Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8942 ggr
joooossan
0

Bölder på halsen

Idag när jag tog in Dite i stallet och tog av täckerna märkte jag att hon hade bulor på halsen, något som hon inte hade igår. (Dom var inte särskillt svåra att upptäcka så jag lär inte ha missat dom..)

Hon hade betydligt mer på din högra sida än vänstra. Bara på halsen, inga på bogen eller övriga kroppen.

De går på lösdrift och har hela tiden haft fri tillgång till ensilage, det tog dock slut för någon dag sedan så nu är det fri tillgång till hö. Kan det vara något med det?

Hon hade inte ont av det eller reagerade på tryck, hon tyckte snarare att det var skönt. Tog bilder med mobilen men självklart hittar jag inte mobilsladden, ska försöka leta upp den :)

Någon som har någon idé om det? Obestämd

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[Angel88]
0

kan ju vara protein knölar…

joooossan
0

Hm, vad menas med det?

[Angel88]
0

#2 jo vad ja vet så e det att överbliven protein bildar klumpar på typ hals och rygg. en häst ja tittade på för 3 år sedan fick protein knölar längs ryggen om hon åt havre…

nu vet ja inte om det stämmer..

AnnaLundin
0

Det brukar inte vara proteinknölar - som är en poppisdiagnos bland många hästägare - utan knölarna har oftast någon annan orsak än proteinerna.

#0 - sitter knölarna bara på halsen så ska du nog leta efter något hon har kliat sig emot, kanske är det stickor från någon trädgren eller kontaktallergi mot målarfärg eller nåt liknande.

joooossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, lägger in lite bilder på det. Huden är alltså tjockare. PÅ denna bilden har jag böjt hennes hals lite, då "korvar" sig hennes hals betydligt mer vid bölderna för att ni ska se bättre..

joooossan
0

En till..

joooossan
0

..

AnnaLundin
0

hur länge är det sedan hon klipptes?

joooossan
0

3-4 veckor sedan, har det inte framför mig..

joooossan
0

#8 Någon speciellt du tänkte på?

[Angel88]
0

detkan inte vara att den blivit sparkad

joooossan
0

Hmm, nja. Det tror jag inte.. Det kändes verkligen inte som det, där jag ringat in är alltså själva området. (De stora inringade) Där är det alltså många mindre bölder. De två längre upp är två stora bölder.

Hon hade som sagt lite på hennes andra sida med, så har svårt att tro att det skulle kunna vara sparkningar..

Ska snart ut till hästarna så ska se hur det är idag :)

hestellen
0

Om det nu inte är nån sjukdom skulle jag kanske tänka på det som #4 sa. Att hon har kliat sig o fått stickor kanske?

Väldigt svårt o se nåt på bilderna tycker jag.

Men min ponny kan få små bulor (typ som myggbet) på sommaren om det varit mycket insekter o hon inte haft insektstäcket, och hon har kliat sig. Men då brukar man kunna se några stickor. Jag brukar tvätta det med alsol-sprit som är vätskeutdrivande o stillar klåda, då har det gett med sig ganska fort. O hon tycker det är skönt=)

Men det är ju svårt o säga när man inte ser på bilderna o inte vet så mycket=)

dominic
0

Hon har inte fått i sig nåt i hagen, nu när det är jordigt går de ju gärna och pillar rötter oah annat som inte alltid är så bra. Hur är höet i hygieniskt skick. Det dammar ej eller har spår av mögelsporer?

Bara några tankar från mig…

joooossan
0

Tack för svaren :)

Höet är jättefint, har kollat igenom det. Det är stenhårt i marken och ett lager snö övanför så har lite svårt för att tänka mig det, men man vet ju aldrig!

Hmm, stickor, jag vet inte..

Idag var de nästan borta, lite smått kvar men inte en bråkdel av hur det såg ut igår.
Värt att nämna är även att jag bytte täcke i förrgår. Ett fleece underst med ett regntäcke över, brukar ha vintertäcke men det var lite fuktigt av massa regn. Bytte tillbaka igår ifall det skulle vara något med det.

Men det är å andra sidan inte på halsen? Obestämd

AnnaLundin
0

#9 - angående klippningen så har jag varit med om att en häst fått en sådan reaktion dagen efter klippning som sannolikt berodde på att jag inte lyckats borsta bort alla lösa små korta hårstrån från kroppen, därför frågade jag om det.

hestellen
0

#15 Om det skulle va täckesbyte, skulle det väl i så fall va att du la på ett nytvättat täcke med nåt tvättmedel hon reagerade på.. Men hmm.. svårt o säga ju:/ Hästar hittar ju på massa konstigheter=)

joooossan
0

#17 Fast täcket var inte nyträttat..

Vet inte va det va, som som tur väl är det nästan borta :) Men man vill ju alltid veta vad det kan ha varit ;)

gejsa
0

Jag tror att det kan vara något som hästen ätit. Hörde om en häst som fick massa utslag och t o m blev svullen i ansiktet. Efter det så fick den svår kolik.

Kan det varit något i balen med grovfoder?

Pia-Lena
0

Täcket kan ha innehållit något som hästen regerade på, tvätta det innan du lägger på det igen. Det har varit en del fall med antimögelmedel i produkter från bl a Asien, där både människor och djur har fått allergiska reaktioner vid användandet.