promenadhäst i resten av sitt liv…..
*känns hemskt o ha kunskap om sådana hära detaljer*

men man får väl tävla klubbtävlingar med en triangelmärkt häst?
hur hårda är eg veterinärerna med att döma ut hästar?
Helene fick ju Bluezan utdömd, och det var ju igna svårigheter. Han hade kunnat gå som triangelmärkt men hon ville itne ha en 5 åring som var utdömd som aldrig skulle få göra "rätt" för sig. Det var en häst som älskade att jobba o vara til llags o låta honom gå å skrota… nej, då var det bättre för honom att trava in på trapalanda…
Vad jag vet så får man itne tävla triangelmärkta hästar ALLS, men det är mycket möjligt att klubbar gör undantag…..
Vet en T-märkt hblsto som tävlade både klubb och lokal. Stod i mitt gamla stall. Ägaren (hade stallet) tänkte måla över triangel med hårfärgningsmedel för att kunna tävla högre klasser.
#8:O Men hon får ju bara tävla klubbisar!:O Alltså T-märkta hästar.
Vi äger ju en T-märkt häst men vi har gått igenom hans papper och anser att det är tjänstefel från vetrinärernas sida att ha dömt ut honom, vi jobbar på att triangelmärkningen ska tillbaka det finns flera liknande fall.
Oki :D
hihi det blev nog lite rörigt i mitt förra inlägg men det jag ville få fram var att det är fel att triangel märka en SM ponny i dressyr bara för att han var halt. Om ngn vetrinär hade tänkt på att det kunde vara fel på ryggen ist för att bara skriva ut smärtstillande så hade han varit en av landets bästa dressyrponnier nu! Så vi jobbar på att man skall kunna upphäva triangelmärkningen vid tjänstefel.
(Ytterligare ett rörigt inlägg)….