Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 978 ggr
Yazmine
0

Ridverksamhet ?

Om man vill starta egen ridverksamhet vart vänder man sig då ?behöver man nåt specielt tillstånd ?

[slo]
0

Ja det är jag också nyfiken på.

SarahPeace
0

åhhh det är min dröm :D , Egen ridskola hoss sig själv på gården :D  och allt fungerar :D , hoppas att min lilla dröm kommer i uppfyllelse nån gång  Flört

är du sugen på att göra det lr ? ;-)

Asagard
0

Jag hade ridverksamhet en gång i tiden. Man kan få ekonomiskt stöd från kommunen, men i alla fall här hos oss måste man då ha minst 6 hästar i verksamheten. Sen måste man väl ha tillstånd från miljö och hälsa (tror jag det är) för att ha verksamhet och det kostar väl lite grann också om jag inte minns helt fel. Och så måste man så klart betala skatt på det. När det gäller försäkringar, så har jag bara pratat med Agria, där jag har mina hästar försäkrade och så länge jag hade hästarna försäkrade och informerade elevernas föräldrar om att det var bra att se över sin försäkring, så hade jag själv ryggen fri.

Yazmine
0

Okej tack.Men måste man ha nån utbildning eller får man ha lektionsridning utan nån ridlärarutbildning ?

Faxlin
0

Finns ju ridskolor som har ridlärare utan ridlärarutbildning så det bör man väl få ha.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Yazmine
0

Måste man ha minst 6 hästar ? eller kan man reglera det själv.

LinaN
0

Vem somhelst får driva ridskola.

men man ska ha godkännande av miljö och hälsa, där finsn en ehl del kriterier som ska uppfyllas.

Ta även kontaktr med irdsportsförbundet och begär information om att starta upp ridskoleverksamhet. Sedan måste du ju ta ställning till o mdiu vill ingå i ridsportsförbundet (vilket kostar medlemsskap tror jag) elelr o mdu vil lvara fristående.

minst 6 hästar låter ju rimligt, och sedan är det ju bara att ta ut ett lagom bra pris, ha en ridbana och sätta upp ett visst antal lektioner i veckan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

1111
0

Vad för slags ridverksamhet är det du är inne på?

Yazmine
0

´Tur ridning och lättare lektionsridning och avel vid sidan om.