Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 607 ggr
PimTheGreat
0

vet inte hur jag ska göra...

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?
Kingen är född 2005 och riden i skritt trav och galopp, men abolut inte helt inriden. Nu går han som ni vet på lösdrift och jag hinner tyvärr inte med och aktivera han så fullt ut som jag velat. Hans personlighet är väldigt mysig då han är en häst som vill gosa och umgås och är en enmanshäst som ty sig till sin "mamma" och hälsar glatt med en gnäggning när man kommer. Jag har ångest över att han inte får aktiveras så mkt just nu, men dagligen får han komma in i sin box och äta sin mat och bli avryktad och genomkollad av mig.

Min fråga till er är om ni hade försökt skaffa nån skötare eller medryttare till honom. Rädd att jag förlorar den fina kontakten jag har med honom idag när det bara är jag som pysslar om honom, men samtidigt kanske Kingen blir gladare att få ut oftare, eller är han nöjd tro som det är idag och gå ute på lösdriften med sina andra unga vänner och bli riden/longerad nån gång ibland när jag hinner…

jag funderar till o från och vet inte vad jag ska välja. Samtidigt är jag fruktansvärt rädd om honom och har svårt att lita på folk nu efter den sista fodervärden som hade honom….

ge mig råd….

Tack för att ni orkade läsa….

Rita-S
0

Jag tycker inte det låter som nån dum ide att skaffa nån som kommer en dag eller så i veckan och aktiverar honon. Hur mycket skötaren får göra är det ändå du som dikterar och du kan sätta strikta regler om du vill detta. Eller du kanskje kan nytta hövet att forsöka hitta nån som gladligen hjälper dig fullföra tillridningen?

Men jag tycker det låter som en trevlig ide så sant du känner du hittar en du vet du kan lita på. Du kanske även kan få hjälp av stall harmoni som kanske känner nån som kunne tänka sig rida en dag i veckan eller så, men som inte har tid eller råd med att ha en häst själv?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

PimTheGreat
0

#1 stall-harmoni vet nog ingen, utan jag får sätta ut annons i så fall.

PimTheGreat
0

han behöver ju få upp sina muskler…han är ju så fruktansvärt tanig stackaren. jag lider när jag ser honom…. hatar att jag inte har mer tid….

gizz
0

jag hade nog oxå försökt skaffa nån pålitlig person son kan ha hand om honom några ggr/ vecka på dina villkor så att säga…..fast tyvärr växer de inte på träd…prova sätt in en annons, det e ju trotts allt du som bestämmer vem o.s.v…hade gett det en chans iaf…så gjorde jag till Lisa och vi båda mådde mkt bättre…hon fick komma ut och bli ompysslad och jag slapp mitt dåliga samvete….

Rita-S
0

#3 det kommer bli bättre efter som bebben inte är lika beroende av dig hela tiden om ett tag :)
Och om du skaffar en skötare som kommer och rider ut en dag eller två så får han mer aktivering och börjar bygga upp sina muskler med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

PimTheGreat
0

#4 det är som du säger..d.e växer inte på träd och jag har ju annons ute nu och haft några veckor o ingen som varit intresserad mer än att ta honom hem till sig och det kommer jag aldrig gå med på…

fridak
0

jag tror inte du förlorar kontakten med Kingen. När jag varit medryttare så har hästarna fortfarande varit väldigt tydda till sina ägare. Den ena hade jag problem att ta från hagen men till sin ägare kunde han minsann gå fram och möta