Hålväggar!?
Jag undrar lite om hålväggar.
Ena ponnyn här på gården har hålväggar, och har fått det av att gå barfota som jag förstått, vet inte alls nåt om det där, nu har hon iaf skor efter ett par år.
Undrar om nån har erfarenhet av hålväggar?
Denna ponny har tydligen haft detta ett tag, o gått barfotta ganska länge (hoss tidigare ägare) och blivit riden och körd med detta problem. Hon är grymt stel och har ont av detta, syns på långt håll. Nu har hon skor och gör inget annat en att gå i hagen. Det jag undrar, kan detta försvinna med att bara sko hästen? Hur lång tid kan det ta innan hon blir bättre? Om hon nånsin blir det?

hålvägg, bärrandsröta tänker jag och det är en bakterie som lägger sig i bärranden och skapar hål.
Dollys hovslagare sa att de har kommit en ny bakterie som satt sig i jorden som ger mer aggressivare röta då en klarar att leva syrefritt.
Att hästen får detta beror inte på att hon gått barfota utan på jorden.
Det tar tid och men måste hålla rent och sköta det väl för att hoven ska läka.
Aha, det var hennes ägare före förra ägaren som sa att denna ponny inte fick gå barfota för då får hon hålväggar.
Gör man rent med bara vatten eller ska man använda nåt annat? För nu görs ingenting med detta!

Jag har haft hålväggar på mina hästar. Det har inte varit så allvarligt utan man ser till att hålla det rent, ibland räcker det med att kratsa ut grus och jord men ibland så får man tvätta det och peta in bomul indränkt i jord el dyl.

#2 man tvätter med något decifinserande

Dite har fått det!
Har ringt hovis så hoppas på det bästa 
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Okej, Tack för svaren=)
Försök och hålla så rent som möjligt, våra då 1,5-åring åkte på hålväggar och fick en liten hovböld som hovis fixade. Dom växte så småningom igen och efter ett par verkningar var dom borta. Hoppas det löser sig för ponnyn 

Hoppas det är okje om jag kapar tråden liite :) Tänkte med Dite, hon går ju på lösdrift och nu börjar det smällta mer och mer snö till lera. Det blir ju inte jättelätt att få det till att vara rent hela tiden.
Man kan inte tvätta och verkligen skrubba rent eller vad man ska säga och på något sätt skydda det till att komma in allt för mycket lera, grus eller annat?
#8 Tipset är att linda hoven med coflex lr liknande självhäftande lindor och lägg i bomull med ex jodopax (utspädd) men man får byta ofta då den slits 

tjärdrev kan man ha istället för bomull, det sitter bättre.
#10 Vad är det, och vart kan man få tag på det?

Men när man då lindar in hovet, då är det väl VÄLDIGT viktigt att ALLT är borta. För det ska väl egentligen lufta också eller?

#11 används till båtar men jag köpte det på tre hästar, men fick fråga över disk.
#12 mycket väl rengjort också ska man desinficera ordentligt.

Före förra hösten hade jag aldrig hört talas om hålvägg…
Det gjorde jag sen…
Vår ponny fick detta förra hösten. Hovslagaren hade precis varit där och hästen blev nästintill blockhalt några dagar efter. Jag ringer så klart upp hovslagaren. Hon kom ut och sa att det var en misstänkt hovböld. Jodopax omslag var det som gällde.
När hästen inte blev det minsta lilla bättre pratade vi med hovslagaren igen… Hon kom ut och sa att han fått hålvägg, men att det blir snart bättre. Jodopax omslaget fortsatte vi med. Ytterligare någon vecka till gick, ingen bättring. Vi ringde en annan hovslagare som kom. Han tittade i och på hoven. Skar bort 1 tredjedel av den och sa: Nu kan ni ut och rida igen. Hästen var nu helt ohalt.
Efter detta har han aldrig haft hålvägg. Han går barfota och har alltid gjort.
Hovslagaren sa att detta berodde på den blöta sommaren som hade varit.
jag fick tipset av min hovslagare att jag skulle hålla rent och använda outspädd klorin ett par tre dagar i veckan. Mitt sto blev bra från det.

Jag jobbat med min hästs hålvägg sedan hösten 2007.
Då verkades den upp och de klipptes och fixades rejält. Jag och hovis hade samma åsikt om att man inte ska kapsla in bakterier så han plastade inte hoven utan allt lämnades öppet. Då kunde man göra rent ordentligt.
Det som rekomenderades av hovslagaren är jod blandat med väteperoxid! Då tränger jodden in bättre och de blir riktigt rent.
Sen har väggen växt ner allt eftersom, vi har haft ett par bakslag men nu "peppar peppar" så verkar det som om hoven är helt ok igen. Nu ska bara hoven växa ner den sista centimerern. Men fortfarande så gör jag rent med antingen jod mixen eller med Mustads Trush Buster (liten flaska med lila medel) var och varannan dag.
Jag har blivit väldigt nojjig med hans hovar numera och så fort de är en antydan till sprickor och grejjer så använder jag TrushBustern med en gång enl rekomendation från hovis.
Nu när de vart så himla geggigt och blött så är de konstigt att inte fler hästar får problem med sånt.
Lycka till med din pålle:)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..