Bakom hand?
Har hört så mycket prat om hästar som går bakom hand. Någon som kan förklara hur man ser att hästen gör det? Och vad gör en häst egentligen när den går bakom hand?
Visa gärna bilder på hästar som går bakom hand och bilder på hästar som går i korrekt form, så att man har någat att jämföra med.

okej, men varför gör dom så då? Är det ryttaren som gör fel eller är det hästen som inte kan/vill?
Bakom hand är för mig att hästen går in bakom handen. Jag kategoriserar det i i stort set tre lägen där.
Bakom hand - vid hand/på tygel och över /framför hand.
De flesta hästar går ostört ovanför hand tills ryttaren börjar jobba dem, då de är på tygeln/vid handen.
Befinner sig hästen bakom hand så är det för mig detsamma som att hästen undviker ryttarens hand, vilket oftast beror på att ryttaren/handen gör något fel/obehagligt. Kan även bero på illa sittande sadel.
Behöver inte bli glappande tygel, beror på hur kort tygel ryttarn håller…
Bild på häst som tydligt undviker handen och går in bakom. Strecket visar lodrätlinje, men bakom hand och bakom lod går inte alltid hand i hand även om det gör det i det här exemplet.

Aha då tror jag att jag har förstått lite bättre iaf.
Tack för hjälpen!
#3,4 haha tänkte just säga att det är lod och inte bakom hand ;)

#6 Lod? Betyder det inte att när hästen går bakom lodet så går den för djupt i form. Hästen går i rätt form när nosryggen är rak, men om hästen går ännu mer in med huvudet går den bakom lodet.. Men kan lod, bara lod, betyda att hästen går i rätt form? Kritiserar inte, vill bara veta :)

#7# Hästen på din bild är ett bra exempel på bakom hand. :P Håller med "…." i det hon skriver. :P Så orkar inte förklara en gång till. ;D
#7 Lod linjen (som folk gillar att fokusera lite väll mkt på) går egentligen genom panna-öga-näsborre. Hästen ska ha näsborre-öga-panna framför en rak lod-linje eller möjligtvis på den, har den det bakom så har den knäppt av i nacken och för att hålla in huvudet så pass mkt kan du vara säker på att den måste motspänna i underhalsen och ganacherna. = Går hästen bakom lod kan den inte gå i en ärlig form eftersom den saknar flertal av grundstenarna i vad en bra form är enligt de flesta definitioner.
Din häst ser ut att både gå bakom hand, då den undviker handen och gå bakom lod då den har nosryggen innanför lodlinjen.
Bakom lod har inget att göra med en djup form. Hästen ska oavsett hur hög eller låg form alltid söka sig FRAMÅT och nedåt och alltså vilja föra huvudet framåt, inte bakåt eller något annat.

Jag tycker folk fokuserar för mkt på vart huvudet är i det stora hela… Som om hästen arbetar bra bara för att den går rätt i form med huvud och hals! Jag har fått lära mig att fokusera på resten av kroppen, för när hästen bär sig rätt bakifrån ska man inte behöva tänka på huvudet, eller det är i alla fall vad jag jobbar efter… Verkar dock finnas väldigt få tränare som tänker så, alla vill ha snabba resultat i dag så väldigt få lär hästen att arbeta själv och rätt för den delen!
#10 håller fulständigt med dig.

#10+11 Om en tränare gör det, då är det íngen tränare…
#12 Där söker han sig däremot framåt-nedåt! Ryggen hade kunnat komma upp mer i hoppet däremot, men det är en reflektion ifrån ryttarens hålning, får ryttaren på bilden (du?) lite stadigare mer balanserad och självbärd hållning/bärning i hoppet så kommer hästen kunna runda sig än mer i hoppet :)
#10 Framdelen är ett resultat och visar delvis hur hästen går bak. Visar hästen fram att den har vikt och fuskar där så finns det ingen chans att den går korrekt bak eftersom man först måste få koll på baken för att få framen att gå rätt.
Så som jag ser det är det svårare att se om en häst fuskar eller arbetar korrekt med baken, absout i början och därför kan det vara lättare att se på framen till att börja med och bedöma på bilder…
Om jag får fortsätta ta Loa_bg's första bild som exempelm så kan man om man ändrar ifrågasättningen till om hästen går bakom hand eller lod fråga om hästen kommer bakifrån?, om hästen säter under sig sina bakben så som den ska? om den söker sig fram till handen ifrån bakbenen-ryggen-fram till handen? - Nu var inte frågeställningen så, men det hade varit: Nej, den arbetar inte som den ska på alla frågor, detsamma svar som på om den fuskar framtill.
Sedan så kan man inte på bilder egentligen inte se allt, man kan inte se vad som hända innan, efter, se den exakta takten eller tempot osv, (även om man kan se ledtrådar till det)…
Och, nej, jag vet inte riktigt vad jag ville med det här, mest lösa spekulationer och försvar då jag bedömer rätt mkt bilder bla här och svarat en del i den här tråden… Jag svammlar mest…
#13 vad menar du med det? Att en tränare ska fokusera på fomen i huvud+ hals? I så fall tycker jag att det är en väldigt dålig tränare!
nu är bilderna försvunna--?
Vilka bilder då?
#16 vilka undrar jag med?

#15 det va ju precis det jag menade! ;) yees, ja tog bort bilderna

Vad tråkigt att du tog bort bilderna!