Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 996 ggr
Animalen
0

Operation; En egen häst

Nej nu får det räcka, Lisa ska bli ekonomisk och "skaffa häst"..  Jag ska be och böna, tjata och fjäska.. ALLT!

Lite frågor då oxå :)

1: Skulle ni kunna säga ett ungefär pris om året/i månaden som en häst kostar, utan uppstallning då?

2. Är det rätt att jag letar en C-ponny på 138-140 cm då jag är ca 158-160 lång och väger 43 kilo upp och ner?

3. MÅSTE en häst verkas/skos var fjärde vecka.. Även om det knappt behövs?

Vill helst inte ha speciellt mycket dåligt och dumt i denna tråden.. Vet inte om jag satt den rätt men ändra isf.. Jo just det! Jag har ridit i 4 snart 5 år nu. (Kommer gå kvar på ridskola)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Zaphix
0

1. Jag betalar typ 2000 i månaden.

1000 i stallhyra och hösilage.

400 i månaden för skoning.

250 i månaden för kraftfoder.

400 i månaden för spån och torv.

(har foderhäst, så betalar inte vetrinärvård och försäkring)

2. Låter som en bra storlek på häst, beroende på hu7r gammal du är och om du vill tävla.

3. Vi skor min foderhäst var åttonde vecka, runt 800 kostar en skoning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sus-sharon
0

jag känner inte att jag kan ge en "statisk summa" på Så här mycket kostar det! eftersom det går lite upp och ner månad för månad beroende på häst, uppstallning, ev veterinärräkningar, hovslagarräkningar, vilket foder du köper, vilket strö du köper mm.

fråga 2 däremot, du skulle nog kunna hoppa upp en kategori till D också, då har du nog dessutom möjlighet att behålla hästen lite längre än vad vanligt är.

3. var 6-8 vecka är "normalt" att anlita hovslagare, var fjärde vecka låter lite ofta tycker jag. den hästen måste har racerspeed på hovtillväxten=)

medarbetare på djurskydd.ifokus

WinterPrince
0

1. Jag var i din sits förra hösten. Nu har det blivit av!

Jag har räknat med ca 2500-3000kr/månad.

Betalar 1500kr för en plats i lösdrift och då ingår allt. Fri tillgång på hösilage, kraftfoder vid behov. Jag är emot att ha skor, plus att han bara är ett år gammal, så verkning var 8e vecka på ca 200-400kr.

Har inte det exakta värdet på försäkringen, men räknar med ca 2000-3000kr/år.

Sen är det alla småsaker runt omkring som kostar. Täcken, grimmor mm. Det är dom småsakerna som lätt drar iväg.

Sen har jag lagt undan ca 10 000 på ett konto för oförutsedda händelser.

2. Då jag såg att du var 12 år, så antar jag att du fortfarande växer. Jag skulle leta en ponny mellan 140-145 så du inte växer ur den med en gång. Jag hade en ponny på 144,5 när jag var 11år och kan nog varit runt din längd, (är ca 175cm nu).

3. Jag tror riktlinjerna ligger på 6-8 veckor för skodda hästar och 8-10v på barfota hästar. Sen är det ju alltid olika från häst till häst. 8v är nog det vanligaste.