Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2665 ggr
gejsa
0

Gobban dålig IGEN!

Ja, ni läser rätt. Har haft veterinären ute alldeles nyss. Fick ringa akut och han kom inom 2 timmar. Han har blivit sparkad (tror vi) av Fille. Jag såg att Fille stod uppe på en kulle i dag på eftermiddagen när jag skulle åka till stan. Och Gobban stod nedanför. Vet ej vad som hänt eftersom dom är så sams annars.

Och i söndags sparkade han gobban på benet så han är lite svullen där. Gobban brukar alltid bitas i svansen på Fille då brukar han lyfta sina bakben mot honom och han kanske inte ens tänkte sparka mot honom. Inte så farligt. Men så i dag har han sparkat mot ögona. Kanske blev mot ögona om han då stod på kullen.  Han är svullen ovanför ögat (antagligen blodblandat) och så är det köttsår vid ögat. sedan är ögonlocket svullet. Det andra ögat är han svullen under ögat. Sedan droppade det blod från ena näsan. Hans täcke var sönderrivet fram och Fille hade till råga på det tappat en sko fram. Så något har hänt. Antagligen har leken blivit allvar för att Fille är så hårdhänt i leken. Biter väldigt hårt jämt osv.

Så nu får han penicillin igen i 5-6 dagar och så metacam och en salva i ögat. Blir inte svullnaden bättre till måndag skulle jag ringa. För då kunde han tänka sig att skellettet är krossat någonstans. Fast det verkade inte så just nu men det var ju så färskt. Så håll tummarna igen är ni snälla!

Dessa hästar har gått ihop i 7 år förstår inte vad som händer faktist. Dom får gå ensamna bredvid varandra ett tag nu så får vi se om dom kan hålla sams igen sedan.

Varning för otäcka bilder

lisette
0

ojdå. vilken otur han har!

fille har inte fastnat i täcket då när de lekt?

gejsa
0

#1# Nej, han brukar bita tag i täcket och riva sönder det så det är jag van vid.

tantnett
0

Låter ju som fille fastnat i täcket då han "måttat mot Gobban och därmed varit tvungen att fota till rejält för att komma loss, och då råkade troligtvis stackars Gobban få en stjärnsmäll.

En gissning är att Gobban även fått hålla huvudet nersänkt då polaren satt fast i täcket. Stackarn!

Hoppas innerligt att han än en gång blir återställd.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

jen
0

ne, vad tråkigt Rynkar på näsan

hoppas verkligen att det inte är en allvarlig skada!

Denna kommentar har tagits bort.
lisette
0

#2 fast jag tänker mig som #3 skriver. är ganska övertygad om att det är så det gått till.

Hagelberg
0

Nej, vad tråkit. Hoppas han repar sig fort.

fridak
0

jag undrar om det inte kan ha gått till på det viset som #3 säger. Har fille fastnat i gobbans täcke med ena framfoten så kan ju skon åkt av och täcket gått sönder när han försökt komma loss och när han försökte rycka loss så skadade han gobban.

Alex
0

Men usch vad tråkigt, vilken otur du (och Gobban) har! Får hoppas det inte är så allvarligt i alla fall, så han snart blir bra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Rebecka]
0

usch så tråkit.. få hoppas att han blir bra snart

gejsa
0

Jag tror inte det och inte veterinären heller. Han har ju fått två sparkar på varsin sida om varje öga. Sedan biter Fille ofta i täckena. Det är var och varannan dag som det är ett hål i täckena på Gobban.

Nej, troligtvis bet gobban i svansroten och fille sparkade. Fille brukar oftast bara hota med att lyfta upp benen mot gobban men den här gången träffade han nog eftersom han stod på kullen. Sedan jagade då gobban honom runt i hagen och då tappade han skon. Sedan sprang han upp igen på kullen och gobban efter och då sparkade han honom en gång till. Och gobban är som sagt 24 år och kanske inte lika snabb som för 10 år sedan att parera sparkar. Fast han är pigg i ridningen och gärna vill galoppera fort så är han inte lika vig som förr. Vilket han ännu har svårt att acceptera.

Har varit till apoteket och hämtat ut medicin. Kostade 650 kr, som hittat. Suck! Och så förstås veterinären när han kom hem till mig.

gejsa
0

Glömde skriva att det var helt svullet nu och det droppade vätska från ögat pga irritation. Så vi får se hur det går.

Marija
0

Ajdå, vad tråkigt… Stackarn Rynkar på näsan Håller tummarna för att det blir bra snart igen!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

bebbe
0

Stålgobban fixar det här oxå Flört

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ledin
0

gösses, igen :-/ nu är ju dina pollar vänner o rigäla buspellar men om han ska skada sig pång på gång 3 g på kort tid, kanske dags o fundera på ha delade hagar. Trist när dom är så bra vänner men Gubban tror ju han är ungtupp än o deras bus gör ju att han blir sparkat o skadar sig :S #15 klart stålgubban klarar detta med först ska han bara skärra upp alla :)

gejsa
0

Ja, vi får se om han klarar detta. Ögat är jäkligt igensvullet. Ska försöka ta foto i morgon. Men det värsta är att han är livrädd för blixten. Så fort han ser en kamera så sticker han. Och fotar man i stallet är han också rädd ju.

#16# Ska ha hagarna bredvid varandra ett tag så får vi se sedan. Hur det än är så leker dom väldigt bra annars.

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag gick ner för att torka i ögat så tog jag med kameran och fotade så ni får se hur han ser ut nu. Blöder fortfarande lite från näsan.

gejsa
0

Igen

gejsa
0

Sista

DinJejja
0

Oj en riktig blåtira.. Så han kan inte ens se på det nu då?

gejsa
0

#22# Nej han kan inte öppna ögat där. Har t o m blivit lite mer svullet sedan veterinären var här. Och ändå så gav han penicillin i blodet och salva i ögat direkt.

DinJejja
0

#23 usch :S Såg inte så trevligt ut. Hoppas det svullnaden lägger sig lite tills imorn iaf..

Cilla89a
0

aj, aj, aj, gobban lille då :/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

Ja, man får ju hoppas att svullnaden lägger sig. Men veterinären sa att om det inte hade gått ner till måndag skulle jag ringa. Men det hoppas jag verkligen att jag slipper göra. För det gör ju ont i ögat så svullet som det är nu.

Stallmima
0

Ooajajaj ser ut att ha gått en rejäl "boxningsmatch"  Förvånad  hälsa pålle att krya på sig

bubbelbubbel
0

aj aj aj, detdär såg inte så trevlig ut!
hoppas han kryar på sig snabbt!

gejsa
0

Tack alla ni som bryr er. :)

bubbel kan du sätta dit överst i "0" att det finns otäcka bilder i tråden?

Marija
0

Nämen usch då, såg inge trevligt ut alls! Rynkar på näsan

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

gejsa
0

#30# Nej, precis! Man undrar ju om det överhuvudtaget går att få bra igen. Suck!

bubbelbubbel
0

#29, så, nu ligger där en liten notis :)

Rita-S
0

Nej men lilla gobban då, nu igjen en liten olycka? Stackaren!

Men han äter bra även om öget är svullent då eller? Hoppas det ger sig snabbt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mazze
0

Gobban lilla, vad lyckas du med? Han fixar det säkert denna gång med.

Alex
0

Aj då, såg inte värst trevligt ut alls… :/

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PimTheGreat
0

men usch då…det såg inte trevligt ut… hoppas och håller alla mina tummar att allt blir bra igen!! Många tröstekramar

Ledin
0

fast om vi har fattat Gobban rätt brukar han först blir lite sämmre sen frisk som en nöt igen. O jag förstår att det måste kännas trist o sära på så bra vänner som dina hästar är men, om de ska busa så där är hagen brevid ett bra alt :)

gejsa
0

Tack bubbel. :) Och tack alla er andra för era tummar igen.

Ja, ni skulle se i dag. Det är ännu mer svullet. Så underlocket står ut och är precis rött. Såg att det blev också torrt eftersom det står ut så jag ringde min veterinär för att fråga om jag kunde ha på mer salva mer än 2 ggr per dag, vilket han sa att det gick bra, även vatten. En halvtimma senare var han hos mig. Jag har världens snällaste veterinär. Eller hur mazze och tusen, ni har ju samma. Skrattande

Han ville komma och titta eftersom han är ledig i morgon. Och det har ju blivit värre. Han sa att det var tur att han kom under behandling så snabbt i går för då hade det varit ännu värre nu. Och det trycker ju på ögat och han droppar blod fortfarande från näsan. Men han äter som vanligt men han är lite skärrad eftersom han inte ser ett dugg på det där ögat. Höll på att inte få i han penicillinsprutan i halsen i dag. Var själv och det är inte lätt då när han inte har feber. För har han feber står han blickstilla

Nåja, han gav honom en extra spruta mot svullnad bla. Ska ringa honom i morgon och tala om hur han ser ut fast han är ledig. Det kallar jag hygglig veterinär som bryr sig om sina patienter. Eller hur?! Skrattande

Rita-S
0

En underbar veterinär. Klona honom och skicka upp hit :) Anna som jag har är rivande duktig men hon kan ju va sjuk! Man måste ha en backup, eller hur Gejsa? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

gejsa
0

#39# Ha, ha även hon som jobbar hos honom är lika bra. Ska fundera på vilken jag ska klona åt dig. *fniss*

PimTheGreat
0

#38 ja det kallar jag verkligen en bra veterinär. Det är såna man vill ha, som BRYR sig!

gejsa
0

Precis! Dom växer inte på träd precis. Skrattande

gejsa
0

Precis! Dom växer inte på träd precis. :)

mazze
0

Det är en superveterinär som verkligen gör allt han kan o mer därtill…

PimTheGreat
0

#44 låter ju helt underbart….hade med velat ha en sån veterinär här…

gejsa
0

Så här ser han ut i kväll. Svullnaden har lagt sig lite och ögat har börjat titta fram.

gejsa
0

Så här ser han ut framifrån.

MiaMaria
0

Huva inge kul med ögon skador! Har ni droppat med färg i ögat för o se så inget invändigt är skadat? Bra att de rinner genom näsan iaf, för då e de ju inte helt tilltäppt.

Kya på sig o lycka till!

gejsa
0

#48# Ja då, det gjorde han i går när han kom första gången. Och det verkade inte skadat. Så förhoppninsvis ska han bli bra om några dagar.

PimTheGreat
0

fy stackars lilla Sorro…:-/..va inga roliga bilder å se…men skönt att han är på bättringsväg i alla fall….

jen
0

oj så han såg ut stackarn. Men skönt att själva ögat verkar vara ok iallafall.

hoppas det blir bra om några dagar.

gejsa
0

#50# Haha nu skrev du iaf fel. Det är inte Sorro det är min Gobban det där.

#51# Tror att det är på väg eftersom jag tycker att svullnaden redan gått ner lite sedan min vet var ute och gav en extra spruta mot svullnad i dag.