Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8788 ggr
Tusen
0

Fång-på vintern?

Nu måste jag fråga er som vet.
Hur sjutton kan en häst få fång på vintern?
Denna häst har visserligen haft fång tidigare men man har lyckats hålla henne symptomfri hela sommaren och hösten. NU har hon fått fång på alla fyra!Förvånad Hon har ätit hö i samma mängd och från samma skörd hela tiden och heller inte fått något kraftfoder. Vad kan ha utlöst detta denna gång?
Skriv snälla ni som VET!

AnnaLundin
0

Det är relativt vanligt med fång på vintern.

På förvintern är det oftast pga frostnupet gräs, där fruktanhalten ökar markant - fruktanet har samma effekt som glykol i bilmotorn, dvs hindrar att gräset fryser sönder.

Varför det blir fång i februari har jag inte fått någon bra förklaring på, men det är inte alls ovanligt som sagt.

Fång sitter för övrigt alltid i alla 4 hovarna, skälet till att det märks mer fram är att de bär upp mer vikt där = kan göra mer ont fram än bak.

Tusen
0

Nja, den hage som denna häst går i saknar gräs. Så det kan knappast vara anledningen. Något mer förslag?
Men det måste vara andra orsaker än maten tycker man.

AnnaLundin
0

#2 - det är något som har med maten att göra, kan jag nog garantera dig. Men jag har inga teorier på vad det är, har inte hört ngt bra heller, tyvärr.

Finns det något annat att gnaga på i hagen? Petar den i sig lera? *nu gissar jag vilt*

Tusen
0

Nej, just nu är marken frusen så det borde vara uteslutet.
Precis som du skriver har jag alltid fått lära mig att det är mat relaterat och därför är detta som hänt helt osannolikt för mig. Tycker det är jättekonstigt.

AnnaLundin
1

#4 - jag ska luska lite, se om jag kan hitta någon bra förklaring. Har egentligen inte funderat så mycket på just detta, men minns att vi diskuterade saken när jag gjorde min hovslagarpraktik på SLU. Det var dock 1997, så jag misstänker att man kanske har fler förklaringar idag än man hade då…

RubHel
1

En häst i mitt stall fick akut fång för ungefär 2 veckor sen. Igår fick han åka in på Ulltuna tror jag och står där med dropp. Han har haft problem med fång förut… Så det är bara att hålla tummarna nu att det går bra för honom…

Han har nog petat i sig både det ena och det andra som finns i hagen kan jag tänka mig. Speciellt när han har blivit bortjagad från lunchhöet av en annan häst, så går han och äter massa som han kanske egentligen inte borde äta.

gejsa
0

Frusna fodermorötter? Gissar också. Vet att fånghästar inte behöver mycket för att det ska framkalla fång igen.

AnnaLundin
0

Kan någon "snäll" förbipasserande ha matat pållen ifråga med halvrutten frukt eller något liknande?

Tusen
0

#8 Svårt att tro det då man måste gå in på tomten för att komma åt hagen. Dessutom vet våra grannar att våra hästar är tävlingshästar och matar därför inte dom alls.
#7 Får inget annat än hö som foder.

Det enda den kan äta förrutom hö är barken på träden ihagen. Men tror inte den är så populär då det endast växer tallar i hagen. Det brukar ju inte hästar äta.

gejsa
0

En fråga till: är det vanligt torrt hö inte hösilage?

gejsa
0

Hittade detta: http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyheter/artikel.asp?Artikel=2667399

Verkar vara fångår i år. Står att om hästen har väldigt hårt underlag tex så kan det utlösa fång.

Se även här: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4891395

jen
0

Min grannes shettis har haft 2 fånganfall denna vinter.

Jag följde med henne till veterinären sist när hon skulle röntgas.

Den veterinären säger att HYGIENanalys bör man göra på fodret. För han var med 90% säker på att dåligt foder Typ med mögelsporer som inte vi märker, är en av orsakerna till fång.

Annette
0

Cushings syndrom kan utlösa fång.

Tusen
0

#13 Berätta mera! Vet ingenting om detta.

#11 Hårt underlag är det väl alltid på vintern. Det kanske kan vara en orsak, men på något vis tycker jag att även forskarna verkar famla i blindo då det gäller fång.

Det verkar vara något liknande människors glutenalergi eller laktosintolerans. Vissa får det andra inte. Svårt att förebygga då man inte vet om hästen kan drabbas.

AnnaLundin
0

#14 - hade det varit det hårda underlaget som var orsaken så hade man kallat det belastningsfång och det är väldigt sällsynt att det sätter sig i alla 4 fötterna samtidigt. Vanligare att det dyker upp på bara ett ben eller max 2.

Inte glutenintolerans, men insulinresistens är en av teorierna man jobbar mot.

Annette
0

4. Finns en tråd här

AnnaLundin
0

Kan inte påstå att jag vet något om cushings egentligen, men så som jag fattat det så kan ponnyerna snarare bli fångfria när de har cushings. Så var det i alla fall för min kompis cushingsponny, den hade inga fånganfall de sista åren den levde.

Ledin
0

är det inte ovanligt mycket fång detta år jag tänker på att det kanske har med hö o göra att fler fångkänsliga får fång just denna vinter? Finns det inte nån vetrinär som är ovanligt bra på fång som kan svara på lite frågor kring detta det skulle vara bra o läsa :) Tänkte om man kan få en intervjua en vettrinär eller hovslagare om detta ämne o publesera den här inne :)

Ledin
0

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4891395 hittade denna artikel om det hjälper dig är svårt då jag inte läst den helt..

Pia-Lena
0

Cushings beror på en godartad tumör i hypofysen som stimulerar binjurarna till att producera kortisol. Kortisol kan utlösa en fångattack.

Även fästingrelaterade infektioner som t ex Ehrlichios kan ge fång.

Tusen
0

#10 Glömde svara på din fråga. Hästen äter torrt hö.

#15 Jaha, något som liknar diabetes då?

gejsa
0

Jag läste också att en hovslagare hade hört (inte så många som vet utan dom flesta famlar ju i blindo) att höet samlar på sig mer kolhydrater och mindre mineraler nu. Varför vet dom inte heller, men det kan också göra att dom känsliga hästarna har större risk att få fång.

Man får nog läsa allt man kommer åt för att se om man kommer på varför.

Visst är det hårt underlag nu och det är kanske därför som dom tror att det beror på hårt underlag menade jag.

thilda-
0

Min fd ponny fick "Över ansträningnings fång" Kan det inte va det din ponny/häst har fått?

AnnaLundin
0

#23 - överansträngningsfång är likvärdigt med belastningsfång och sätter sig inte i alla 4 hovarna

thilda-
0

#24 okej ;)

[Teddy]
0

Min ena shettisvallack fick så kraftig fång på alla 4 hovar att han inte ens kunde vända sig i boxen. Det var i början på december!

De senaste tre fyra åren tycker jag veterinärerna sagt att det är mer fång än normalt.

AnnaLundin
0

Jag har luskat en del angående detta med en "internetbekant" som har väldigt bra koll på forskningsrapporter och sånt. Med de uppgifter jag har lämnat till henne känner hon sig tillräckligt säker för att misstänka att det är insulinresistens som är den sannolika orsaken till fång den här tiden på året och ffa i just detta fallet.

Jag kommer ge "Tusen" lite till instruktioner via PM och hoppas ni hittar lösningen på detta

Tyvärr har jag själv inte några kunskaper om insulinresistens, så jag vet varken hur man behandlar eller om det går att förebygga fler fånganfall som orsakas av detta.

gejsa
1

#27# Kan du inte förklara för oss också vad det betyder?

Tusen
0
AnnaLundin
0

#28 - wish I could Obestämd, jag kan ju inget om det själv, tyvärr.

OM orken räcker ska jag försöka hitta mer info om det - ett bra sätt att lära sig mer om det är ju att försöka förklara det för andra. Cool

gejsa
0

#30# Precis! Och det kan ju finnas fler som behöver instruktioner snart och kan då gå in här och läsa. Skrattande

AnnaLundin
0

Återstår att se vad orken räcker till - är jättetrött för tillfället, förmodligen pga att jag är väldigt höggravid. Så jag lovar inget…

AnnaLundin
0

Återstår att se vad orken räcker till - är jättetrött för tillfället, förmodligen pga att jag är väldigt höggravid. Så jag lovar inget…

Linaah
0

Min häst har fång nu… "/ Hovslagaren sa att det berodde på att han ätit fruset gräs. Han är extra känslig eftersom han har haft fång innan också. Har inte läst alla inlägg

[Teddy]
0

Läste i ATL att det nu finns ett speciellt gräs med låg kolhydrathalt, speciellt då fruktan.
TÄNK om man kunde så igen alla beten med det gräset!

gejsa
0

#35# Skrev det i mitt inlägg nr 22.

jackiejohn
0

Min fjording fick fång hösten 07 på alla 4 hovarna det räker att de blir över 5+ ute så spirrar det i gräset och det gräset är minst lika farligt som på våren/sommaren hade ingen aning om det och hon blev heller inte frisk utan vi avliva henne 5 veckor senare. hon blev så dålig att vi inte fick upp henne på en transport och kunde åka o röntga henne. hårt underlag är hemskt jobbigt för dom när dom väl har fång men kan aldrig tänka mig att de kan ha lockat fram fången igen men där emot kan fång hästar bli väldigt öma i fötterna av hårt underlag (shettisen här blir det)

[Teddy]
0

#36 Skrev du i inlägg 22 om ett nytt sorts gräs?????

gejsa
0

#38# Att gräset samlar på sig mer kolhydrater och mindre mineraler. Varför vet man inte.

Pia-Lena
0

Här är en länk om laminitis och foder(hö,bete).

www.safergrass.org/

Pia-Lena
0

Länk till en diskussionsgrupp som behandlar Cushings och insulinresistans.

http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

Pia-Lena
0