Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5248 ggr
Zaphix
0

Köpa gammal häst..

En häst jag tog hand om för typ ett år sedan har varit till salu några månader nu.. Och jag blir bara mer och mer sugen på att köpa henne. Blev så kär i den hästen och har inte kunnat släppa henne ifrån tankarna. Hon står nära vårt stall och ser henne ute ibland, och saknar henne faktiskt lite.

Det är absolut ingen lätt häst, ouppfostrad och väldigt stark, vilket jag gissar är anledningen till att hon varit till salu så länge nu. Men eftersom jag haft hand om henne förut och vet att jag kan hantera henne känns det inte som ett problem..

Problemet är att hon är gammal, hon är 19 år. Är det ens värt att köpa en så gammal häst? Vad håller de för?

Kommer inte att kunna använda henne till den typ av ridning jag vill hålla på med, men ändå finns suget att köpa henne där..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

vad är det för häst?

jag köpte en 18åring, han hade stått på ridskola och kunde en massa. sen köpte jag en 22åring (ca ålder) som jag hade ett år. 22åringen jöpte jag enbart för hästen. det var min favorithäst på ridskolan o hästen jag lärde mig rida på.

känner du att du verkligen vill ha hästne, go for it! men du köper en "gammal" häst. pallar du med ansvaret som kommer med det? vem vet när hästen måste sluta sina dagar?

Storvreten
0

Jag tycker det går att köpa henne :) För även om hon är 19 år gammal kan hon leva ett bra tag till!

Därimot tycker jag att en 33-årig häst… alltså :S Det är inte schyst mot hästen. En av mina grannar FICK en sådan gammal häst. Nu är hon 34, om hon ens lever.

Zahara
0

köpte med en 18 åring och hon lever än och mår bra!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zaphix
0

Är en fjording, så dom blir ju rätt gamla..

Men det här hästen är ju ur form, fet och omusklad. Så antagligen är hon äldre än en 1 åring i form liksom..

Min och Dackes blogg

Lorita
0

19 år är väll ingen ålder, du kan mycket väl få minst 6 friska år med hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

dominic
0

Helt klart är det värt att köpa en 19-åring. Vi köpte förra somaren en ponny som var just 19 år. Jättefin i kroppen och frisk. Däremot kanske du ska tänka över det en gång till eftersom att som du skriver så kan du ju inte ha den till den ridning som du håller på med. Vill inte låta som en moraltant utan det är bara ett gott råd. Åldern är ju som sagt inget hinder tycker inte jag!!Lycka Till!

gejsa
0

En fjording kan ju leva bra länge. Har en inackorderingsfjodring här hemma som är 23 år och hon är pigg som en 15 åring minst. Peppar, peppar så har hon varken varit halt eller sjuk på dom 9 år som hon stått här heller.

Inte min fjording gejsa heller som är snart 14 år. Hon har haltat en gång och då var det en böld. Så är den rätt skött så kan den leva upp till 28 år iaf.

Denna kommentar har tagits bort.
Kickilu
0

Min första häst var 18 år. Fick tyvärr bara ha henne tre år men det är ju många hästar som blir uppåt 30 år så 19 år är ju inte lastgammalt.

JennyR
0

Min första egna ponny (d) som jag fortfarande har kvar är 36 år gammal i år :-) Så en 19-åring kan ha måånga bra år kvar! :-)

niare
0

jag köpte mig en d-ponny förra året hon var 20 då hur fin som helst och vi kommer nog ha många ridår framför oss, med tank epå att hästarna som går i elithoppning mm pansioneras typ när de är 17 år så är ju 19 ingen ålder :)

Smex
0

som inlägg 6 skriver. Vill heller inte låta som en moraltant.

Men eftersom du själv skriver att hon inte komemr hålla för den sorts ridning du själv vill ha så tror jag faktis inte att du skall köpa henne heller. Det spelar ingen roll hur billig/gammal/ung hon än är. Om du vill göra en speciell sak så skall du satsa på det.

För nog kommer hon leva länge till. Har nog sett fjordingar som blir runt 34 år gamla men då har dom heller inte kunnats ridas eller köras klokt på tre år.

Nej tänk om flera gånger. Det finns flera tusen hästar i sverige som skulle nog passa till just det du vill hålla på med.

Zaphix
0

#12 Jo, ni har nog rätt om det med att hon inte kommer hålla för det.. Tror nog att det är det som överväger ändå. Så trist, för jag vill verligen köpa henne. :\

Min och Dackes blogg

youtube1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en skötar häst som var så,parkades avskyde när folk kom in till honom va agresiv.

Men jag ädra på de han älskar mig nu o gnägar när jag komer jag blir så lycklig att jag börjar gråta.Jag trode att jag alldrig skulle få va med om något sådant men nu är jag så glad o lycklig pgv Tango.

Vi ska köpa honom lite senare o han är 1988-05-20 de är hellt ok sa mamma.

Men mamma sa på ett vilkår om vi kör bettlöst för han har knappt någta tänder kvar om ni förstår ;) Mamma tycker synd om honom men förstos gick jag meg på de vem vill inte ha än häst !

(förstos kan han äta o ha bett länge men mamma vill inte att jag har bett på honom när han är så gammal.

Mamma tycker att alla hästar 20 och upp inte ska ha bett vet ej varför?

bebbe
0

Zaphix får jag fråga varför den inte skulle hålla för din ridning ? vad har du tänkt ha den till ? är den skadad?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

exitingsvillemo
0

det som kan vara svårare med e äldre häst är att jobba den stark om den är omusklad och ej i kondis.

Du får ju nästan räkna med 1 år bara för att få upp henne i kondis och det är ju heller ingen garanti att hon verkligen klarar att arbetas.

Jag tycker du ska strunta i det.

#14 knappt några tänder kvar? Du menar inte allvar nu va?

Bettet ligger ju inte sämre i munnen bara för att hästen är gammal.

youtube1
0

#16.De va inte så jag menade.

Mamma vill bara att han ska gåutan bett föratt nan ska ha kvar något att äta med..Hon tycker bett sliter så vet ej varför fråga henne men hon svarar inte.

Zaphix
0

#15 För att hon är för liten. Om jag köpte henne skulle jag nog mest hålla på med markarbete och körning. Massa klickerträning och NH. Jag tycker sånt är skitkul med, men vill ju träna dressyr också.

#16 Jo, lite så jag tänker jag med. Och frågan är om hon nånsin kommer kunna komma upp i en bra kondition. Dert jag vet om hennes historia är att hon aldrig har gått speciellt hårt.

Min och Dackes blogg

exitingsvillemo
0

#18 d kan du nog aldrig räkna med att hon klarar av att arbetas hårt. En gammal häst som hålls väl musklad och i kondition håller bättre och längre än en häst som aldrig fått arbeta och satt ordentliga muskler.

#17 mer normalt är att man måste raspa tänderna oftare på äldre hästar just för att dom inte sliter dom så mycket. Så det tror jag inte alls på, att det skulle vara skadligare för tänderna bara för att dom är äldre =)

Sweelin
0

#18 Köp en dressyrhäst då - blivande stjärna! Som Smex sa, det finns måååånga hästar där ute

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

jackiejohn
0

18# hur liten är hon? nyfiken mitt fjordsto var 136,5cm i manken och ja red henne utan problem är lite över 1,70. O mitt sto va då stark med egen vilja må ja säga haha..drog även stokar i skogen med henne oxå men nog va hon allt rund om magen lite året om :) red in henne som 11 åring då va ja oxå 11år första hästen jippi! haha men hon lärde mig mkt så ja klagar inte för de, 19 år på en fjording är inga pix du kan ha otroligt roligt med den :) de enda du får passa extra på om hon är tjock så har dom ännu lättare att få fång :( min fick de även fast hon var i god kondition så fick ta bort henne när hon va 14.., könner du så starkt för hästen tkr ja du ska slå till det kan va skönt att ha nåt som omväxling ibland en lite skogmulle häst och om hon inte bär för ridning är ju promenader härligt! :)

Ledin
0

Jag säger som flera köp henne, en häst som varit frisk o hel lever länge, o du gillar ju henne så köp henne du :)

Thorsson
0

Köp henne, eller ha henne på prov först om det går!

När jag köpte Lord, visste jag inte om han skulle hålla, han är dock lite yngre men iaf! Han börjar bli en stjärna på dressyr nu, iaf det jag ställer krav på honom nu så ;) och en stjärna på hoppning.

Red ett gammalt avelsto, runt 20år för 2år? sedan. Helfräsch! :)

Du gillar hästen, ge det en chans! :)