Bomlös + westernpad
Jag har kommit över en Knights Bareback sadel men har ingen sadelpad till den än men däremot så har jag en tjock teddyfodrad westernpad som är runt 4 cm tjock.
Tror ni att man i nödfall, tills jag köpt en riktig pad, kan använda westernpaden?
Jag vet att paddarna för de bomlösa sadlarna har speciella tunnlar som ger utrymme för ryggraden…men jag funderar som så, att en westernsadel är ju slät den med på undersidan och då fungerar det ju att ha en westernpad, borde det inte gå då att använda en sådan pad till en bomlös sadel en kort period om den är ordentligt tjock?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

"Min" sadelmakare sa såhär häromdagen; westernsadlar har en kanal för tornutskotten under sitsen, det har inte en bomlös. En westernpad kommer med all sannolikhet ligga lite väl stumt mot hästen och är inget att rekommendera om du har en bomlös sadel. Dessa sadlar har ingen tryckutjämning och förutsätter att hästen är i bra hull och välmusklad för att inte ta skada av ridningen. För att underlätta bör man ha en tryckavlastningspad (som du ju vet) men det blir ändå ingen större skillnad mot att blir riden barbacka för hästen. Är ryttaren överviktig eller har svårt med balansen så blir det lätt tryckskador på hästen ändå. (Det är tydligen något djursjukhus i Skåne som har sett en ökad mängd ryggproblem på överviktiga och underviktiga/omusklade hästar som ridits med bomlösa sadlar, enligt sadlmakaren.)
Så mitt svar är nej, inte westernpad under bomlös. De är inte skapta för att passa ihop.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Äsch då…och när jag tänker efter så har min westernsadel en liten kanal på undersidan :o)
Hans supersköna dressyrsadel har blivit lite trång då kusen har blivit lite för rund för den.
Det är bara till att försöka köpa en pad snart :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.