Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 514 ggr
mazze
0

Något som inte stämmer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bus är hur fin som helst i skritt o trav, i galoppen i höger varv så i fattningen så känns det som hon "hoppar" över h bak. I vänster varv blir hon sur. Serpentiner, volter, skänkelvikningar går bra i trav men hon är stelare i vä sida. Detta har nu pågått sen trol. hoppträningen när hon inte ville hoppa. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, hon ser inte halt ut. Men på lör så ska vi åka till en E.T, hoppas han hittar något.

Någon som har ev. tips o ideer så  är dom jättevälkomna!

emsems
0

hon kanske börjar bli halt.. ofta är som lite stela eller vill inte hoppa när dom börjar bli halta.  många tror att hästen är olydig elelr annat, men när dom gör böjprov så är hästen halt.. den är ju rätt mycket halt innan man ser det med blotta ögat utan hård mark osv..

1111
0

Behöver ju inte bara vara haltor som gör att hästen inte fungerar ordentligt, finns miljoner andra saker som kan fela. Muskler, senor, ligament, kotor osv och på dessa saker finns det massor med olika fel som kan förekomma och så gäller det vart på kroppen det sitter.
Att hästen får problem med h.bak kan ju lika gärna sitta i ryggen eller som en försjkjutning på någonting i frambenen/nacken eller vad som helst…

Bra att du tar ut någon som kan börja utreda hästen!

Hur länge sedan var hoppningen? Är hon stel i hela vänster sida eller bara bitvis? Hur är hon i musklerna om du masserar lite? 

/V

steffy
0

JAG HADE EN STOR SHETTIS SOM INTE VILLE GÅ I VÄNSTER VARV. SEN BÖRJADE JAG TRÄNA TRICK-TRÄNING( DÅ FICK HAN JOBBA MED BÅDA SIDORNA LIKA MYCKET), JAG TRÄNADE ÄVEN TÖMKÖRNING,LONGERING, VA UTE OCH GICK. MED  DEN TRÄNINGEN SÅ GICK HAN ÄVEN I VÄNSTER VARV TILL SIST.

mazze
0

#2 Hoppningen var för ca 2 v sen. Har bara tagit det lugnt sen dess o försökt att känna efter. Anledningen till att jag börjar m E.T är för att det oftast är något som låst sig. Hittar inga spänningar i musklerna el ömhet. Men om jag "stretchar" ryggen så tar hon in v bak under sig.

Det jag är glad för är att hon alltid "säger" till när något är fel o nu är det inte bara tjurighet. Hittar han inget så går vi vidare med vet.

Loa-bg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst ville inte hoppa, det berodde på att han hade ont i ryggen, en kirupraktor var hemma hos oss och kollade han.

mazze
0

Har kollat henne för ca 2 v sen med en Equi-terapeut, hon var sne i bäckenet. Har knappt ridit sen dess då hon fick feber förra helgen. Men nu är hon frisk och jag har börjat skritta idag med lite trav korta sträckor. Men är för tidigt att säga hur hon är då hon är lite pigg o gärna käftar emot lite när hon inte får som hon vill.