Bädd
Hur gör ni, står era hästar på bädd? Isåfall va andvänder ni för strö? (torv,spån,halm osv.)
Går de bra att stå utan bädd när de är betong under? Jag använder torv som strö.

klart du inte behöver ha bädd när det är betonggolv!
jag har torvbädd där jag bara tar ut skiten varje dag. bädden tas bort en gång/år.
Storis har ingen bädd med mening. Men vi har torv och råspån i boxen, vilket lägger sig som en bädd där han sover efter bara en natt. Jättebra. Tar dock ut allt bajs och kiss.

#1 okej, så de e ingen risk att de kyler eller nått sånt?

Skulle ni kunna rada upp några fördelar och nackdelar med bädd ? Vet inte hur ja ska göra då ja alltid haft bädd och nu har den blivit ut mockad så ja vet inte va som är bäst att låta de va så eller börja på en ny bädd.

Om du inte har bädd så går det åt mer halm/torv/spån. Eftersom man tar bort mer och måste fylla på oftare.

#3 nej, har du bara tillräckligt med strö så är det ingen fara. visst blir det varmare för hästen med en bädd eftersom kisset värmer när det bränner.
jag ser enbart fördelar med bädd. det blir lite varmare för hästen, smidigare att mocka, blir mindre skit på gödselstacken.
enda nackdelen är väl att det kan vaa jobbigt att mocka ut bädden. men det är ju smällar man får ta och så himla jobbigt ÄR det faktiskt inte.

Jo de är ju därför ja alltid haft bädd men frågan är nu om man ska pröva att inte ha de till sommaren och se skillnaden
#6 Har man bara en eller två hästar är det nog inte så farligt att mocka ur.
Där jag jobbade hade vi 21 hästar inne med bädd. Mockade ur en gång mitt i vintern också för att det inte skulle packas för mycket till sommaren.
Nu har dom byggt nytt stall där man kan plocka bort framsidorna till boxarna och köra in med maskinen. Då är det smidigt. Men nu har dom ca 36 hästar inne istället.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#7 ja det är ju inte långt till sommaren, kanske inte lönt att anlägga en bädd nu.
#8 nej det förstås, men är man bara många som hjälps åt så är säkert ett större antal boxar med ok.

blandar torv och spån, blir en bra bädd.
Har torvbädd, på betonggolv. Men som du redan fått svar på så går det utmärkt på betong även utan bädd.
Att anlägga en bädd nu skulle inte jag se som slöseri, det är ju ett tag kvar till sommaren trots allt. Men vill du testa att inte ha bädd så är det kanske ett bra tillfälle nu. Men jag skulle personligen inte vilja ha torv som strö om jag inte hade bädd.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#11 det beror ju på var man bor. jag hade kunnat tänka mig att lägga en bädd, men hade inte tagit bort den för sommaren då.
#12 Jo, men skulle inte tro att det är så många som släpper hästarna på bete före maj? Och då är det i alla fall två månader.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#8# Konstigt att ni fick mocka ur mitt i vintern. Det är ju då bädden är som bäst. Tar ju flera månader innan den lägger sig och börjar "brinna" underifrån tex.
bädd är ju mest fördelaktigt när man har "mindre" strö som torv eller spån, det bli mjukare. men har man halm räcker det med att ha ett tjockt lager så är det mjukt., har man en häst som ligger ner ofta är ju bädd också bra för att undvika ev. liggsår =) jag har halmbädd för att min häst är stor och tung och behöver stå lite mjukare =)
#14, det var endast av bekvämlighets skäl för oss, då vi som sagt hade 21boxar att mocka ur förhand. (vi var bara två personer). Den enda boxen som var hela vintern var fölboxen och den var ett rent helvete att mocka ur sen.
Mvh Emelie & Jack

#16# Jo, jag förstår. Men samtidigt så blir det ju 21 ggr 2 =42 ggr som ni får mocka ur varje år i stället. Alltså dubbelt så många ggr. Då hade jag nog hellre varit utan bädd. Vitsen är ju att man inte ska mocka ur den på hela vintern.
#17 jo fast då blir det ju dubbelt så jobbigt 
Se ska tillläggas att detta var utomlands och hästarna stod på box hela dagarna också. Det var det som kändes smidigast att göra då.
Mvh Emelie & Jack
när jag jobbade i stall som utbildare hade jag ENSAM 18 boxar om dagen att mocka UTAN bädd :P detta gjorde jag på två timmar + strö, fast jag kanske bara är väldigt snabb :P

#19# Eller också är du slarvig. :)
tror du jag hade varit ANSTÄLLD om jag varit slarvig?????

#23# Ja, inte vet jag. Finns ju slarviga ägare med så. Du såg väl att jag la dit en glad min?
jag är verkligen inte slarvig, går det inte att vara snabb eller? det är inte så svårt att mocka mycket när man gjort det varje dag.

#13 som sagt, beror på var man bor. vi släpper i maj, tidigare om det går.