en fundering..
ofta när man läser hästannonser står det "Men priset går att diskutera med rätt köpare" eller något liknade, det betyder ju att om jag inte prutar och får ner priset så är jag inte "rätt" köpare eller 

mja, jag skulle nog tolka det som att säljaren kan tänka sig att gå ner i pris om h*n känner att det känns rätt med köparen.
t.ex, jag skrev så i mina annonser om schess & schrek.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#1 men, om säljaren inte går ner i pris är jag fel köpare då 
Haha.. jag tänker precis likadant som dig.
För då finns ju ett prututrymme!

Jag tror att det är väl mest bara för att man vet inte hur mycket hästen igenteligen är värd och vill ha sitt ett bud.
Ja inget skam bud, men ett normalt bud.
Sitter själv i tankar på att sälja min häst och funderar hur mycket han skulle vara värt. Då tänkte jag sätta en stor summa och sen se vad för bud jag får.
för man vill väl heller inte skriva "prutbart", eller?

#2 jupps, skulle nog tro det :P
har man hittat ett toppenhem till sin häst, och vill verkligen att köparen ska köpa hästen, så kan man tänka sig att gå ner en bit i pris. istället för om man hittar en köpare där hästen får det bra, men känns kanske inte så "hopps h*n vill köpa hästen" och då kanske man inte vill gå ner i pris..
t.ex på schess, hittade en okej familj, bodde väldigt nära, och jag visste sedan innan om denna familjen, men det kändes inte jättebra ändå, och dem ville pruta men jag sa nej.
och sen när josefin (som idag äger schess) varit och provridet och det klaffade direkt, jag ville så himmla gärna att hon skulle köpa honom, och sen när hon ringde och sa att hon ville köpa, så disk vi priset och hon fick ner honom en bit.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag har gått ner en gång i pris, och aldrig har jag ångrat en köpare så mycket. Dom prutade på hästen med "ett hjärta större än plånboken" typ, tyvärr så har det visat sig att dom prutar på allt nu.
Jag surfar runt och ser vad motsvarande hästar ligger, känner lite i magen och den som prutar har inget för det. Rätt hem vill jag ha i vilket fall men aldrig mer att jag ger mig in och diskuterar pris med en köpare.
känner jag att jag har en super köpare på min häst så kan jag tänka mig gå ner lite. har ju pris med vinstmarginal men kan med andra ord gå ner lite om jag känner att det är toppen och köparen kanske inte riktit har råd med mitt fulla pris.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#7 varför inte lägga rätt pris och få fler som kanske inte har råd som spekulanter, nu är det ju den som prutar bäst som vinner 
skriver man sen ut att hästen är prutbar, då känner jag att det kommer mer i centrum en hästen.
för ibland sitter där folk och bara letar "billig" häst tyvärr och skriver jag så vet de även om att jag är petig och inte säljer till vem som helst :)

så här har jag skrivit om Dolly, som jag säljer åt en granne
"Priset är inte prutbart och hon lämnas inte ut på foder. Vi har inte bråttom att sälja för det, utan ett bra seriöst hem är ett måste, till denna pärla."
Jag tycker vi har rätt pris, i alla fall ett tag till 
jag e nog blind…hittade inget pris :)
Fast visst kan man skriva så, men går ni inte heler med på prov så man vet om man passar ihopa?

högst upp pris 24000:- nej inget prov, provriding hur mycket man vill och vi kan transportera till ridhus. Jag vill ha en köpare som tänktigenom köpet av hästen innan, jag har inte någon panik att bli av med henne, hon står så bra här så jag kan pussa henne på mulen 

jag tänker som så att ingen säljer väl sin häst till en köpare som inte är rätt? Om man inte har väldigt brått att bli av med hästen då… För alla vill väl hitta rätt köpare till sin häst? Så för mig innebär den formuleringen att priset är något mindre än vad som angetts om köparen försöker pruta ned det.

Jag tolkar det som att om köparen är 100% rätt och allt känns kanonbra för hästen så kan säljaren tänka sig att gå ner i pris för den personen - MEN! Jag skulle aldrig skriva så i en annons, utan det skulle jag ta med den köparen i så fall. Just för att jag inte skulle vilja ha folk som prutar och förhandlar om priset istället för att fokusera på hästen.
Jag frågade om jag fick betala ett lägre pris på min donna eftersom jag verkligen ville ha henne men plånboken inte räckte riktigt hela vägen, men jag fick nej. Eftersom hon var hästen för mig så fick jag skrapa ihop de sista lusentapparna på annat håll tills jag kom upp i hela köpesumman. Jag hyser inget agg mot säljaren för att hon inte gick ner i pris, absolut inte, men jag var ju tvungen att fråga eftersom det inte fanns något annat fullblod som jag ville ha och jag var SÅ NÄRA att få ihop alla pengar för att köpa henne. (Säljaren gick däremot med på avbetalning, men det behövdes inte till slut i alla fall.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Aldrig jag har "analyserat" den typen av annons på det viset.
Jag tolkar enbart det som att angivet pris gäller hästens värde.
"rätt" köpare ser jag som "ett med hästen". Alltså att allt stämmer både gällande ridning samt tycke mellan häst och spekulant. Då kan väl en som månar om sin hästs vidare öden eventuellt diskutera fram ett annat pris om inte det begärda skulle vara ok?
Och "pris kan diskuteras" behöver ju inte betyda att man dumpar bort hästen.
Marsvin 4-ever
.

Har tänkt på samma sak. skulle aldrig skriva så i en annons. Är det inte "rätt köpare" (tolkar jag som så att det känns väldigt bra med just denna personen till min häst) skulle jag aldrig sälja!

Har själv suttit och funderat på hur jag skall skriva på min annons då jag kommer lägga mycket vikt på att det blir rätt ägare till min valack.
Och då kan jag även tänka mig att gå ner i pris.
Men så såg jag hur du hade skrivit på din Dolly och det förklarar ju en hel del men ändå inte en lång historia =)

jag tolkar det som att om säljaren känner sig nöjd med mig som köpare kan den tänka sig sänka priset, men om säljaren känner sig osäker eller att jag inte alls är lämplig som köpare så står priset fast och blir antagligen ingen affär av det…så tolkar jag det hela…
…lite svårt att förklara är de…