Hjälp min shettis fäller "konstigt"
Det är så här att min shettis kille är otroligt sen med fällningen…han börjar fälla nu men har inte fällt färdigt förrän i juli och då har han sommar päls i en månad så börjar han lägga vinterpäls igen :O
jag vet inte va detta beror på har bara haft honom en sommar men förra ägaren sa att han tog vääääldigt lång tid på sig att fälla. Jag undrar om nån vet varför fällningen tar så lång tid och om man kan göra nåt åt de?
Har funderat på o klippa honom men har aldrig klippt en häst förut…elr kan man ge honom några vitaminer elr liknande?
Bilden är tagen i juni och han har fortfarande vinterpäls kvar…syns kanske inte så bra men hitta ingen annan bild
jag är oxå medveten om att ja inte kan jämnföra vbl sommarpäls med shettisen men han fäller ju inte "normalt"

Jag är inte så jättebra på det här, men kanske kan man hjälpa dom att fälla genom att använda en gummiskrapa och gnugga så det ramlar. Då kanske det går fortare? Men då gäller det ju att man gör det ofta tror jag. Sen är det väl B-vitamin man ger vid fällning? Inte säker som sagt ;) Flera kan ju gärna svara. Men gummiskrapa och hjälpa honom med fällningen är ju inget illa i alla fall.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Har hållt på med en hel del shettisar & haft tre egna. Alla dessa tog väldigt lång tid på sig att tappa pälsen. Vet många andra shettisar som oxå är väldigt sega med att tappa pälsen. Mitt russ var förra året oxå väldigt sen med att tappa pälsen. Har ett kort från kuni, där hon oxå har pälsen kvar på rumpan.
Inte snyggaste bilden men…
Det finns en hel del shettisar som gör just sådär.
Det man kan göra är att hjälpa dem att fälla av genom att ge lite B-vitaminer och se till att de är i bra hull även innan sommaren - de flesta som jag har sett, som fällt länge och sent, har varit i underhull, därmed inte sagt att alla är det…
Sen kan ett träckprov och eventuell avmaskning (beroende på vad träckprovet visar) vara en del av svaret, har de mycket mask så kan det påverka pälssläppningen. Men ta helst ett träckprov först så du vet vad du ska avmaska emot, OM du ens behöver avmaska!

1# det är så ja har gjort använt gummiskrapa men han har ju så otroligt mkt päls! haha..
2# jo de är på rumpan de sitter kvar längst och under magen o så…
3# Han är mer än gott i hull året om :) ursäkta min okunnighet här men träckprov vad är det? har hört de men de va längesen så kmr inte ihåg
så han är inte unik då haha
min russ val fäller sent han med, jag säger som Anna ge B-vitaminer det hjälpte oss här iaf. Kör med hundkarda,gummiskrapa så slipper man att det flyger men massa hår overallt.

Vi ger B-vitamin till våra hästar när dom fäller. Mitt russ börjar fälla normal tid men det tar ganska så lång tid. Just nu står han bara pga. fång men jag försöker borsta honom varje dag ändå så att päls som lossnar inte ligger och kliar m.m.

Okej tack ska prova detta o hoppas de hjälper :)
6# nej fy så tråkigt fick ta bort min fjording i fång "/ och min shettis har haft fång två ggr dock före han kom till oss! så man får passa på honom stenhårt…det är bra för blodcirkulationen att borsta dom när dom står för som nu då t, ex fång :) hoppas han blir bra igen!

Träckprov innebär att du skickar lite bajs på analys för att se om hästen har någon form av inälvsparasit.

83 okej :) ja när du säger kmr ja ju ihåg va de är haha

shettisvalacken var skitdålig i fång när vi köpte honom och har haft svårigheter med att släppa vinterpälsen under de två år han stått hos oss, ofta har han inte börjat fälla förrän i maj när de andra är klara.
i år har han dock börjat fälla nu i februari!=)
vi tror att det är så att "systemet" börjar komma till rätta och i balans igen. möjligen kan det vara så att lusernet hjälper till? jag vet inte..
behöver inte ge extra vitaminer iaf, och har hört (sanningshalt?) nånstans ifrån att det inte är bra att pumpa i dem extra vitaminer, att de kan bli risiga i tarmflora och så av det (och då brukar de fälla sämre också)..
medarbetare på djurskydd.ifokus

10# Jag kanske borde vänta då med att ge honom vitaminer? "/ vill ju inte göra nåt "sämre"
han får inga vitaminer ibland får dom betfor/havrekross/vitlök…
okej så bra att de börjar rätta till sig för din shettis kille då =) får helt enkelt vänta o se om de är nån förbättring (Y) ja tyckte bara så synd om honom förra sommaren när de va så varmt han är ju svart oxå…har man t, ex svarta kläder i värmen svettas man ju dubbelt men de kanske inte har nån betydelse? Vet bara att han svettades jätte mkt även fast han stod i skuggan när de va som varmast i sommras då fick ja spola av honom elr så fick han komma in o kyla ner sig i stallet =)

ger du honom bara betfor ibland? bestäm dig isåfall för om han ska ha betfor eller inte. att hatta med betforn fram och tillbaka är inte bra; "konstant tillförd" (alltså dagligen) hjälper betforn till lite med mage/tarm, men om du ger en dag, sen är han utan två, så får han en, utan en vecka osv osv så kan du ställa till det med tarmfloran på hästen.
ojämnt flöde med kraftfoder är heller inte att rekommendera, skulle jag säga. (om fördelningen ser ut som ovan beskrivet, det är okej som t.ex. arbetshästar som fick under veckorna när de jobbade och stod utan på helgerna när de inte arbetade. annars riskerade man "måndagssjuka" på dem, alltså korsförlamning)
är detta den hästen din syster hade sådana problem med?
prova ställa av den från kraftfodret. jag vet inte hur foderstaten ser ut för er del, eller värdena i höet, men det skulle kunna hjälpa att "boosta" lite med lusern (alltså ge extra proteiner).
våra shettisar får 4-5 kg hö (de äter inte mer än så), 250 g lusernpellets och 0,5 dl betfor.
jag vet inte om färgpigmenten påverkar hur varma de blir i jämförelse med hästar av annan färg, att han däremot har vinterpälsen kvar gör ju att han svettas och blir "mer överhettad" än andra..

Dom har inte fått betfor på ett halvår nu men dom fick dagligen då. mja ja åter kommer o säger va som händer :)
B-vitamin är ofarligt att ge, får dom för mycket så kommer det ut.
Bvitamin får våra vår-vinter-höst gör bara uppehåll under sommarbetet.

Vi ger också b-vitamin, det funkar bra tycker jag. och som sagt det är ofarligt att ge.
#11 Såg att du gav vitlök. Detta är inte bra för hästar och kan t.o.m. vara farligt så ta gärna bort just det från tillskotten.
Annars är det rät vanligt att just shettisar fäller precis som din.
Vår shettis har gjort så i hala sitt liv. När han fortfarande tävlade rakade vi honom och när han sen slutade tävla slutade vi också raka honom. Men vi har börjat raka honom igen för det är jättejobbigt för honom att gå med den där tjocka svarta pälsen, han har, då det är stekande hett på sommaren.
Idag är han 20 år och rakas fastän han inte tävlar.
Min shettis fäller lite på våren, men långt ifrån allt. Sen i oktober tappar hon allt, så det blir kalafläckar på kroppen. Efter det så sätter hon jättefin, blank men inte så tjock vinterpäls. Veterinären kom första gången det hände och vi tvättade henne med lusmedel tror jag och gav B-vitamin. Men inget hjälpte. Det har hänt så 3 år i rad, men nu tappar hon faktiskt ganska mycket så iår kanske hon blir "normal" :P Hennes humör eller allmäntillstånd ändras inte, hon är lika pigg och glad hela året. Men problemet är väl mest att hon blir så varm och svettig på sommaren av att bara gå i hagen.
istället för gummiskrapa brukar jag ansvända ryktsten, det är väldigt effektivt med att få bort pälsen.

koskrapa är kanon att använda vid pälsfällning!

Sluta med vitlöken och prova med b-vitamin =)
//Mickan

okej :) men va konstigt
veten sa att vitlök va bra för hästarna i lagom mängd, skulle visst stärka imunförsvaret o sånt (fick de tipset när vbl blev förskyld) o han sa att ja lugnt kunde ge dom de i en viss mängd varje dag men inte för mkt då det kan vara väldigt skarp..,
18# ja ryktstenen har ja provat köpte de för någon dag sen och den är kanon! 
okej men ja ska ta bort vitlöken och prova med b-vitamin istället :)
Ja fundera han har ju haft fång två ggr….och har väldigt dåliga hovar om dom körs för hårt på hårt underlag därav rids och körs han mest i skogen..så han har ju ätit finylbutason (stavinig?) två ggr kan detta ha nån påverkan i fällningen tro? läste 10# kom det sena pälsfällningen efter fången för er elr du kanske inte vet de?

#21 våran har vart dålig i ganska många år innan vi köpte lös honom, ingen vet exakt hur länge. i samband med att han varit så sjuk har han heller inte släppt vinterpälsen (och heller inte de två följande vintrarna efter behandling).
nu börjar dock kroppen komma i balans igen och i år är första gången vi ser att han börjar släppa päls så här tidigt.
det skulle kunna vara något liknande med din, att hans kropp är s.a.s. i "olag".
vår har under två års tid alltså stått på 4-5 kg hö, 0,5 dl (blöt) betfor, 1 mått (ca en tesked kanske?) vitlök, ett par dl proviva och 250 g lusernpellets per dag (under uppstallning, på sommaren mycket magert bete samt stödfodring med hö). nu har det gett resultat, så det tar alltså tid..
har din ponny alltså haft/har fång så är det troligt att den inte är helt bra "på insidan" även om den inte ger fysiska utslag som smärta osv (alltså förnyade anfall). det tar ordentligt med tid att få ordning på magen igen, och eftersom sjukdomen allra oftast kommer av rubbningar i tarmfloran så skulle jag sätta en femma på att det är där du har problemet.

jag ger alltid B-vitamin vid fällning för att hjälpa och snabba på fällningen.

22# shettisen här får samma blöt betfor med typ en tesked vitlök men har inte fått betfor nu på ett tag då han blev lös i avföringen av det, ska ja ge honom de igen? han går på magert bete om sommaren och får stöd med hö då så klart…vet inte exakt hur lönge sen de va han hade fång sist typ 3-4år sen tror ja…,
23# ja ska prova med b-vitamin :D

#24 om du har upplevt att hästen får problem när den får betfor så tycker jag inte att du ska ställa den på det igen, nej.
jag tror däremot inte att du kommer lösa ditt problem med enbart tillskott av b-vitamin (provat detta själv) på din häst. jag skulle som sagt tro att det inte riktigt står rätt till i mage/tarm på hästen (observera här att jag inte är veterinär utan bara säger vad jag tror det skulle kunna vara med tanke på likheterna med min egen ponny) och jag tror att du måste lösa problemet den vägen.
det kommer att ta tid.
att det är flera år sedan han hade fånganfall innebär inte automatiskt att allt är i balans i kroppen.
för vår del har det fungerat mycket väl att göra som jag beskrivit i #22, vilket vi gjort i samråd med vår veterinär.
jag tycker du ska diskutera saken med er veterinär och se vad denne säger.
jag tror dock att du skulle kunna få samma resultat som jag fick på min om du gjorde på liknande sätt.

Vi ger B-vitamin till hästarna både när det fäller och sätter päls.
Mvh Vinetta

Okej tack för all hjälp! ska prova B-vitamin o ska ringa o höra med veterinären :)
Vitlök fungerar inte ens på människor mot förkylningar (nyligen bevisat liksom att äta en massa C-vitamin mot detsamma) så varför skulle det hjälpa hästar? Nej, vitlöken gör mer skada än nytta.

har köpt B-vitamin idag men kom :)
28# vitlök hjälper mot förskylning på människor, jag har bara lysssnat på min veterinär.