Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1527 ggr
MiaMaria
0

Uppdatera oss om stormen

Hur är det med stormen hos er? Har den kommit? Hur verkar den? Jag är nyfiken. I tidningarna har dom ju pratat upp den så mkt o att den ska va värre än Gudrun, men frågan är, är den det? =)

MiaMaria
0

Här har det snöat hela natten, har kommit runt 1,5-2 dm med PUDER-snö och det har börjat blåsa lite lätt. Ska snart iväg o rida, men det blir nog ridhuset idag, iaf om det blir värre. Men ser inte ut så på smhi's hemsida, ska snöa, va -3 och blåsa 6-7 m/s, så de e nog lugnt.

Thinka
0

lugnt här i västmanland.

Lyrik
0

Än så länge lugnt här i Uppsala. Blåser och regnar lite.

Titti
0

mellan 5-8 m/sek, sol, ca 11grader just nu.

MiaMaria
0

Tips, håll er uppdaterade på smhi's hemsida och vägverkets hemsida om trafikvarningar osv

Faxlin
0

Här är det också lungt. Blåser lite, men inte värre än vad som varit tidigare i veckan. Regnar som vanligt dock.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sehvrin
0

För en liten stund sen blåste det rätt bra här i Linköping, men nu verkar det rätt lugnt

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

lisette
0

blåser o regnar. hästarna inne, ska försöka åka hem tidigare idag.

Luthien89
0

Har i skåneland blåser det för fulla muggar :P Blir bara värre och värre tycker jag :/ Fats inte alls som Gudrun ;) Men hästarna är på hel spänd hela tiden ute i hagen så dem får nog komma in tidigare idag, ville bara att dem skulle i alla fall va ute några timmar och sträcka på benen :) Men rida idag kan jag nog bara glömma :/

bubbelbubbel
0

det regnar fortfarande, och igår var sjöar på vägarna..

gejsa
0

Här märks inget än.

moa
0

Här i Borås är det ganska lungt. Dte blåser lite men inte så farligt. Just nu har vi sol också. Hästarna är ute…

bubbelbubbel
0

det blåser rätt mycket här nu med, träden vajjar ordentligt, undra hur det ser ut i skogen, det finns ju mycket träd som är på halvfart sen gudrun..
och igår när vi var uppe på macken vid donken slocknade mcdonaldsskylten, haha

gejsa
0

Kanske skulle skriva att jag bor i Eskilstuna ifall någon undrar. *ler*

m'Lady C
0

Här hemma hos min framtida sambos föräldrar (mohahhaha, nu har han skrivit på hyreskontraktet emd mig! :P nu kommer han itne undan :D)  o här blåser det till med jämna mellanrum, det är litet läskigt…. men trots det så bor dom i ett litet samhälle som är väl inbäddat mellan två jätteberg så det komemr iten enr så mycket blåst….

Däremot så gillar jag itne tanken på att ha när ute o kör halva västra götalands län runt i sin taxibil. Sa åt honom nu imorse (kl 4) att ha nskulel köra extra försiktigt idag….

Lyrik
0

Nu kommer solen! Har inte sett den på över vecka nu =(

jen
0

jag ser också lite sol bakom molnen Skrattande

bubbelbubbel
0

sol ? vad är det ? haha

lisette
0

#9 vågade du sätta ut dom?

min granne ska in o kolla till hästarna så det ser ok ut.

[slo]
0

Jag har inte orkat gå upp ur sängen än… Men det låter inte som det blåser speciellt mycket… Jag tror vi är lurade :P

bubbelbubbel
0

haha, lurade, njae, men kanske väldigt förberedda…

[slo]
0

Vadå, säger dom att det ska bli värre än gudrun, och det bara fläktar lite… Så känner jag mig lurad iaf ;)

bubbelbubbel
0

haha, jao iof, men dom förbereder ju alla, det är ju braao. :)

Murre_Uddiz
0

Här i sthl elr hur man nu förkortar det, är det just nu sol o blåst..

Thea
0

Dåligt med storm är. Det kommer enstaka regnskurar och blåser lite, men inte värre än en vanlig blåsig höstdag….

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

änglaflickan
0

hemma hos mej( inte spec långt från slo :P) blåser det rätt rejält! Fick hålla ordentligt i ratten när jag körde o handlade,starka vindbyar.. regnar lite från o till..men känns som det har blivit värre udner dagen!

Luthien89
0

Jadå, jag har ju dem hemma, så skulle dem bli alltför oroliga tar jag bara in demm, än så länge är dem ganska lugna, dem är ju klart mer på sin vakt och hoppar till ibland, men hade dem vatt inne hela dan så hade dem käkat upp stallet, dem är ju vana vid att gå ute 15 timmar om dagen :P

[slo]
0

#26 va snackar du om, här blåser det knappt nåt alls längre :p

Peppe
0

ingen storm här inte….(östra småland)….blåser gör det väl ganska kraftigt men ingen storm *besviken som hoppats åp storm*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Luthien89
0

#29 Haha, kom till oss i Skåne då, då ska du få se på storm ;) Hade gärna vatt utan ärligt talat :/ Trädgårdsmöbler ligger överallt, soptunnor ligger i hela trädgården, hästarna är på hel spänd i hagen.

shirley
0

blåser här i blekinge… men ej så farligt enligt mej…. än iallafall…

[slo]
0

Okej, jag tar tillbaka det… Var visst lä på min sida av huset :p

Luthien89
0

Jagh går naturbruk med inriktning hästhållning i Önnestad, andra året :)

[slo]
0

#33 och jag tror du har skrivit i fel tråd ;)

Luthien89
0

Haha, aaa, liite fel va :P

bebbe
0

har blåst rejält sen kl 03, när jag var och tittade till hästarna på betet gick dom lugnt och tuggade, har bara Olivia och Smulan inne, är rädd att något ska lossna från husen och träffa dom

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

__iE
0

här blåser det en hel del ^^

CBA
0

I morse och fram till lunch så hade vi här i Arlanda/Sthlm det jätte skönt med +10 grader och solglimtar och snudd på vindstilla.

Under eftermiddagen så har molnen och vinden tilltagit men fortfarande sol. Vi har några tallar på gården som böjer sig riktigt skapligt i blåsten och det hörs på balkongen att det blåser. Så innan kvällningen så måste jag nog ställa, de blommor jag har kvar i krukor på balkongen, under bordet så de inte välter.

När Gudrun härjade så knäcktes en av tallarna på gården…som tur var la den sig in mot gårdens mitt och inte mot husen brevid.

Rätt som det är så hör man hur det dånar bland träden :o/

Bara det har lugnat sig till i morgon…jag ska till Mirabil då och hålla på med honom. Han ska bla få skaklar bakom sig och bli tömkörd *håller tummarna att vädret ger sig tills dess*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Thinka
0

Nu blåser det kraftiga vindar , 2 kg hör bara for rätt ut i skogen= sorry hästarna ni får vänta en stund tills ni kommer in om ett tag. Solen tittar fram här med, men inte är det "storm" …kraftiga vindbyar av o till…

Sandra
0

Jag tyckte det blåste ganska rejält nu när jag körde hem från jobbet (från Bro till Bålsta). Min lilla bil kan inte stå emot vinden så bra =) Men det har inte blivit nån storm än iaf.

gejsa
0

Det har varit fint fram till för två timmar sedan. Lä och sol då och då. Men nu börjar vinda att ta i mer och mer. Kulmen kommer väl mitt i natten som vanligt antar jag. Tur att hästarna står inne då.

[slo]
0

Nu har det passerat här, nästan vindstilla och strålande sol :) Ska snart åka och ta mig en ridtur tror jag :p

CBA
0

#42 Lugnet före stormen kanske ;o)

Akta dig slo så du och kusen inte sugs med och landar någon heeeelt annan stans :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sussi
0

Stormen borde väl vara förbi i Sverige nu eller?

Den gästa här idag men inga stormbyar att tala om, blåste lite extra bara.

[slo]
0

#42 det hade varit fräckt :) Bara lite benslut, så vi hamnar på samma ställe :D

Struten
0

här har de blåat rätt hårt och snöat..tro de är ungefär samma..blev bara ett kort ridpass på banan ida tog kanske 15-30 min;P både jag o hästen tyckte snön piska för hårt i ansiktet, båda gick me huvvet vänt från vinden..så ja gav upp sen efter att hon bara gick vänd åt fel håll och ingfen av oss var egentligen så där jätte pigg på o rida;P men här snöar de ennu(jippie!!!);P jag älskar vinter när de är fint väder, typ när de  snöar..men inte blåser<3

gejsa
0

Här har det varken snöat eller regnat än. Jo lite regn på förmiddagen men det kom inte så mycket.

SarahPeace
0

här blåser det rätt så mkt :) och typ lite översväming i bäcken och tjrän/lite sjö ;)

sunglasses
0

Här är det lugnt nu, blåser lite än men himlen är blå för första gången på länge… Och detta är utanför falköping=)

Faxlin
0

Här börjar det friska på nu. Kulmen bör komma om ett par timmar och så under natten om man får tro på väder gudarna;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Loa-bg
0

Nope, inte i Hässlehåla, nu har det slutat blåsa… :) (nästan iaf)

MiaMaria
0

Som vanligt, värst i Jämtland… Iaf om man ska tro nyheterna, jag vet ju inte hur det är på andra ställen så…

Här har det kommit dryga 2 dm med snö som nu blåser omkring o bildar stora o stenhårda drivor. Kom en lite regnkvätt oxå på eftermiddagen så vägarna är glashala!!

Har precis kommit hem från veterinären nu, va tvungen att akut åka in med en kompis katt, inte så mysigt i de här vädret men in va den tvungen.

Va ut och red på förmiddagen, eller ute o ute, red till ridhuset och red sen inne, usch va de blåste!! Jätte gick superbra mellan flipparna, han hoppade rakt upp o stod sen på stället o galopperade när han inte tyckte att ahn fick arbeta nog mycket, en riktig arbetsmyra är han =)

Har varit ute och röjt snö med traktorerna 3 gånger hittils idag, men de som blir ikväll får jag ta i morgon, ska till Pia (Nasse här på ifokus) nu och kika på Idol o må gott =) Ha en trevlig kväll! =)

NinaToy
0

haha jag går ju på skolan i västra hamnen, typ ute PRECIS vid havet, helt plan mark överallt. :P Jag höll seriöst på att blåsa bort! Försökte gå men det gick inte… :P Ett hagstaket har blåst av. :P Men min häst stog kvar och hade som tur va inte blåst med. ;)

bubbelbubbel
0

här är det skitkallt, och blåser en aning, inte full stormstyrka, men tillräckligt för att nästan alla löv blåst ner på en natt. huuaa, kallt är det iaf.

mazze
0

Visst blåser det lite här i Eskilstuna, men har varit ute i mörkret o ridit utan  problem. Det sägs att stormen har blivit lite försenad så vi får väl se.

gejsa
0

#52# Va! Har du ström än?

#55# Har du vågat dig ut och rida i mörkret och när det blåser mazze? Nej, det hade inte jag vågat faktist. Har lite nippriga hästar även dagtid när det blåser.

lisette
0

när jag kom hem var huset helt mörkt. hästarna stod och tittade i stallet och blev glada att se mig.

släppte ut dom medan jag mockade. jisses vad de sprang och busade… :D

strömmen funkade inte alls förrän vid 19 tiden. lagom till idol.

gejsa
0

Jasså, fick ni strömlöst hela dagen eller lisette?

Fick hästarna stå inne hela dagen så förstår jag att dom busade. *ler*

MiaMaria
0

#56 Japp, har otroligt nog haft ström hela tiden förutom 2-3 timmar i fredags när dom lagade ledningar som gick sönder förra helgen =)

gejsa
0

Ja, här märkte vi inte av någon storm. Klart det blåste lite grand men det var inte alls som storm inte. Ström hade vi med hela tiden. Var lite rädd att få strömlöst för vi fick det förra gången men inte denna gång.

lisette
0

#58 mellan 3-19 ungefär var det ingen ström. det är ju ok på dagen när ingen är hemma. men på kvällen, huga.

gejsa
0

Ja, det är jobbigt. Det blir kallt och inget vatten har man då.

lisette
0

en miljon värmeljus och två kaminer gör att man är varm.. :D

[slo]
0

#63 ja du med din mördar-kamin lär väl knappast klaga? ;)

LinaN
0

Mamma har vart strömlös i någon dag, gissa hur skoj det är med 3 småbarn? o.O

Ska se om stallet står kvar imorrn ^^

*dansa* som jag saknat min älskling :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

#64 nej här var varmt och skönt.. *fniss* det är ju värre för dom som sitter med pelletsbrännare och inte får varmt i huset..

ingen som blev hårt drabbad? vad skönt! :D

PimTheGreat
0

har inte heller märkt av någon storm direkt. Var väl i fredags det blåst ganska bra men inte i stormväg. Inatt har det öst ner ute så det var sjöar på vägarna men annars tycker jag det har varit lugnt.. i Kallinge, Blekinge

gejsa
0

#65# Ja, fast det är ju inte kul med en strömförande mamma. Oskyldig

mazze
0

Gejsa: Japp red ut trots lite blåst o mörker med en lite nipprig dam men sen har hon ju stått pga feber. Men det gick bra, kan ju inte vara i paddocken varje dag då blir hon knäpp.

Stormen kom inte till oss iaf. Däremot kylan och solsken hade några minusgrader imorse.

bebbe
0

Vi hade ström hela tiden, och det började inte blåsa förrän fram på morgonkulan, INGET skadat, tack o lov,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

#69# Ja, DET hade jag inte vågat med mina nippriga och vildsvinsrädda hästar. Dom rör ju på sig när det är mörkt. Skulle inte vara kul att möta ett vildsvin mitt i mörkret när det blåste så mycket.

Lyrik
0

Nu regnar det. =(

I natt ska snön komma =(