Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3339 ggr
Toscany
0

Strö

Vad har ni för strö till era hästar? Halm, torv, kutterspån, torvmix, annat?

Vad kostar det, har ni lätt att få tag i det strö ni använder?

dominic
0

Jag använder spån till mina hästar.Hämtar det på sågverket här i byn och ger 85kr/ kubiken. Brukar få vänta drygt en vecka på att hämta ett lass på ca 10 kubik då det är många som använder deras spån.

Maliiin
0

Jag har ett tjockt lager spån i botten å sen ganska mkt halm över. För tillfället har jag både spån och halm gratis=)

IdaT
0

Jag har på spån, stallägaren köper, så jag köper av henne för 50: - balen, och en bal räcker ungefär en månad.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Cezanne
0

Har torv. Mitt sto är världens största skitgris så det funkar inte med något annat än torvbädd.

När hon har föl måste jag ha halm i boxen och det är fruktansvärt med allting omkringrört och nedskitat varje dag!

WinterPrince
0

jag har spån som hämtas direkt från sågen. Vet inte vad det kostar då det ingår i hyran. Men var lite svårt att få tag på över jul och nyår t ex då sågen stog still.

Alex
0

Jag har torv, ingår i stallhyran. I förra stallet jag stod i betalade vi dock för varje bal (fast stallägaren tog hem), och då var det 63 kr/bal.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

sus-sharon
0

jag har kutterspån till mina (inte jättegrovt flisat, dock) och betalar ca 75 kr /bal. köper i pall om 15 balar och dessa räcker 4-5 veckor (stall m 4 hästar).

medarbetare på djurskydd.ifokus

FlowerPower
0

Jag använder spån. Hämtar själv på ett sågverk & då får vi fylla säckarna själva. Har två olika stället som vi hämtar ifrån. Ena kostar 10 kr säcken & den andra kostar 15 kr säcken.

Marija
0

Kutterspån har Chikina. Det är min medryttarhäst så det är inte jag som betalar spånet, men har för mig att det kostar 86 kr/bal.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Stallmima
0

Har spån till våra hästar, en på halm. Spånet kostar nästan 70:-/balen. Halm köper jag storbal, kommer inte ihåg vad dom kostar.

J-Parnebo
0

Stallägaren hämtar spånet från ett sågverk , och fyller sop-påsar med det, det är gratis att hämta,så vi betalar bara 15 kr/säck.  Glad

niare
0

jag har halmbädd med lite spån i botten, dock e min häst en riktigt gris så blir väll å byta till bara spån eller nått, tycke inte om torven

jsca
0

jag har halm till min häst, det ingår i stallhyran, för 150kr/månaden, och då är de tillgång de till det hela tiden, och hur mkt som man känner för :)

lisette
0

har torv, både lös och i balar. den lösa kostade 125:-/kubiken och balarna 55:- plus moms.

JoyBysen
0

Vi har Torv och lite kutterspån ovanpå som vi fyller på med varge dag :) Vi köper stora pallar med Torv och spån, men jag vet inte vad det kostar men jag vet i alla fall att En bal spån kostar 92kr

Em--ma
0

Vi har torv :D Det blir bäst resultat om  man ska ha bedd :D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Hagelberg
0

Jag har spån. Beställer hem fem pallar en gång per år och då kostar spånen ca 57 kr balen. Smidigt att ha hårdpackad spån. Det är så slitsamt att fara iväg till sågverk och skyffla spån som tar slut på nolltid. Tid och bensin är oxå pengar. Oj, nu kom det fram att jag är lite lat Tyst

WinterPrince
0

Ska tilllägga på #5 att vi hämtar spånet på traktor med vagn, Det är väl packat så jag antar att dom ställer vagnen under någonstans och fyller på. Räcker ca 2-3v till 9 hästar.

Royalz
0

Använder spån :)

Kimpa
0

Spån står våra på, men nu sist vi skulle hämta hos RS var det spånbrist och slut, så det fick bli ett lastbilsflak med torvmix ist.

joooossan
0

Eftersom mina går på lösdrift har vi först småsten, sedan ett tjockt laget med halm över :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[chriistina]
0

Vi har torv och sen ett tunt lager på bädden där det är spån och torv blandat.
Pris har jag ingen aning om, det ingår i stallhyran.

jalla
0

Qlapton står på spån som jag får hämta gratis i färdiga säckar, bekvämt att bara lasta och sen hem. Fille står på halm bara för att den ska ta slut, han är inte så "grisig" som Qlapton.

Kickilu
0

Jag har torv i botten och sedan spån ovanpå. Spånet kostar ca 75 kr / bal om man köper en pall om 12 st. Torven är lite dyrare. Tyvärr råder spånbrist här nu p g a lågkonjunkturen så ibland blir det bara torv.

jen
0

jag har torv underst, sen har jag mest halm plus att jag har på lite spån och torv ibland

Zaphix
0

Jag har torv blandat med spån. Spån är dyrt och svårt att få tag på numera, så torv är bra. Men blir lite väl hårt och svårmockat med bara torv, så blandat med spån blir det perfekt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Maja
0

Vi använder spån som vi hämtar på ett sågverk :) Pris vet jag inte, inte jag som sköter det. Vi har lösdrift! :)

tessa
0

Vi har spån (staben) som vi köper pallvis på gården, 975 kr. Uteboxarna har halm.

Personligen gillar jag torv att strö med.

Hustigern
0

Halm som grannbonden kör hem i storbal och lyfter upp på loftet åt mig. Ger en trehundring för en bal (inkl transport). Den bal jag tog hem på senhösten räcker nog iallafall till andra halvan av mars (en fjording och en shettis som bara står inne när det är kalla nätter).

Just nu är det vanlig (lång) halm men tidigare har jag haft korthackad halm. Kanon att strö och mocka med, men grannen gjorde ingen sån i år.

Nu har jag halmen till mer än hästar, så mitt ströval baseras på att jag vill ha ett allroundströ som funkar bra till alla.

lisette
0

jasså, har det blivit spånbrist? inte så konstigt kanske när de gör pellets och fler o fler byter till pelletsuppvärmning.

Hagelberg
0

#30 Tror det beror på finanskrisen, dominoeffekt, inga byggjobb - inget virke - inget sågverk.

Pelletsproduktion är bra för både miljö och sågverk.

lisette
0

att folk börjar elda mer o mer med pellets påverkar tillgången på spån eftersom pellets är pressad spån. vilket ger mest pengar, spån eller pellets?

Hagelberg
0

Visst är det så men den mängd spån det blir på ett sågverk räcker faktiskt, tycker det är bra att man kan ta tillvara mer av råvaran än att det bara läggs på hög och ruttnar. Bra för jobben om inte annat.

Som sagt, anledningen till spånbristen nu beror på att det inte är någon efterfråga på virke då många byggen står still eller inte påbörjas.

lisette
0

fast just att de börjat tillverka mer pellets har ju påverkat priset på spånbalarna.

jag tror inte det ligger på hög och ruttnar. många sågverk kan elda med spånet - jag vet att vår granne (som är just ett sågverk) eldade med sitt eget spån för att få värme där inne.

Hagelberg
0

Om de inte har till fjärvärme så eldar de "för kråkorna" om det är ett medelstort sågverk.

Spån har varit ett "problem" för sågverk, jättekul att de får en annan del av marknaden så deras verksamhet har fler ben att stå på. JAg gillar verkligen sågverk, enligt mig trevliga industrier.

fridak
0

vi har halm i stallet, det ingår i stallhyran. "stallägaren" hyr stallet med hagar m.m. av en gubbe och han har en hel del mark till så i hans hyra ingår halm och hö.

spånbristen beror på att man gör pellets av det istället, det var iaf vad tidningen ridsport skrev.

IdaS-A
0

halm eller spån, olika. Vi tar egen halm så det är inte så dyrt. Köper spån för 70:- balen tror jag det är.

jen
0

#33 #34

jag tror att det är spånbrist för att ingen bygger = inget virke = inget spån  PLUS att många eldar med pellets som tillverkas av spånet ;)

RubHel
0

Ja, här märks också spånbristen. Fanns bara några enstaka spånbalar kvar där jag brukar köpa. Men har lyckats hitta ett annat ställe där tillgången är stabil enligt dom. Det var lite dåligt med spån i början av året för dom, men nu ska det inte vara någon fara. Så det känns bra :)

Flera i stallet som gått över till torvmix för att dom inte fått tag i spån. Har tipsat dom om vart dom kan få tag på det.

Kimpa
0

#36 fast de skrev oxå att det hade blivit akut spånbrist då det har blivit mycket neddragningar på byggen och att många sågar har stått still under längre tid under jul och nyår.

fridak
0

#40 okej, jag kikade bara lite snabbt på den artikeln:) Vi har ju halm i stallet så den kändes inte så jättespännande att läsa;)

studs
0

Torv,65kr balen hämtar pallvis från tillverkarn

jackiejohn
0

Kutterspån, 80kr balen.