Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 12947 ggr
Micky
14

Första föl

Hur gammal kan stoet vara när hon ska få sitt första föl om hon är frisk och i god kondition?

LinneaG
0

De rekomendationer som jag hört är att stot 'ska' ha fått sitt första föl innan 15 års ålder.

bubbelbubbel
0

#1, hm, jag har hört innan 8 eller 9…

Smex
1

om jag har förstått rätt så skall man få sitt första föl på ett sto runt 3-4 år. För då kan man få avelsvärdera stoet tidigt för efter 14-15 så är det nästan "försent".

För fölet måste också hinna bli något år gammal för att se om stoet ger fina avkommor.

Kimpa
0

Själv har jag hört innan 10 år, men det är väl inget som säger att alla är "inställda som klockan".
Jag betäckte min första märr som 12åring och fick ett jättefint föl, Hon fick senare ett till föl hos en annan ägare.

En kompis till mig betäckte samtidigt sitt sto ( då 15år) och fick ett föl med ett öga. Det är ju inte säkert att det hade med åldern att göra, men man vet ju inte.

Men det naturliga är väl att man tar ett föl vid tre-fyra år, det är ju deras naturliga gång.

hestellen
1

#4 Jag tror verkligen inte fölet blev vanskapt pga åldern:P

Det jag har hört, är typ 15 också, men det som är "problemet" när dom blir äldre än så är att det kan va svårt för dom o ta sig. Men jag tror det är mycket från individ till individ också.

Min kompis har betäckt sitt ponnysto o ska få nu i år, hennes första då, och hon är 17 i år.

O jag ska betäcka mitt ponnysto i år o hon är 16 nu, 17 när hon fölar. (Om allt går som planerat vill säga -.-) Jag va orolig att hon ska va för gammal, men jag har pratat med både avelsfolk o veterinärer o dom säger att jag kan betäcka henne. Sen får man såklartse vad dom säger på hingststationen när dom kollar henne innan=)

WinterPrince
0

Har man tänkt att man vill ha ett avelsto efter hennes tävlingskarriär, så brukar man ta ett föl som ung. (kräver ju dock att man haft hästen sen liten)

Cezanne
2

Det finns ingen rekommenderad ålder eftersom ston inte har menopaus som kvinnor har.

Mitt eget sto fick sitt första föl när hon var 16 och det andra när hon var 18. Hon blev dräktig på första brunsten utan gehandlingar och dräktigheter och fölningar var helt okomplicerade. Jag lät en veterinär kolla henne första gången för att bedöma om hon var för gammal.

AnnaLundin
0

Precis som Cezanne skrev, det finns ingen högsta rekommenderade ålder för när mankan betäcka första gången.

Personligen skulle jag tänka efter både en och tretton gånger om jag funderade på att betäcka ett 18-årigt maidensto, för där någonstans skulle gränsen gå för mig. Däremot kan man betäcka dem flera gånger igen efter den åldern om de har haft föl tidigare.

Mitt 18-åriga sto väntar sin tredje avkomma i år och jag kommer betäcka henne några gånger till, så länge hon håller sig i gott skick och verkar frisk och fräsch. Hon har alltid tagit sig på första försöket hittills.

Micky
0

Jag har en arab som är elva och är intresserad av att ta föl på henne men hur ska man gå till väga?

Har erfarenhet av föl men inte av betäckning, dräktighet och fölning.

Cezanne
0

Min gräns personliga gräns för att betäcka maidenston går också vid 18. Mitt sto är 19 idag och jag hoppas på att hon ska hinna få några föl till.

# 9 Leta upp en hingst du gillar och kontakta hans ägare så får du hjälp av denne med hur du gör.

Micky
1

# Okej tack!

Tusen
0

#3 Att få sitt första föl som 3-4 åring är väldigt tidigt och inte alltid att rekomendera då de måste bli dräktiga redan vid 2-3 års ålder i så fall. Då räknas hästarna fortfarande sum unghästar och det kan liknas vid tonårsgraviditeter. Det går men är väl inte direkt det optimala. Sen baror det också på vilken ras hästen tillhör eftersom olika raser blir olika gamla.
 Men då det gäller avelsvärdering så kan man avelsvärdera den när som helst bara den fått en eller flera avkommor. Stoet kan t.o.m avelsvärderas fastän den är död. Så det är inte någon orsak i sig att ta föl tidigt. Däremot kan ston med fler avkommor bli högre avelsvärderade just föär det finns mer material att utvärdera.Flört

Cezanne
0

# 12 Att sätta ston i avel som treåringar så att de får sitt första föl som fyraåringar är standard.

Tusen
0

#13 Nej det är absolut inte standard. Vad har du fått det ifrån? Man brukar rekomendera att de inte ska få något föl förrän vid 4 års ålder just för att de ska mogna som individer. Det är aldrig fel att ta ett föl senare bara det att det blir svårare att få stoet dräktigt då det blivit äldre.

AnnaLundin
0

#14 - Om stoet fölar vid 4 års ålder är hon betäckt som treåring, som Cezanne skriver.

Sen undrar jag vilka raser du vet om där man avråder från att betäcka treårsston?

De raser jag känner till brukar vara positiva till betäckning av treåringar, däremot inte yngre.

Tusen
0

#15 Nej nu missförstår ni mig. Jag menar inte att man avråder folk från att betäcka sina 3-åringar bara att det inte är standard som #13 skriver, eller som #3 skrev att de helst ska föla vid 3-4-års ålder. Det innebär ju att en 3-åring som får sitt första föl endast är 2 år då hon betäcks. Det är verkligen inget att rekomendera.

QALM
0

Att betäcka ett två årigt sto är enligt mig djurplågeri!! Stoet är så ung så hon inte växt klart och hon är så omogen så hon förstår inte vad som händer. När hon sedan ska föla tar hon oftast inte hand om sitt föl som hon ska. För hon är för ung för att föstå vad som ska göras.

Jag ser ibland det hända i USA för jag föder upp Quarterhorses, men tack och lov väldigt sällan i Sverige (iallafall vad som kommer fram). När man betäcker sitt sto första gången ska hon som yngst vara tre år. Att det skulle vara skillnad på raser stämmer inte. Men det kan skilja mellan individer, för det finns ston som växer så ojämt så att det är olämpligt att betäcka dom vid tre år.

Jag har hingststation och betäcker många ston varje år och det finns inget bäst före datum som passar alla ston. När man ska betäcka ett gammalt sto ska man titta på hur hon mår och om hon har bra hull. Även om hon kan bli dräktig är det viktigt att man tänker på att hon ska orka med att föla och sedan föda upp ett litet föl.

Det äldsta förstagångare jag betäckt var ett 16 årigt sto som var i mycket gott skick och hon tog sig på första betäckningen. Naturligtvis ultraljudar man ett gammalt sto för att se att hon inuti ser bra ut och att hon fortfarande producerar ägg.

Ledin
0

jag har hört att man bör ta första föl innan stoet är 10år men tidigast betäckas som 3åring o föla vid 4år. Sen har jag träffat flera bra avelston som är gammal o får jätte fina föl o är superbra mammor :) så länge stoet är fräsht i hull och så livar ett föl upp stoet med :).

AusaBausa
0

Har också hört att man bör betäcka innan 10 år men för det behöver man ju inte låta bli o betäcka en 11-åring för första gången…men ju äldre desto svårare är det nog o få dem dräktiga…

Tidigast jag skulle betäcka ett sto är som 3-åring men det beror oxå på hur mogen hon är.

Där min delägarhäst härstammar ifrån finns ston som fölat som 22-23 åringar men då har dem nästan fått föl varje år också… Vårt gamla halvblodssto fick sin sista avkomma som 2005 o då var hon 24 år..fixade det galant..

mga ggr säger deras kroppar själv ifrån när dem inte orkar mer…

Lorita
0

Eftersom hästen inte ändrar form på bäckenet som hund och människa gör så finns ingen övre gräns när man kan betäcka första gången.

Yngre än tre år bör inte ett sto vara.

Sen gäller vid alla betäckningar att stoet ska vara friskt.

När det gäller avelston är det viktiga att visa dom vid tre då det är ända möjligheten att få diplom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cezanne
0

# 14 Jag har fått det ifrån att ha varit avelsintresserad i 30 år! Vilka raser rekommenderar man inte ett sto att få sitt första föl som fyraåring?

Smex
0

#14 som sagt. Man brukar även bli rekomenderad att betäcka sitt sto i halvblods avel som 3 åring. Så man får se om stoet ärver sina fina gångarter/extriör. Och som #21 skriver, vilken ras brukar man INTE rekommendera att betäcka sitt sto som 3-4 åring?

Micky
0

Hittade en fin hingst och mejlade ägaren hon berättade att hiongsten inte är avels värderad i år men att det inte gör någon skillnad. Är det så?

Tusen
0

#21 och #22 Om ni läser mitt inlägg #16 så ser ni att jag opponerar mig mot att betäcka en 2-åring. Det är verkligen inget man rekomenderar. Oavsett ras.
Om man nu rekomenderar något så är det väl att stoet betäcks från 3 år ålder och uppåt. Dessutom brukar man väl säga att man bör låta stoet få sitt första föl innan 10 års ålder men blir stoet dräcktigt senare så brukar det heller inte vara några problem.

Lorita
0

#23 vilken ras, vilken hingst. Om du ska betäcka ett sto så ska du endast använda godkänd hingst som betalat sin licens för året.

Och är han inte avelsvärderat så får man inte betäcka andras ston med honom.

Tusen
0

#22 Så här skrev du i inlägg #3:

_"om jag har förstått rätt så skall man få sitt första föl på ett sto runt 3-4 år.#
_Ett sto som får sitt första föl som 3-åring är 2 år då hon blir betäckt. Inget att rekomendera.

#För då kan man få avelsvärdera stoet tidigt för efter 14-15 så är det nästan "försent"."

Ett sto kan avelsvärderas när som helst. För sent är det väl inte även om hon inte kan få sån hög värdering pga för få avkommor. Du kan ju avelsvärdera ett 3-årssto utan avkomma men även ett äldre sto med endast en avkomma. Det är väl inga problem med det.

Cezanne
0

#23 En hingst som inte är avelsvärderad eller inte löst licens är inte godkänd och avkomman får inte samma status som avkomma till godkänd hingst.

Lorita
0

#26 läs #9 stoet är 11 år

Smex
0

#26 jo jag såg nu vad jag hade skrivit Skäms

jag menade ju att stoet skall ju helst betäckas som 3 åring. Så det blev en liten miss bara.

Men om stoet är 11 år så är det ju ingen fara att betäcka. Men om en hingst är avelsvärderad men har inte fått några inregisterade avkommor så blir det väl gråa papper? Eller är jag så förbaskad insnöad på halvblods avel =P

Tusen
0

#29 Nu förstår jag inte vad du menar. Om en hingst är avelsvärderad så får man ju ta föl efterhingsten. Är hingsten dessutom godkänd enligt rasvisa krav kommer också avkomman att registreras i grundstamboken som renrasig. Allt under förutsättning att hingsthållaren löst hingstlicens för innevarande år.
Om hingsten däremot inte är avelsvärderad blir man bötesbelagd med diverse straffavgifter.

Det där med gråa papper vet i alla fall inte jag något om. Men nog måste en avkomma vara renrasig om hingsten är avelsgodkänd och dessutom godkänd vid hingspremiering enligt rasvisa krav? Under förutsättning att mamman är det förstås.

Smex
0

#30 nej jag vet inte riktigt hur det är med hingst och godkänande efter det. har ju hört om grå papper. Att fölet kan få grå papper om hingsten är avelsgodkänd men inte betalt något. Jag vet inte hur det går till.

men går det att få en gammal hingst, som har gett bra avkommor, bli nerävd med en bokstav? Om hingsten har A så går den ner till V. Varför ger det så?

Cezanne
0

# 30 Det är inte längre straffbart att låta en icke avelsvärderad hingst betäcka andras ston. Den bestämmelsen togs bort för cirka fem år sen p g a en EU-bestämmelse.

Cezanne
0

# 31 Vad menas med nerävd med en bokstav?

Tusen
0

Så här är det. För att få betäcka med en icke godkänd (enligt rasvisa krav) hingst krävs att man löser betäckningsbevis eller betäckningsintyg. (Godkända hingstar måste lösa betäckningslicens). Betäckningsbevis löser man för visade hingstar som inte blivit godkända och betäckningsintyg löses för hingstar som inte har visats. Ingen av avkommorna har rätt till att registreras registreras i grundstamboken utan hamnar i en bilaga. Avkomman kommer heller aldrig in i Riksstamboken.

Lorita
0

#32 en hingst ska vara avelsvärderad men behöver inte vara godkänd hingst för att få betäcka andras ston. Sen ska man föra språngrulle också vidare, allt ska skötas.

Men jag han inte fatta varför betala en icke godkänd hingst när det finns så många bra hingstar att betäcka ston med. Är man lat och inte orkar åka så långt eller är man dum snål.

Dom raser jag håller på med där är språnget helt humant att betala, så det kan var någon tusenlapp billigare möjligen att använda en icke godkänd hingst.

Ska du ta ett föl använd en godkänd hingst Skrattande för fölets skull Flört

Cezanne
0

# 35 Det är inte straffbart att låta en icke avelsvärderad hingst betäcka andra ston än ägarens. Språngrulla och resten behövs för att man ska kunna registrera avkomorna med stam.

# 34 Det beror på vilken ras vi pratar om. Halvblod får registreras med raskod 04=renrasig men får annat löpnummer eftersom halvbloden har en öppen stambok.

Lorita
0

Smex
0

hmmm…. blev inte så mycket klokare på det där.

Men jag håller där emot med Lorita, varför använda en icke godkänd hingst när et finns så otorligt många och fina hingstar? Det finns ju många i alla olika raser här i sverige.