Underhals
Hej!
Jag rider en söt isis som har underhals. Han blev feltränad för några år sen när han var uthyrd och när ägarna såg de åkte han tillbaks till dom direkt. Han har gått på vila och blivit rejält tjock, ingen kondis och är 18 år. Han är pigg o glad nu i början, drar upp huvudet o springer med underhalsen, vilket jag inte vill för då försvinner den aldrig.
Så jag har lite o jobba med. Skulle vilja ha lite råd o tips på igångsättning och att få bort underhalsen så mkt som möjligt.
Jag antar att det är väldigt viktigt att rida i form, sist jag red så gick han fint i skritt i skogen, dock flåsa han mkt när han fick arbeta på rätt sätt, även om han bara arbetade korta stunder åt gången. Hur mkt kan jag egentligen pressa honom och begära av honom?
Tacksam för svar.
Pressa honom inte till nåt han inte orkar. För att bygga muskler krävs att hästen är pigg, så när han börjar tycka det är jobbigt är det bara att ge sig. Det tar tid att bygga upp kondition.
Om jag var du skulle jag börja med att få upp konditionen på honom, skritta bara till en början, klättra gärna om du har möjlighet till det. Har han dålig kondis och är otränad skulle jag vänta med att rida honom "i form" (vilket jag tänker som dressyrtävlingsform), och börja med att rida i en lång, låg form till en början, för att bygga upp överlinjen. Något som krävs för att han sen ska orka bära sig i en korrekt form senare.
Och som sagt, stressa inte. Sånt här tar tid.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fast flåsa och låta lite kan ju hästar göra ändå fast dom har kondition och flås. När man rider dom rätt alltså i dressyr. När jag ser på bilden så tycker jag inte att han har så mycket underhals, inte alls faktist.
#2 Fast med tanke på den här meningen: "Han har gått på vila och blivit rejält tjock, ingen kondis och är 18 år" Så tog jag förgivet att hästen har dålig kondition. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Han orkar absolut, men flåsar mkt. Han ger ju inte upp bara för att han får ta i lite extra, han epositiv till det :) Efter att ha skrittat i skogen växlande arbeta, vanlig skritt så var han lite lagom svettig när vi kom till stallet efter en timme.
Med form menar jag inte full tävlingsform för det klarar han inte av så som han ser ut nu, utan mer att ja sätter mej på rumpan o driver på o leker på bettet så att han kommer under sig litegrann, endå mer längre ner med halsen än en dressyrhäst. Känner att ryggen höjs o sånt.
Inte den höga tävlingsformen. Har ett halvblod ochså och rider ju inte på samma sätt som när han tränas. :P Då hade stackars lilla islandshäst dött xD<3