Vilken hästsport utövar du?
Vore kul att läsa om du tränar/tävlar/rider någon speciell ridgren eller annan hästsport med din häst? Eller kanske ska komma igång med något nytt till våren?
Finns det någon ridgren eller hästsport du inte skulle kunna tänka dig att prova av någon anledning? Vilken och varför?
Jag är, har bara varit och kommer antagligen bara att vara intresserad av en enda ridsport i mitt liv: islandshästridning. Tränar gångarter - varför ha tre när man kan ha fem? ;)
Skulle aldrig börja med seriös hoppning, jag håller mig på marken och trivs där. En stock här och där kanske jag kan ta, men aldrig i livet att jag skulle (våga) ta mig över 50 cm! :P
Jag är helt enkelt för fast i islandshästarna och ser ingen anledning till att byta det eftersom jag trivs så bra med det jag gör. Just nu håller jag på att utbilda en ung valack inför lite lättare tävlingar i höst om allt går väl! :)

Rider inte så mycket längre, gör annat med hästarna.
Har tävlat mestadels i hoppning, men får väl ändå säga dressyr eftersom jag trimade mer på hemmaplan än vad jag hoppade.

Jag är dressyr ryttare som även tränar western och hoppar ibland. Dom senaste åren så har jag mest ställt ut mina hästar, det är ju också något man tränar till.
Jag har också som mål att få alla mina (3) hästar inkörda.
Jag har snöat in på avelsbiten, tiden räcker inte till för ridning just nu.
Men jag har tidigare varit aktiv som hoppryttare - tävlat t.o.m 130 - och inom ponnytrav. Och när tiden återkommer är planen att jag ska återuppta dessa aktiviteter.
jag började rida islandshäst och gör det lite ibland, annars håller jag mest på med hobbyridning dressyr och hoppning dock inget avancerat med min gamla dam längre utan i framtiden får jag ta upp det intresset igen att tävla både i hoppning dressyr och fälttävlan (på hobbynivå då)
men jag kör nästan mer skogskörning, drar stock mm med både min shettis och adenner.
något som jag skulle vilja testa är barockridning :)
och inte testa är rodeo till häst anser det grymt mot djuret, dels farligt med.
Islandshäst för mig med. Så det är gångartsträning / lättare dressyr för hela slanten.
#5 Skulle du ändra dig, så kan du få låna min häst om du vill testa rodeo nån gång. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min ponny som är uthyrd, skolas om till gymkana ponny, han verkar verkligen trivas med det.
min häst är fem år, helt outbildad, så har inte börjat med något spec, hoppar lite då och då, men mitt stora intresse är just hoppning, så får hoppas att hon gillar det, det verkar som hon gör det.
Skulle även tänkta mig att ställa upp i fälttävlan och distans med henne om några år när jag fått henne fin. 

#6 - Sylgja kommer bli nya Assar. ;)
#8 Ja tack!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag är westernryttare och skulle aldrig få för mig att hoppa, jag föredrar när hästen har hovarna på marken :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Finns det någon gren som heter "häståkning"?!
För det är mest vad jag gör. Min pålle bär runt mig i skog och mark, men det finns dagar då jag rider aktivt med.
Dressyr är jag inte så intresserad av, älskar att hoppa och skulle vilja prova på distansritt
Jag vet inte vad jag håller på med…. Just nu är det unghästar, det jag så småning om vill är att ha avelsgodkända hingstar, som iaf ska kunna gå regional hopp och dressyr. Så lite av varje…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag tränar lite dressyr på hobbynivå, hoppar litegrann men tävlar inte och kommer isåfall bara rida någon clear round någon gång i framtiden.
Jag skulle nog inte kunna rida western, min kompis rider de å jag rider hennes häst ibland i westernsadeln.. men det är nog inte ridsättet jag inte tycker om utan själva stilen.. jag är inte westerntypen haha.
Min dröm när jag var liten var att bli jocky… skulle verkligen testa på galopp någon gång i framtiden hehe. Har ju testat på monté redan och det är gutt som f*n när det går snabbt 
Här är det ponnytrav som gäller 
Nu är det trav för hela slanten som gäller var hoppryttare förut när ja var mindre

Jag glider omkring i skogen med min islänning och övar gångarter och dressyr.

Skogsridning med mycket lösgörande och balanserande arbete, bestäm själva vilken kategori ni vill sortera in det i. 
Utöver det är det tömkörning och körning som gäller.
/Anneli
Bara ponnytrav än så länge :) men tjejerna i stallet där jag hyr in mig försöker få upp mig på hästryggen ;)

#20# Rider du inte monté med ditt russ eller galopp? Dressyr går ju det med. :)
#6 haha nej tack :P har haft min turer till häst och vagn :P

Med Stjärnfall tävlar jag ponnytrav, vi tränar dock även monté :)
Dite har jag ju bara haft sedan i sommras och hela sommarn stod hon skadad så nu är det hårdträning med henne ;) Förhoppningsvis kommer vi komma med i både en och annan hopp och dressyrtävling till sommarn :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#21 nej jag är alldeles för lång tycker jag och tung! :) Men jag bruka vara ute och skritta med henne barbacka bara lite lätt kanske 10 - 15 min bara hehe :)

jag rider western :)
men bara till 50 % då jag marktränar hästarna ganska mycket istället.
Jag och syrran håller mestadels på med ponnytrav & ponnymonté. Jag tävlar även trav & monté på stor häst. Tränar även en del dressyr med varmblodet. Ponnyerna, framförallt Monita, tävlar även i ponnygalopp. Har gått några få hopptävlingar, men på grund av ryttarbrist har det inte blivit mer. Vi har även provat på traditionell körning (dressyr, precision & maraton) och det är något vi är sugna att satsa mer på senare. Skulle även vilja testa på fälttävlan. Är även sugen på att testa distansritt med varmblodet då han har en grym kondition.
Som det märks vill vi mycket, men tiden räcker inte riktigt till. Tränar ialla fall på allt! Är övertygad om att en varierande träning är det bästa & roligaste för både oss och hästarna!
(foto: B.Jakobsson)
Nu är jag ingen erfaren ryttare, men det som tillatalar mig med ridning är det skogsmulliga. Om jag skulle ha egen häst, är det distansritt som skulle kunna locka mig att tävla. Ridresor är förvisso inte en gren, men ett av skälen till att jag rider är faktiskt att jag tycker att det är trevligt att också se andra länder från sadeln. Dessutom får det mig att koppla av på ett sätt som jag inte kan annars.
Tyvärr är det väl så att det mesta vore otänkbart för mig. Gymkhana skulle bara resultera i en komisk film på youtube som andra kunde titta på medan jag låg på sjukhus. ;) Inte heller skulle jag ägna mig åt fälttävlan. Inte för att jag skulle ha något emot det, utan därför att jag inser min begränsning. Vad gäller stil är jag helt klart mer brittisk än amerikansk, men jag har prövat på att rida western (och mina jeans är Wrangler).
Sedan vill jag faktiskt nämna "mockout". Jag har inte egen häst, och jag bor i lägenhet, men jag tycker att det är trevligt med "lantarbete" i någon form. Boddee jag i villa, skulle jag lägga ned en del tid i trädgården. När jag ibland får tillfälle att hjälpa till i stallet, tar jag gärna emot möjligheten.

#28 du får gärna komma hit här… ;) har både stall och trädgård… trädgården behövs göras vid…
Jag rider inte för tillfället alls. Saknar det helt otroligt mycket…
Med "min" treåring jobbar vi på lite olika saker. Hon fyller 3 i juli i sommar så hon ska hängas/sittas på nu i vår.
Annars tömkör jag henne lite, vi promenerar mycket, löshoppar ibland, löslongerar då och då. Blir mest promenader och jogginturer så hon får röra på sig och aktiveras lite.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag tävlar ponnytrav med mitt 5 åriga russ-sto och sedan har jag en 3 åring som skall köras in och även hon tävlas i ponnytrav. Tidigare har jag kört mycket klassisk körning, men inte dem senaste åren.
#29 Hör gärna av dig, när det är dags! Passar på att påminna om att jag har oregelbundna arbetstider och ofta arbetar när andra är lediga.
Jag är inget proffs, men gräva, skotta, mocka och bära kan jag alltid hjälpa till med. Under åren har jag nog lastat tonvis med hö och mockat tonvis med dynga.
Till sist vill jag nämna att jag vill försöka värna litet om min image, och att min förmåga att hamna i dolda-kameran-situationer inte behöver förevigas igen…

#32 måste väl få ta ett foto på dig iförd snickarbyxor? ;)
nej skämt o sido har jag två boxar att mocka ut, inte så farligt.
#33 Inga problem! Det jag tänkte på var din kommentar: "bilden hade varit ännu roligare om du legat på rygg med benen i vädret! *hihi*"
Två boxar låter inte som något större arbete, eller är det en meter ned till golvet? ;)
Förut var jag väldigt mycket hoppryttare, tyckte att det var skittråkigt att harva runt på volten eller rida skänkelvikningar.
Nu rider jag nästan bara dressyr och tycker att det är jätteskoj! Har inte hoppat medryttarhästen sen i november, dels för att det knappt går att rida ordentligt ute för tillfället (snö, snö, is, snö) och för att jag precis börjat hitta knapparna på henne, mycket markarbete blir det. Hon är väldigt het i hoppningen.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Mest skogsridning och NH träning för min del, nu har det inte blivit så mycke ridning de senaste åren då min gamle har pensionerats. Man nu ska unghästen börjas ridas in till våren är det tänkt.

skogsridning, ibland dressyr och hoppning :) de mesta.. men ingen tävling än ;P men de kommer med tiden ;) i sommar har jag planerat att starta min första tävling på denna häst.. så akta er för mig ;)
Just nu "tränar vi" muskling och igångsättning
. Han har stått ett halvår så det är mest igångsättning genom skritt i skogen, uppför och nerför och runt träd (jobbar på att ställa honom rätt, så han jobbar rätt, och lite på formen, men anser att den kommer mer och mer efterhand).
Tanken med pållen är nog reining, och antagligen nån kogren, sen är jag jättenyfiken på Mounted Shooting, detta är alltså inom westernridning för er som inte är insatta.
Kan inte direkt komma på nån hästsport som jag aldrig skulle kunna tänka mig att prova på.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hoppning, dressyr och fälttävlan med D-ponnyn
Körning i skogen och tömkörning med shettisen. Hade varit kul att prova på nån tömkörningsdressyrtävling i sommar :)

Körning ponnytrav och monté just nu. Annars är jag dressyrtant :D Även vanlig körning tilltalar

Jag är numera (ca 2½ år tillbaka) Westernryttare, men har hållt på med både hoppning, dressyr, fälttävlan, lite trav och allt möjligt annat :)
Jag tävlar och tränar dressyr, bortsett från någon enstaka hoppträning-/klubbtävling någon gång.