fruset vatten
hur gör ni nu när vattnet är fruset? fryser era vattenkoppar? ger ni vatten ute i hagen flera gånger om dagen?

jag har ju inget vatten i stallet, utan hästarna får i hinkar. merrys vattentunna har varit bottenfrusen, så jag bytte till en 20 liters hink. de fylls ivf med varmvatten för att tina det lilla som är kvar. detta sker bara en stund innan de tas in på kvällen.
på morgonen gör jag inget åt vattnet ute i hagen, utan det blir när jag kommit hem från jobb. då får hästarna varsin hink med varmvatten i baljorna där ute.
man ser ju att de är på isen och bankar med hovarna och biter i det.
tilläggas bör väl att jag är hemma från jobb kl ett på dagen.

Jag har inga vattenkoppar utan hinkar som sitter på väggen, så om det fryser i dom är det lätt att ta loss dom och knacka bort isen, ute har jag stora vattenkar och när det fryser så blir det bara en skorpa överst i karet och den knackar jag sönder då och då under dagen. Min doppvärmare har tyvärr fått fötter och försvunnit.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

ja en doppvärmare hade ju varit guldvärd alltså! eller en thermobar, men i båda fallen ska man ju ha ström ut till hagen.
Vattenkoppen har frusit men hon får vatten i hink och det fryser aldrig.
Hon har en alldeles egen, rinnande å med friskt vatten i sin hage som inte är frusen (bara i kanterna) så det behöver man inte tänka på, skönt :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Mina hästar har vatten i tunnor i hagen. Jag slår loss isen genom att sparka på tunnornas sidor, morgon och kväll (vid behov slår jag först sönder isen upptill med en träpåk) och sen tar jag ett durkslag och öser ur isen med.
De har vatten i hinkar inne, jag tömmer hinkarna varje kväll innan de går in och fyller på nytt vatten. Använder "flexitubs" eller vad de heter, i mjuk plast. De tål att misshandlas utan att gå sönder, så man kan lätt få ur all gammal is innan man fyller dem på nytt.

jag tycker det är ganska svårt att få ut all is, många gånger sitter det lite kvar på kanterna. nu har jag såna här stora murarbaljor ute i hagen.
#6 - det är såna jag har också, tror jag (svarta). Sparka hårt på sidorna runtom dem så släpper isen och flyter upp till ytan. Funkar jättebra för mig i alla fall.
När jag blir rik ska jag skaffa termobar, men tills dess får detta system fungera.

Hos shettisarna har jag blåa 250 liters plasttunnor som jag kapat på mitten och andvänder bara botten, dom är verkligen slagtåliga, har en gummiklubba som jag bankar runtom på sidorna och durkslag att ta bort isen med, för om man bara slår isönder isen och låter den ligga kvar så fryser den ihop igen på kort tid, Lisette du kan komma hit och få en sådan tunna av oss.

har ju en sådan, men den har merry sitt hö i! ;)

Vi har byggt en egen modell av termobar som fungerar kanon, jag kan försöka göra en skiss till dig Lisette, en sån snor du ihop på en fömiddag om du har tråkigt, haha.
*** Kärleken övervinner allt ***
Lägg ut konstruktionen här Tezzie, jag vill oxå veta
Nu när det varit -15 har det inte varit kul. Man springer med varmvatten hela tiden. Har inget varmvatten i stallet utan får snällt gå till huset och hämta.
2 hinkar har vi lyckats ha sönder på denna istids-period.
För att få bort isen på kanterna brukar jag slå med en hammare e.d på kanterna då lossnar det. Eller så tar jag in hinkarna i duschen och tinar dom med varmvatten.
Har inga vattenkoppar, då jag har hästar som dricker dåligt emellanåt och jag vill ha full koll på hur mycket dom får i sig.
Vi har hinkar inne, och de fryser inte. Har haft några plusgrader i stallet när det vart -15 ute. I hagen fryser det ju, men Sylgja är förbannat bra på att knacka loss isen. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Letar en bild förbrilt men hittar ingen som kan visa vad det är jag vill visa :)
Hänger ju inte i stallet längre så jag kan inte fota heller…. Men här kommer en enkel förklaring ;)
Snickra ihop fyra väggar som du klär med isolering (gullfiber har vi), sedan gör du ett lock där du sågar ut ett hål för hinken. Viktigt att det är en rejäl kant på hinken som den kan hänga på. Hinken (vi har en stor svart fodertunna från öb) skall alltså inte stå mot backen. Det skall vara ca 15-20 cm mellan mark och tunna. Längst ner på ena kortsidan av själva ramen skall det vara ett uppsågat hål ca 10x10 cm. Där stoppar men helt enkelt in en skarvsladd för utomhusbruk med en 60w glödlampa. Denna lampa tillsammans med isoleringen gör att vattnet aldrig fryser. Antingen så snickrar man ett golv eller så ställer man den på en sj-pall som vi gör på vintern :)
Skitsvårt att förklara, önskar att jag hellre kunde ta en bild…
Ska leta bland gamla bilder, men här finns en på avstånd. Vi har dessutom skruvat fast en saltstenshållare på ena sidan!
Edit: Du ska använda en jordad skarvsladd för elektricitet utomhus.
Sladden skall vara märkt med IP44
En elartikel märkt med IP 44 är (Första siffran:) petskyddad mot föremål som överstiger 1 mm i diameter och (Andra siffran:) tål strilande vatten från alla vinklar.

Måste tillägga att vårt vatten aldrig fryser heller, det kan bli en hinna när det är -20 men den knackar man lätt bort =)

Jag har olja i hästarnas vatten på vintern, vattnet fryser lite långsammare då och isen går lätt att få ur då olja lägger sig i kanterna (den fryser ju inte) på vintern behöver ju hästarna lite mer energi så då kan dom få oljan genom vattnet, dricker gör dom.

#11 jag gör exakt samma sak! är livrädd att springa och halka med två vattenhinkar.
#13 det där var ju ruskigt smart, ska se om jag kan få gubben att hjälpa mig med det! måste det vara vanlig glödlampa, funkar inte med en lågenergi va?
#15 har provat det, men de dricker inte det. kanske handlar om att de måste vänja sig?

#16 Nej, en vanlig lampa ger ju mer värme, har aldrig testat med lågenergi.
Ja den är enkel och man bygger den snabbt på spillvirke som ligger hemma och skräpar :)

Som du ser så dricker mina
vad har du för olja, jag använder rapsolja 

#17 sånt har jag inte, vi eldar det! ;) men jag får väl se till att ngn fixar två sådana till oss. hade ju varit kanon.
#18 har med rapsolja, men det dricks ändå inte.
Hästarna i stallet har hinkar med vatten. Både i hagen och boxen.
Ett par minus går bra utan att de fryser i boxen. Men de går ju lätt att knacka ur isen ur hinkarna. Ute i hagen fryser det, men de får nytt vatten där så ofta som möjligt. Inne i stallet fryser vattenledningarna, så de som bor på gården springer med varmvatten från husen.

#13 Där stoppar men helt enkelt in en skarvsladd för utomhusbruk med en 60w, lägger du den bara på marken/pallen?

Ja, den ligger på pallen. Så antingen bygger man golv eller ställer den på pall, inte direkt mot backen. Man kan ju om inte annat slå in en spik på insidan som man hänger den på :)

Superbra tips alla!
Vad gäller oljan, tycker det verkar jättesmart! dvs OM hästarna nu dricker, men absolut värt att prova! Hur mycket har ni i?
Vi precis en sådan som #15 har till vatten men OJ vad det fryser fort
Ni som har värme eller hur det nu fungerar, kan ni inte lämna ut en liten ritning eller nått? Är i STORT behöv då stallägaren snart dödar mig ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#23 Du har ju en i #13 

#24 Oj, kanske gick igenom inläggen lite fort
#13 Bugar och bockar till dig! TACK! 
Måste säja att jag är tämligen skeptisk till en hemmakonstruktion där en glödlampa ska hålla värmen. Hur elsäkert tror ni att det är egentligen? Brandrisk? Vad händer om det hamnar vatten utanför tunnan och i sladdarna?
Jag hade ALDRIG chansat på det… När det gäller el tillsammans med vatten så använder man aldrig skarvsladdar, utan det ska vara helt täta ledningar etc.
herregud vart i sverige bor ni? vattenet fryser i stallet helt, och ute med på en natt e hela badkaret genomfryst iaf nu när vi fick snö och minus. bor i småland, så jag konckar vatten innefrån

#26 Men kan man kan täta ledningar då?
Jag själv har noll koll på det men pappa är nära vän med en elektrikare som gärna hjälper till.. Men jag ska inte yttra mig för mycket då jag som sagt har noll koll på det..

#26 du ska använda en skarvsladd för elektricitet utomhus, den ska till att börja med vara jordad. Dessutom ska sladden vara märkt för utomhusbruk, inte bara på förpackningen utan även på själva sladden.
De som byggt den är elektriker och brandman så jag litar på den ;)

Okej, här kommer direktiv från min man!
Sladden skall vara märkt med IP44
En elartikel märkt med IP 44 är (Första siffran:) petskyddad mot föremål som överstiger 1 mm i diameter och (Andra siffran:) tål strilande vatten från alla vinklar.

Det finns helt vattensäkra sladdlampor med skyddsgaller.

Jag har redan skickat beskrivningen till "min" snickare, hoppas att han fixar det.
Tezzie har din man mycket att göra? han kan ju börja tillverka sådana, det finns säketr många som vill köpa

Är man extremt försiktig så finns det en vattentät kapsel/lamphållare att köpa och sätta på :)
Vi kör med vanlig glödlampa och det fungerar kanon för oss :)

Vi har vanliga murarhinkar som blir bottenfrusna när det har varit så kallt som vi hade nyss. Vi tar in hinkarna på kvällen så fyller man dom på morgonen när vi släpper ut hästarna. Sedan fyller vi på med ljummet vatten lunchtid eller byter hela om det är mycket fruset. Att sparka på dom ger oss bara trasiga hinkar.
Tezzie - är DIN låda gjord av proffs är det kanske en sak, men jag skulle inte låta någon som inte är el-proffs göra en sådan låda, Never Ever!
(råkar ha elektriker i familjen jag också…)
Min tös för vatten i en ganska stor hink inne på logen (står i lösdrift) då löser jag det så här:
Tar bort all is och fyller på vatten enda upp till kanten och nu har jag börjat att isolera runt hinken med massa halm hårt packat, asså jag har delat på balen och tagit som halvskiver och klär hinken med, så nu hoppas jag på att det ska hjälpa lite iaf:).. men min tös är oxå väldigt bra på att "knacka" bort ytan med mulen när hon är törstig!:)
Vi har också hinkar inne som inte fryser. Ute har dom en stor hink som vi fyller på vatten i när det behövs och den som sköter in/utsläpp får krossa och sålla ut eventuell is. Sen brukar jag alltid kika om det har frysit och i så fall krossa isen och sålla ut de dagar jag är i stallet =)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Hörni tänk på att ljummet vatten fryser snabbare än kallt pga vattnets speciella egenskaper. det är tyngst vid +4 grader
vi går ut med vattenhinkar på morgonen så håller det så länge det håller. dom går inte ute så jättelänge
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#38# Fast gör man som dom flesta verkar göra, häller på ljummet/varmt vatten på is så lär det inte vara ljummet så länge. 
En häst behöver dricka mycket vatten även när det är kallt. Så det blir ju oftast lagom drickbart om man gör så.

hur mycket olja hade ni i vattnet sa ni? tänkte testa i en hin k till min häst o se om ho dricker;)

ca 1-2 dl och tio liter vatten

tror ni de funkar till kaniner som dricker i skål?:)

#42# Tror inte att det är bra att ge olja till kaniner. Tyvärr.

#42 tål dom olja? fråga på något kanin forum innan, jag vill inte ha en kanin på mitt samvete 

oekj aj vågar inte ta risken så ja låter bli det;)

men när dom har förstoppning så har vet. sakt att vi ska spruta in olja i mun på dom, då måste dom ju tåla det;)

#46 tål dom olja så testa men se upp så dom inte blir lösa i magen, kaniner är mycket känsligare än hästar.

Jag skulle aldrig ge olja till kaninen. Om det är bra för förstoppning så beror det ju på att dom isf blir lösa i magen. Så då är det ju inget som du kan hålla på att ge jämt när det är kallt. Då får väl kaninkraken rännskita. Tror inte att det kan vara bra för kroppen heller.

vi har vattenkoppar i stallet som fungerar fint även när det är kallt. ute är det beg. badkar, vattnet bärs dit i dunkar när det är fruset men annars så har vi rinnande vatten till de tre karen. ena hagen har en itusågad tunna vid minusgrader, för att vi ska slippa gå med dunkarna så långt.

Vi har badkar i hagarna och får knacka och ta bort is minst två gånger om dagen nu när det varit så kallt. Brukar ha på varmvatten för att tina upp isen i kanterna men ibland blir det så mycket is så då vänder vi på karen och spolar varmvatten på så isklumpen lossnar. Vi har varmvatten i foderkammaren i stallet och det är även det vattnet som går in till huset därför får det inte frysa.
Att ha olja i låter smart, tror jag ska testa det.
#38 Ställer mig mycket tveksam till att ljummet vatten fryser snabbare än kallt, för innan det kan bli till is måste det ju bli till under 0 grader (och passerar därmed +4) Du får gärna förklara närmare hur du menar.
Vi har hinkar till våra hästar både inne och ute och vi tar in utehinken på nätterna när det är minusgrader ute och nu när minusgraderna även har nått in i stallet också så brukar vi ta in innehinkarna på dagen. Om det är jag som tar ut hinkarna fyller jag på med varmt vatten inne och tar kalt vatten nere vid stallet för att få lagom temperatur.
#51 - det finns någon fysikalisk förklaring till det där fenomenet, att varmt vatten fryser fortare än kallt, men jag minns inte exakt hur det fungerade.

Har testat det där med att varmt vatten fryser fortare än kallt och det är falskt. det varma vattnet var oberört när det kalla vattnet redan hade fått en tunn ishinna på sej, så det köper inte jag.. :/
#53 m.fl
Nu har jag letat lite…
Det kallas för Mpemba-effekten, och under vissa betingelser kan varmt vatten frysa snabbare än kallt.

Jag är så lycklig
Installerade min thermobar till hästarna i går kväll. Det var -15 när jag fodrade imorse och vattnet var lite ljummet. Helt fantastiskt. Tänk vad man kan bli glad för så lite

Vi har hinkar inne på nätterna (vattenkopparna är stenfrusna).
Ute så har vi badkar, mamma är JÄMT där och hackar med spettet, och jag kör och hämtar vattendunkar i stallet under tiden.
Funkar bra, vi gör det ca 1-2 gånger om dagen (andra gör det emellan) och hästarna har vatten hela tiden.
MEN som någon annan skrev - när jag blir rik ska jag köpa termobar. Uha.

Jag har använt öbs svarta tunnor, de tål många sparkar. Men någon (läs jag) satte en mindre i en större och så sitter de nu ihop. Frös lika mycket i alla fall. Igår tömde jag på is o hällde även i lite olja (värt att prova då de även får det i maten). Idag var det ett fint litet is lock
bara att lyfta ur. Isfria kanter på baljan ochså. Härligt . Ska hålla utkik under dan så jag ser om de dricker alla tre
Har en bäck långt bort i hagen som de har vatten i ochså.
Hon jag rider hos brukar lägga i flaskor med varmvatten i, i tunnorna med vatten, det fördröjer att det fryser, då det är bra när hon jobbar och inte kan fylla vatten, men det fryser ju ändå.-.-

jag letade också lite på google:) Men jag hittade bara frys-experiment. det förklarade det hela med att varmvattnet dunstar lättare och då blir det en mindre mängd vatten och ju mindre vatten desto lättare fryser det. dessutom så gjorde varmvattnet att frosten i frysen smälte och då försvann den isolerande luften mellan vattenbunke och den tidigare frostbeklädda hyllan och försvinner isoleringen så fryser det lättare.
Hade vattnet kokats så frös det dessutom lättare.
Men jag tycker det är skillnad på att experimentera med vattenbunkar i frysen och vattenkar i hästhagar men det kanske det inte är?
Vi har en tempererad elvattenkopp, LA BUVETTE Caldolac med flottör i ladan på lösdriften. Funkar kanon. Ganska dyr i inköp men ej dyr i drift eftersom den slår av sig själv vid en viss temperatur, som man bestämmer själv.
Jag har en bra lösning , ta hinkaran upp och ned slå men hammaren i kanterna och i mitten så lossnar all is men men har ingen lösning på hur det inte ska frusa :D

ha! pippa testade att hälla i vatten. det frös ytterst lite och hästarna drack!
#62 Det ska inte stå att hon hällde i olja ? 
Blev lite förvirrad innan jag insåg att det måste vara det som det ska stå. Hihi

haha snacka om att vara förvirrad du! =) konstigt ingen annan reagerat, men kanske ingen som har läst? ;)

Vi ger inte vatten ute i hagen just nu pga att en av hästarna (det går tre i hagen) Är dålig i magen så veterinären sa att vi bara skulle se till att hästarna fick vatten när dom kommer in. vid ridning osv. Men så kom det fram att en i stallet gav "våra" hästar varmt vatten från en vanlig varmvatten kran ( varmt vatten kan man dricka när det är 65 grader varmt. och då kan man inte dricka det) Så blev den här hästen super dålig i magen. Men annars har vi en stor rengtunna som vi hackar loss isen i och fyller på så mkt vatten som hästarna dricker,
#65 - äter era hästar något i hagen på dagen?
Det är inte så ovanligt att hästar får förstoppning på vinterhalvåret, när de serveras grovfoder i hagen men inte får något att dricka till det…

#65# Att ha tillgång till vatten är ju superviktigt. Helst ljummet vatten när det är svinkallt ute. Jag försöker alltid se till att dom inte får fryst vatten ute för jag ibillar mig att dom inte vill dricka det lika mycket då. Och då kommer kolik som ett brev på posten. Sedan jag började byta vatten flera ggr per dag på vintern så har dom inte fått kolik.

#66 Dom äter lunch hö ute. Men veterinären sa att vi inte skulle ge dom vatten ute eftersom den här hästen är så dålig! Han sa att dom kunde äta snö. Det var nästan samma sak sa han. Och man ska väl lyssa på en veterinär?
#67 Ganska självklart att det är viktigt med vatten! Men Is är farligt för häst då det inte smälet lika fort som snö. Och det blir isklumpar i magen på dom. Vi har inte heller möjligheten att springa och byta flera gånger per dag då mina föräldrar jobbar och jag går i skolan. Inte dom som vi delar hage med har inte heller tid. Då dom också jobbar. Men vi bjuder dom vatten före och efter ridning och så har dom 2 st 20 liters hinkar inne i boxarna på kvällarna.

de blir väl för kalla i magen av snö har jag för mig, samt att de måste äta JÄTTE mycket snö för att det ens ska komma upp i samma mängd vatten.
#65+ 68 inte alla veteriinärer begriper att hästen behöver vatten för att inte få ont i magen. Klart dom ska ha vatten hela dygnet, tror det är emot lagen att inte ge dom. OCH NEJ man ska inte alltid lyssna på en veterinär. Hästar blir sjuka av snö!
Mina hästar har alltid vatten och det dricks mkt. Fodrar man med ensilage dricks det mer också. Konstigt nog… Iaf så får mina varmt vatten i karen två gånger om dagen så att isen hålls borta. Det funkar bra här. Jag gillar inte thermobar etc som värmer vattnet på tok för varmt så att bakterier trivs.
Snö och is är hästens fiende nr 1

Jag visste att jag skulle få mothugg, Men skit i vad jsg skrev. Skulle inte ha skrivit från början för nu tror ju alla tt jag och alla andra i stallet alldrig ger vatten. Men det gör vi! MEN VAD ska man GÖRA då när hästen är dålig i magen och blir bättre när vi tog BORT vattnet i hagen?? Ska vi ha vatten i hagen och hon blir dålig igen?? Eller har ni nån bättre lösning?? Den här veterinär 'är den bästa i Dalarna och han har hästar själv så jag tror nog att han vet vad han gör
#71 Man ska leta efter problemet. Har ni thermobar? blir vattnet för kallt? det finns många orsaker att leta efter. Beror ju givetvis på hur länge ni har hästarna utan vatten också men en hel dag på jobbet och hästen är utan vatten är faktiskt inte bra för hästen i det långa loppet

Vi har absolut inte thermobar. Har hört att dom inte är bra. Vi har en stor vattentunna och vattnet fryser efter en liten stund när det är kallt ute. Mina föräldrar jobbar och hästarna går ute från halv sju till fem. Så har dom 40 liter vatten inne. Sen så bjuder vi vatten vid lunchning (glömde skriva det i förra inläggen) Och om hästarna inte vill ha vatten då så bjuder vi vid ridning. På eftermiddagen. Men vad vet jag.

OBS!! Hästarna har inte varit utan vatten hela vintern i hagen utan bara den här tiden som hon varit sjuk!
#70, Enligt djurskyddslagen ska hästar få dricka sig otörsta minst två gånger per dygn. De behöver alltså inte ha fri tillgång enligt lagen.
#75 jag läste någonstanns att man kunde få böter om man lämnade hästarna utan vatten under dagen, det var i nån tidning

#75 Det stämmer. Enligt lag är det så, så då vore det ju väldigt konstigt (#76) om man kunde få böter genom att följa lagen. Men detta samhälle är ju sjukt så det skulle inte förvåna mig.

En vild häst dricker en gång per dygn och allt vatten på ca fyra minuter, vattenhållet är ett farligt ställe att vara på.
Vi har hinkar inne i boxen, ställer in dem i sadelkammaren tills vi tar in hästarna på kvällen så de inte hinner frysa till natten. I hagen har de konstruerat något som ger värme i vattenhon så de fryser aldrig där ute. Sen fyller dom på det några gånger om dagen då de dricker ganska mycket nu.

#76 det är inte så enligt lag. sen kan väl ifrågasätta vilken tid på året som det gäller med. en varm sommardag måste ju hästarna ha fri tillgång.
#71 ingen som tror så! kan ni inte dela av hagen så hästen som inte kan dricka vatten går för sig själv? det måste ju vara absolut smidigast.
#80 Mina dricker mer på vintern än på sommaren. Gräset innehåller mkt vätska sommartid

Dom hästarna som jag har på stall om natten dricker på morgonen innan dom går ut och på kvällen när dom kommer in, men inget ute fastän jag har bjudit dom på icke iskallt vatten, det tyder ju på att dom bara behöver dricka 2 ggr om dan.

#81 det beror ju helt på hur vädret är. är det jättetorrt så är det ju verkligen inte mkt vatten i gräset.

Mina dricker också mer på vintern än på sommaren och jag tycker det är lämpligt att vid minst två tillfällen per dygn bjuda dom / se till att dom har vatten.
På sommaren så blir vattnet dåligt fort så jag byter vattnet minst en gång per dygn (kvällsvattingen för då har jag mest tid)
På sommaren är skugga väldigt viktigt när det är riktigt varmt, jag tycker man ser alldeles för många hästar i hagar helt utan skugga. Har man inte skugga så kan tycker jag att man ska ställa in dom på stall dom varmaste dagarna.

#80. Nej hon kan inte gå för sig själv då hon inte kan vara själv i hagen.. Så det går inte. Tyvärr

Och min häst dricker inte heller ute. Han dricker när han kommer in. Om man bjuder honom ute på vatten så dricker han inte utan han föredrar att dricka inne. På sommrarna byter vi vatten i hagen minst 2 ggr per dag

Jag kan konstatera att min dricker mycket mera vatten ute nu när jag har haft thermobar i några veckor, förrut drack han mer när han kom in. Det är ju skönt med tanke på att hästarna är ute mera än inne.

Vi har värmebalja ute i hagen så slipper problemet med fruset vatten där. och inne i stallet är de sällan att de fryser men om de gör de så ställer vi in ett par hinkar så de räcker under natten

#85 men om ni delar hagen så går hon ju ändå brevid de andra?

#89. Jao. Men funkar inte ändå. Av andra skäl. Dom som äger stallet skulle ALLDRIG gå med på det
#83 har aldrig haft problem med torka
Man kan läsa att min häst dricker inte hit och dit men det är ju upp till hästägaren att SE TILL att hästen dricker. Bara för att hästen inte dricker betyder det inte att behovet är tillgodosett. MÅNGA kolikanfall beror just på att hästen dricker för lite.
En saltsten sidan om karet kan göra att hästen dricker mer. Vätska är viktigare än foder

vi har vattenkoppar, men jag har även en hink till mig häst, för att hålla koll på hur mycket hon dricker, (minst) och ifall att de skulle frysa i vattenkoppen så har hon extra vatten i hinken.
Å andra sidan har vi rätt mildra vintrar i skåne, men när de väl fryser på på natten, så känns de rätt skönt att ha en hink, IFALL att rören till koppen skulle frysa : )

Finns de doppvärmare som man kan ha utomhus i ett vattenkar? Har sökt massa men de kommer bara upp för akvarium! :S
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Är det någon som vet om det finns typ doppvärmare som man kan koppla till ett litet elaggregat och ha till hinken i boxen?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#68 men du skriver ju att dom får lunch hö ute. men att ingen kan ge hästarna vatten under dagen? men hur kan ni då ge hästarna hö? kan inte samma person som ger dom hö kan inte den bjuda hästarna på vatten mitt på dagen?

#94 Ja det finns! En ja känner har en sån form av hink som fylls på automatiskt med vatten. Och i den ligger det en värmesladd. Så det finns. Men ja vet inte vart=)
Här får hästarna vatten när de kommer ut i hagen på morgonen. Å sen får de när de kommer in på eftermiddagen i sina boxar. Dom klarar sig bra på det=)
Ett tips. Fyll på 1½l petflaskor med HETT vatten och lägg i vattenkaret. Det gör att det tar längre tid för vattnet att frysa. Bytes lite då o då under dagen om man har möjlighet, beroende på hur kallt det är

Jag har en 80 liters thermobar.
#73. Var har du hört att de inte skulle vara bra? Och vad är inte bra med dem?
Det funkar fint med thermobaren tycker jag, men man måste göra rent den oftare än vanliga baljor för det bildas alger i dem p.g.a. värmen. Och det går en hel del ström till den. Så jag tror #13:s tips vore värt att prova…

#96 Det finns ingen vattenledning till hans box som man kan ta vatten ifrån till en sådan hink.
Jag har en murarhink som är upphängd i boxen som jag skulle vilja ha något smidigt till så vattnet inte fryser (han står i kallstall i princip).
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Vattenhinkar i stallet med hälften kallvatten och hälften kokt vatten = ljummet vatten som inte håller värmen så länge att det blir dåligt men som ändå håller sig frysfritt större delen av natten. Hinkarna är inpackade i hårdpressad halm.
I hagen en 50l-balja med halm packad runt och under som jag häller stora grytan (10 l) med kokande vatten i varje morgon och späder med kallvatten så det blir ljummet. Ska dock prova att hälla lite olja över. Tack för tipset.
/Anneli
När det är riktigt kallt lägger jag tennisbollar i vattenhinken i boxen och hagen. Då hålls vattnet (eller ja, molekylerna, haha
) i rörelse och kan alltså inte frysa, åtminstone inte lika lätt.