Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8798 ggr
elin
0

Klippa (raka) hästen

När har ni tänkt att raka/klippa era vänner?
Eller ngn kanske redan har?
Vad för slags klippning blir det när hästen ska klippas?

**Är det ngn som klippt sin häst på benen?
Fördel med de samt nackdelar mottages tacksamt ang de.
**MVH / elin

/Elin

thilda-
0

Vi tänker försöka oss på mitt svarta monster i vinter nån gång då vi har tid.. och då komma luddan bli helklippt (hoppas vi) hehe.. och då komma vi klippa allt utom huvud där stolparna går på tränset.. och nedan för knäna komma vi lämna.. och nedan för haserna på bakbenen… men nu är allting bara KANSKE eftersom luddan är väldigt väldigt bråkig att klippa, inte ens en brems funkar på henne utan vi måste in på kliniken och fixa lite droger till henne och droga ner henne gärnet tills hon knappt kan stå på sina egna ben, tyvärr.. men det är mest för vårt eget bästa om vi vill fortsätta leva ett tag till.. (låter lite grymt, men så är det..) Luddan blir helt galen då man tar fram klippmaskinen och kickar och biter efter en…

emeliekarlssoonn
0

Jag klippte min björn i onsdags. Blev helklippning. Lämmnar dock benen och huvudet. Eftersom det bara var andra gången jag överhuvudtaget höll i en klippmaskin är jag nöjd. Lite randigt och en det missade småtussar men vasjutton. Vi är inget tävlingsekipage ffs ^^

Ahnna
0

Jag klipper om det finns anledning, t.ex. att hästen ska prestera mycket under vinterhalvåret. (Svett = kall päls och hud, samt onödiga mängder energi som går åt till att svalka kroppen.)

Klipper inte benen, bara kroppen. Hur mycket beror på hur hårt hästen ska jobba i förhållande till väder och pälsens tjocklek.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blacky är inte klippt. Skulle blivit det förra veckan men det sket sig eftersom han får gå i sjukhage nån vecka till…

Får väl se vad veterinären säger på torsdag om han kan börja ridas snart, isf ryker pälsen i oktober.

Har inte bestämt mig hur jag ska klippa än för han blev så jäkla skavkänslig förra året. (bl a tygeln på halsen, täcket på bogen, bensnörena, schabrakskanten, sadelgjorden, nån fläck på magen som ni ser på bilden - inte mina skänklar, såå kort är jag inte, nackstycket på tränset)
 Sen fick han dessutom liggsår på haserna och på bakkotorna trots dubbelt så mycket strö som alla andra. Han har haft mindre strö nu under sommaren än han hade i vintras och liggsåren läkte och försvann. Kan det vara så att han inte ska för mycket strö? aldrig hört talas om det innan, brukar ju vara tvärt om…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kimpa
0

Jag var tvungen att helkroppsraka min häst i våras( slutet på maj ) då hon hade hela vinterskruden kvar och skulle på utställning. Och då var det verkligen helkropp ! Kropp, ben och huvud.
Märkte varken för eller nackdelar med att raka benen…

Men det var skönt att slippa fälla all vinterpäls ;-)

elin
0

Tackar så mkt för era svar.

Anledningen till att jag frågar ang ben är att min pålla är en fjord och hon är väldigt lurvig om benen och jag är rädd att de blir "fult och klippa benen. Svårt och få de gämt liksom, erfarenhet ngn?
Dessutom funderar jag på om de blir "kallt för senorna, leder m.m.".

/Elin

thilda-
0

Klipper man bara snyggt över knäna så blir det bra :)

tezzie
0

Jag tycker nog att man ska lämna ben och huvud om det inte är något speciellt. De kroppsdelarna går inte att täcka på något sätt och det skyddar och värmer bra med hår där!

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
1

#5 Men skulle du välja att klippa allt nu i vinter? Har full förståelse om man gör det på våren, det gör även jag med Folly. Men på vintern behöver ben och huvud den päls som finns!

Spiritinthesky
0

paddie har aldrig blivit klippt, hos oss iaf . men nu ska vi försöka oss på det, ska bara hitta nån som kan hjälpa oss….

Isa Aronsson

www.stallequino.se

joooossan
0

Jag skulle klippt Stjärnfall i Fredags då klippmaskinen skulle kommit då men posten strulade så Förhoppningsvis kommer den imorgon. Isåfall klipps han då, helklippning ^^

Josefinejumpforjoy.blogg.se

tezzie
1

Tänk på att klippa mothårs och inte medhårs, min första tabbe vilket resulterade i en extremt randig och ful häst!

Repoort
0

Jag rakade Reddie för första gången i fjol, gjorde det i början av november och behövde inte raka fler gånger. Så jag siktar in mig på det i år med. Anledningen till att jag klipper är för att han svettas lätt.

lisette
0

#12 zebra?

tezzie
0

Yes, supersnyggt ;)

joooossan
0

På ex. shettisar med mycket (!) päls har jag hört att man först ska kippa medhårs och sedan motårs då det kan bli föör mycket päls ;)

tezzie
0

Det kan nog stämma, men huvdsaken är väl att man avslutar mothårs kanske?

joooossan
0

Ja, absolut ;)

exitingsvillemo
0

jag har lärt mig att man inte ska klippa hästen efter åsskiftet, för att detta kan förstöra den naturliga pälsfällningen/sättningen…

Lyrik
1

Jag klipper min Lyrik året runt nu, har så mkt päls annars. Klipper täckesklippning på honom. Aldrig ben, huvud och rygg och rumpa.

Klippte honom för 3 veckor sedan, behövs snart igen…

ThunderClap
0

När har ni tänkt att raka/klippa era vänner? Jag har hoppats på att slippa det (att hästen inte sätter vinterpäls), men gör han det så tas den direkt.

Vad för slags klippning blir det när hästen ska klippas? Ska han klippas så kommer han helklippas förutom liten flärp under sadeln för att undvika skav, kommer ta benen också och antagligen även ansiktet.

Dalsgardi
0

Gjorde en spårklippning i december på min Islänning.

Han blir ofta svettig bakom öronen, bogarna och längs magen samt baken. Så denna klippning passade bäst. Sparade dock det under magen då det kändes onödigt!

Bifogar en bild också.

Ledin
0

#22 jätte mysigt ser det ut när dom har satt vinterpäls å så klipper/rakar man blir sån kant :) jag tycker det e urgulligt att dom får ha kvar som din lite flyffig päls :)

Ledin
0

glömnde ju fråga behöver du täcka din nu? 22

Jenca
0

ja vill inte klippa dom på benen, ja tycker inte de är bra om man har vart ute o ridit,då blir ju hästens ben kalla fortare! jag klippte min i november.Jag gj en jaktklippning, men de finns ju alla möjliga verianter.igentligen så ska ja klippa henne mer, ja tänkte mig en filtklippning.Då klipper man hela halsen o halvamagen ;) kommer blid på min häst ;) ingen jätte bra bild men jaja;)

fridak
0

roger är halvklippt tror jag, hela halsen och hela magen och lite längs sidorna. var första gången han klipptes så det var lite skakigt men det gick.

Smex
0

Jag klippte min häst nu i veckan, och det var halv klippning.

Eftersom han skall inte tävlas något på dom närmaste månaderna och bara ridas för tränare en gång i veckan och mest ridning i skogen.

Han var jätte svettig förut men inte nu då de värsta pälsen är borta.

Tycker det är många som hel klipper i onödan. men om man har en häst som svettas för lilla minsta och halv klippning inte funkar, så förstår jag.

Peppe
0

Blacky är klippt överallt utom ryggplatta, trekanten vid svansen och öronen/pannan =)

Tidigare i höstas halvklippte jag honom bara när han inte var igång helt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

joooossan
0

Stjärmfall klipptes väldigt tidigt när han satte sin vinterpäls och nu har han full vinterskrud igen. Men då han har haft vila så har jag självklart inte viljat klippa honom..

Jag vill klippa honom snarast då jag ska börja sätta igång honom igen men nu har vi det så kallt så känns inte heller snällt att raka.. Visst, täcken finns men tycker endå inte det x)

Dite vill jag också raka snart, men få se hur mycket som hinns med när skolan börjar.

Båda ska isf halvrakas, kanske ska spårraka stjärnfall.. Få se :)

Flaxii
0

Fördelen med att klippa benen är att det blir lättare att hålla rent och det blir dessutom mycket snyggare, speciellt om hästen annars brukar få väldigt lång päls på benen.

joooossan
0

Dite är klippt nu, tog halsen och där sadelgjorden är. Mer ville jag inte klippa :) Stjärnfall kommer klippas så småning om :)