Har inte någon egen, men omskolat, utbildat och ridit på en hel del travhästar, tycker de är mkt trevliga att arbeta med då de har en annan mentalitet till arbete än många hästar avlade för ridning…
Har två travhästar hemma nu, båda mkt trevliga individer som värkligen jobbar och utveklas ifrån dag till dag!

Jag har en f.d travhäst. Han är nio år nu och gick på travet fram tills han var 7. Går utmärkt som ridhäst!

Jag har xD , Hon har varit ridhäst "riktigt" i 1 år nu . hon går alldeles utmärkt som ridhäst ( : hon går på tygeln i all gångarter och så kan hon galoppskänkeln :) Fast vi har kämpat hårt med det genom att jag har fått skola om henne själv (förutom själva inridnigen) .. Ridtravare är verkligen för undeerbara !!

äger ingen men utbildade denna damen tills hon flyttade nu sista augusti. väldigt trevlig faktiskt. hon hade väldigt lätt för sig (har aldrig blivit tränad för trav och ingen i de närmsta 5 leden i stammen har heller startat)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

och nu i lördags började jag med den här herren. han är mycket svårare än stoet trots att han varit ridhäst i 4.5år.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har hand om en ridtravare som är 6 år och som blev inriden som 4åring och har inte ens blivit inkörd innan. Så hon vet inget annat än livet som ridhäst.. :)
Lyrik har travtränat, men inte tävlat trav. Kallblodstravare

ska få hem en travare på foder. han är bara inkörd på travet, varken tävlad eller tränad. han var tänkt att vara ägarens "pensionsförsäkring", men la sig ner när de skulle sela honom för första gången efter han blivit inkörd på travet.
får hem honom på lördag. 7 år, fux tre vita ben, det fjärde hamnade på magen istället;)
kan inte så mkt för det har inte funnits tid för honom hos ägaren. kan inte galoppskänkel. kan "gas, broms, höger och vänster". en jättemysig personlighet.

Min gamle gentleman var en vbl travare fast aldrig startad i lopp.
Jag fick honom som 10 åring och skolade om honom till western efter ett år av slit med en häst som hade blivit så körd i botten av dålig dressyrträning och allt vände till en häst som blev positiv till arbete.
För 2 år sedan exakt idag, fick han somna in pga svår tarmvred som trots operation inte gick att rädda…han blev 19 år.
Han var fantastisk på alla sätt.
Kolla gärna in på min hemsida där finns mer om honom :o)
http://www.freewebs.com/westernblackpearl/tillminne.htm
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#11 men vadå, så de gav upp pga han la sig ner när de selade honom? det gjorde ett av pappas ston med, men hon hade hela sulkyn på med, men det gjorde hon enbart för att markera att hon inte ville vara med på dumheterna. hon gick itne heller lopp för hon hade en otroligt speciell personlighet som min far inte kom överens med. men de nya ägarna fick itne helelr henne till start.

ASG! o folk säger att travare itne har personliughet!
min dotter har en liten 6årig travare som är endast 147,5 i mkh. jätterar och framåt kille som verkligen vill lära sig saker. Vi köpte honom 30maj i år, och då var han jätte tunn den stackaren. Nu är han jättefin och min dotter har äntligen fått börja rida honom ordentligt.
Hon ska ta lektioner för instruktör och få hjälp i sin ridning (även hoppning)
han är travtränad, men aldrig startad. Reds in som 3åring för att träna monte. Men han var för långsam i traven…
bilder finns på min sida
(oj, det blev nästan en roman)

#13 vet inte om de gav upp med en gång, vet bara att han hade gjort det när de skulle sela honom för första gången. han avr ju inkörd på travet av ngn annan än ägaren. han ahr varken tränats eller tävlats i trav iaf.

Har också en fd. travare bland annat. Har honom som mitt lilla projekt för att se hur långt man komma lydnadsmässigt inom dresyren med en travare. Det är en stor kille (drygt 1,70) som är 6. Han var tränad i monte innan jag köpte honom.

#17 Låter intressant. Håll oss uppdaterad :-)

har ingen egen men en tjej på stallet har en ridtravere.
Jag har en personlig 7-årig vbl.travare som heter Yrla. Jag köpte henne så sent som i somras. Hon gick som väldigt ung några lopp men då hon inte alls trivdes på banan, blev hon inriden av tränarens fru. Den förra ägaren ville främst använda henne till avel, hon gick även sporadiskt på turridning och liknande men då hingsten dog, tyckte der att hon skulle trivas bättre i ett hem som aktiv ridhäst. Så i somras hamnade hon hos mig och trevligare häst får man leta efter!
Hon är utbildad relativt högt uppi dressyren. - Visst har hon lite bekymmer med galoppen, i synnerhet då hon var både otränad och omusklad då jag köpte henne men hon gör hela tiden stora framsteg och det är jätteroligt att få följa hennes utveckling. Hon blir bättre på galoppen för varje gång vi rider. Yrla är också otroligt mjuk i mun, säkerligen en av de mjukaste hästar som jag någonsin ridit och jättetrevlig att rida dressyr med - väldigt känslig för vikthjälper och otroligt samarbetsvillig i ALLT vi gör. Så jag tycker att hon är en toppentjej! Som många travare så är hon van vid mycket såsom att bli duschad, skodd osv, och trots fullblodet i henne så är hon en orädd och cool tjej. Så tummen upp för Yrla och hennes travarsläkte! =)

Så gärna så. Kan berätta lite kort om hur långt vi kommit hittills.
Köpte honom förra vintern direkt från motéträning. Då var det mest springa rakt fram och det kändes som att sitta på ett järnspett. Men med metodiskt arbete och med hjälp av min instruktör som har en ängels tålamod, har vi kommit såpass långt att skänkelvikningarna flyter, har börjat med saxar, jobbar med både öppna och sluta, ökning upp till mellantrav och galoppen har vi sakta börjat samla.
Arbetet går långsamt framåt men det hjälper till att han har en fantastiskt inställning till hårt arbete som jag inte har sett hos många halvbloshästar eller ponnyer för den delen.
Han är ingen ulitimat ridhäst och kommer aldrig att bli (jämfört med svårklass hästar) men han är trevlig och dessutom en personlighet.

ja två stycken:D

jag har en travare men han har aldrig varit startad. Tävlar både hoppning och dressyr med han.. 

Har ett 5årigt varmblods sto, men är så lugn så att man kn tro att hon är 20 :)

#0 det har jag.