Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 5191 ggr
NinaToy
0

Färgfakta.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste ni att om man parar två isabell är det ca 90% chans att det blir en Cremello häst till avkomma? :)

1111
0

Beror ju på vad som mer finns gömt.. - 90% chans på cremello skulle jag inte tro det är i de flesta fall.

Men en cremello är en hel gul häst. Isabell behöver bara ha ett gult anlag som slagit egenom, tror jag iallafall?

Har föräldrarna bara varsit enkelt gult anlagg så kan chanserna för cremello vara så lite som 25% om jag har koll på grejer nu. 

Jag är alltså inte helt säker på hur gul-genen hos isabell ser ut nu…

NinaToy
0

Kanske inte 90% men väldigt stor, det sa en veterinär till oss när vi var ute på tävling. :)

Det finns två sorters av cremello : cremello gulvit och cremello pärlvit. Båda har blå ögon. Albino finns inte hos hästar.

Men är det två isabell som "paras" så är det stor chans att avkomman blir cremello.

1111
0

Fast att man är vetrinär betyder inte att man kan ens se skillnad på en färg och en annan, det har bevisats otaliga gånger Oskyldig

Jag har varit duktig och läst på lite snabbt.
Cremello = dubbel gul på fux bas. Cremellos har alltid rosa hud och blå ögon.
Perlino = dubbel gul på brun bas. Perlinos har aningen mörkare man och svans än kropp, men blå ögon och rosa hud med.
Smokey cream (på svenska pärlvit?) =  dubbel gul på svart bas. Måste vara homozygot för att slå egenom.

Enligt denna sida: http://www.doubledilute.com/color-chart.htm blir Isabell+Isabell =50% Palomino, 25% Sorrel, 25% Cremello. - Stämmer bra med vad jag lärt mig.

NinaToy
0

#3# Var har du läst pÅ? :P Jag har också läst på. :) Men hur kan det bli pärlvit om det är dubbel gul på svart bas???

gejsa
0

Vi får väl se vad Lorita svarar när hon kommer ut här. Hon är ju expert på hästfärger och sådan avel. Skrattande

NinaToy
0

Min kompis häst på bilden, den är Cremello Pärlvit. :P

NinaToy
0

Har läst igen. :P tror du har rätt.. ;)

NinaToy
0

pärlvit är väll brun med dubbla gulanlag och sotvit då svart med dubbla gulanlag. Men vad är då min kompis häst? :P

1111
0

Jag är svin dålig på vad färger heter på svenska för att vara ärlig. Pärlvit och gulvit säger mig inte riktigt något… - Svarar jag kommer det bli än sämre och mindre korrekt än vad det jag redan skrivit är ;)

Din kompis häst, har den blå ögon?  Den ser rätt vit ut, har den något gult i sig alls? - Dens föräldrar vad är de för färgar i dem?

Lorita
0

#3 "Isabell+Isabell =50% Palomino, 25% Sorrel, 25% Cremello" är det rätta och inget annat, man har 4 gener att "leka med" vid varje parning så några 90 % inte som arvsanlagFlört

#5 tack, men jag är ingen expert, jag tycker bara att arv och gener är kulOskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#11 vad är sorrel?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PimTheGreat
0

#6 tycker det påminner om en albino. Vad är det för skillnad om det är någon skillnad.. (urkass på färger)

Lorita
0

#13 det är vad som förr kallades albino(felaktigt) hästen har färg men två gulanlag som bleker, ofta blir dom känsligare för sol än andra hästar då dom har midre pigment. En häst kan inte bli albino den mutationen finns inte hos häst.

#12 Farligt att sitera sorrel borde stå för färg utan gulanlag och eftersom det är två isabeller = fuxGenerad

gejsa
0

#11# Du är iaf experten här på ridsport. *ler*

Maja
0

Lorita - Du kan ju det här med gener och färger och allt.. ;P Såååå.. Är albino en mutation? Kan t.ex. två svarta hästar få ett albinoföl? :P Hehe.. Undrar bara.. ;)

NinaToy
1

#16# Albinism finns inte hos hästar.

#10# Blåa ögon och rosa hud, men kritvit päls. :P Den liknar min jättemkt förutom att den är vit. :P Den bränner sig jättelätt på kroppen på somrarna medans Bino inte bränner sig alls på kroppen. :P

Ska försöka få fram bilder på en Cremello, En perlino och en Smokey Cream.

NinaToy
0

Här kommer då en … *trummvirvel* … CREMELLO! :D (gulvit)

NinaToy
0

Perlino (gulbrun)

NinaToy
0

http://www.connemaraponny.org/hlista/hlista.htm

Den gulbruna hingsten heter Alladin RC 66, undrar om den är Perlino? Den har ju inte blåa ögon… börjar bli riktigt förvirrad nu haha.. ;)

NinaToy
0

Den gulbruna hingsten heter Alladin RC 66, undrar om den är Perlino? Den har ju inte blåa ögon… börjar bli riktigt förvirrad nu haha.. ;)

NinaToy
0

NinaToy
0

NinaToy
0

datan hängde sig så klickade typ lite för mkt. :|:)

Sehvrin
0

#20 men gulbrun är väl ändå gulbrun? (en brun häst med ett gulanlag, tillskillnad från isabell som är en fux med ett gulanlag)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lorita
0

#16 riktigt så kommer det nog inte gå till och jag hoppas vi aldrig kommer att se en albinohäst, det räcker gott med dom som har två gulanlag och blå ögon. En albino har röda ögon på grund av avsaknaden av pigment och det finns inga hästar med röda ögon. Det att ögonen ser röda ut det är just för att det inte finns pigment så det är blodet man ser.

#19-23 Alladin RC 66 har bara ett gulanlag och hade han inte haft gulanlaget skulle han vara brun, han är gulbrun (förr kallad bork) och inget annat. En isabell är en fux med ett gulanlag. Sen finns perlino (kallas pärlvit på svenska) en brun med två gulanlag och cremello med fux som grundfärg och två gulanlag. En svart med två gulanlag dom ser ut som en perlino.

Perlinon den är crèmefärgad till gråvit i sina täckhår och har tydligt pigment i man, svans och ben om än ljust.

Cremellon den är crèmefärgad till vit i sina skydds och täckhår

Gemensamt för hästar med två gulanlag är att dom har skär hud och blå ögon och genom detta har dom ett sämre skydd mot solens strålar, förr undvek man att korsa hästar med ett gulanlag med varandra just för att slippa hästar som är homozygot för gulanlaget och dom problem som oftast uppkommer med det. Jag har svårt att tänka mig att det finns en Connemara som är homozygot för gulanlag som är godkänd i avel, dom flesta raser försöker undvika dubbla gulanlag.

Maja
0

#26 - Ahh.. Jo.. Men är albino (i allmänhet) en mutation? :) För i så fall så borde det vara möjligt..

Peppe
0

men det kan ju bli cremello på ett föl med endast gulanlag från pappan eller mamman så det måste ju inte vara 2 anlag…. (?)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~