Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2022 ggr
linasvovvar
0

Lusern Mix

Någon som har erfarenhet av det ? Jag`funderar på att fodrar Freya med det för jag fick höra att det va bra för hästar som behövde lägga på sig, men frågan är hur mycket ska hon ha ?

emsems
0

jag tror att det brukar ligga på 1-4 kilo om dagen på lusern hack, så det är väl något sådant.. men det står på påsen

linasvovvar
0

Det stod två till 8 kg, men hon får 12 kg hö just nu när det fortfarande är mycket gräs kvar, sen får hon ju vanlig mat också. Tyckte det lät så mycket med uppp till 8 kg.

Faxlin
0

Fast upp till. Du får kolla ut själv vad hon behöver. Allt är så individuellt liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

jisses äter hon hela 12 kg? mina hästar vill inte äta hö för att det är gott om gräs i deras hage.

gejsa
0

Kan det vara något fel på ditt hö lisette. Har aldrig hört att hästar inte vill ha hö oavsett om dom får gräs eller inte. Kan det vara mögligt?

lisette
0

nops, det är friskt och fint. brago och calippo äter, men oskar vill inte. har lagt hans i hönät idag, får se om det hjälper. men det är klart de väljer gräset före höet. hade jag lagt ut hö i hagen hade de inte rört det.

susanne-s
0

Mina hästar ratar också höt… det är ff gott gräs i hagen och mitt foder är det inget fel på.  Räcka ut tungan

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Peppe
0

Peppe vill inte heller ha hö i hagen än..har testat senast i förrgår men han rörde det knappt…

BTW, äter från golvet. brukar inte gräva runt om han inte tycker det är onödigt mycket mat. äter inte mer än 2.5kg stråfoder per natt helt enkelt. blir det nåt över brukar han bädda med det :-)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

mao är det inte mina hästar som är konstiga.. :D

gejsa
0

Ja, jag tycker iaf att det är konstigt.  Du menar att en fjording inte ens vill äta hö när den blir serverad?

Jag kan ge mina hästar hö mitt i säsongen och dom äter ändå hö fast inte allt men dom äter iaf. Jag tycker att det är ofattbart.

NinaToy
0

#10# Hästar är individer precis som vi människor. :P Om man lägger in mer än 4 kg hösilage till min D-ponny så börjar han inte ens äta det för han tycker det ser för mycket ut. ;)

lisette
0

vettu gejsa? jag hängde upp ett hönät igår och imorse var det uppätet. så han har säkert varit kräsen med att det legat på golvet! :D

Lyrik
0

Min vill inte heller äta upp höet om det ligger på golvet, utan bara i hönätet.

Ute äter han iaf.

gejsa
0

#11# Ja, ärligt talat så har jag aldrig hört om hästar som är kräsna på varken hö eller hösilage. Ja, det kan ju vara hösilae då. Att dom inte gillar det för att det är blött tex. Men annars har jag aldrig på mina 8 år jag har haft inackorderingar och stått i eget stall hört talas om detta. Alla har alltid ätit av sitt hö resp hösilage.

lisette
0

det verkade dock som om oskar var kräsen eftersom han åt sin mat när det hängde i hönät… ska åka till eko o handla ngr hönät efter jobb till de två andra med…

gejsa
0

För mig betyder kräsen att dom inte vill äta. Du verkar tycka att det betyder något annat. *ler* Jag menar han åt ju när han fick hönät. Varför han nu skulle ha det inne. Du lägger väl inte gräs i hönät ute? Jag menar det är ju ingen vana att äta det så.

lisette
0

kräsen är för mig att man inte vill äta en viss sorts mat. eller tillredd på ett visst sätt. som jag äter bara vändstekta eller hårdkokta ägg. :D

eftersom höet blandades med torven ville han inte äta det. de får inget hö ute eftersom det inte behövs än.

gejsa
0

Ok då var det ju samma sak eg. Men jag missuppfattade dig.