Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 630 ggr
Thorsson
0

Ja, äntligen!

Lord har en längre tid inte velat ta vänstergaloppen. Vi har haft problem med den.

Idag så red jag som vanligt lösgörande och tänkte att idag ska vi fasiken testa igen! Han gick mycket stadigare i traven nu i arbetet, så jag tror att formen är påväg där med. Men jag satt tuuuungt ner, och det är endåså inte så svårt eftersom jag rider barbacka. Har sålt sadeln min syntet för att köpa ny, i bättre märke ;) Hoppas på att den passar med! :D

Men iaf. Satt så tungt jag kunde och höll han så stadig jag kunde, och förde fram vänsterskänkeln så långt fram det gick och klämde till och smackade igång honom. Han gick in i den så fint så fint, dock väldigt långa galoppsprång, så han är lite ostadig i den. Får bli lite mer muskler och ytterligare träning i vänstervarvet, mycket hoppande på småhinder och studs. Då vi äntligen skaffat fram eget material! :D Cavaletti och sådant.

Testade höger galoppen med, han brukar inte få galoppera så ofta så. Den tog han mjukt och fint med små hjälper och bar sig riktigt fint när jag höll om han och gav fint stöd från benen med lätt lösa tyglar. Blev ev rund och mjuk från slutet. Mamma som stog och kikade sa att han fick benen under sig väldigt mycket och gick i en fin form och på tygel. Så vi hoppas på det.

Han har lite av en annan foderstat, rids regelbundet och varierande träning från rygg och mark! :D Börjar bli riktigt fin i kroppen igen :)

Tror jag ska filma nu, han känns bättre utan sadel! :)

VeNyRa
0

Rid lite trav-och galoppbommar, det stärker ganska mycket, och man får in ett bra steg också, sen lär man sej att korta och länga.

kul att det går frammåt för er! =)

Thorsson
0

Tack för tipset! :D Tänkte göra det rätt snart, ger det bäst träning med lite upphöjda eller helt liggandes på marken?

VeNyRa
0

Om han är ovan att gå över bommarna är det nog bäst att börja med liggandes bommar, annars är det bättre träning med upphöjda. Tänk bara på att hästen blir ganska trött i benen av det =)

Thorsson
0

Okey, ska tänka på det. :)

Marija
0

Vad härligt! Glad

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Thorsson
0

:)