Hjälp med lite uträkning
Hej nu har jag försökt räkna hela morgonen för att komma upp så att kvoten blir 7 men det är svårt :S jag har ju lusern hemma nu men hur jag än räknar så kommer jag inte upp i den kvoten.. och det här är första foderstaten som jag räknar, tycker det är svårt! Det närmsta jag har kommit är om man ger 8kg hö och 2kg groov då blir kvoten 6.869 = 6.9 Har även försökt räkna på på mineralerna.
Eli är 153 hög ungefär väger mellan 400-500kg (viktband visar 410) och rids 6 dagar i veckan. Behöver få lite bättre hull så vi kan bygga muskler.
Höet
Ts 87.1%
45smrp
8.6mj
1ca
2.4p
0.8mg
Ger man 8kg hö och 2kg grovv blir det =
610 smrp
88.8 mj
Ca 20
P 29.2
Mg 12.4
med 1dl minerblå blir det 32 ca, 32.2 p och 18.4 mg kvoten mellan ca/mg blir för liten = 1.7
och även kvoten mellan ca/p = 0.99 med 1dl minergrön 28ca, 23.3 p och 18.4mg och här stämmer inte kvoterna heller :S
Uträkning av hans behov
0.40x88.8=35.52 i ca behov 0.30x88.8=26.64 i p behov 0.15x88.8=13.31 i mg behov
Ser det ut som jag annars har räknat någorlunda rätt? (förutom att jag inte vet hur jag ska få mineralerna bra..) Behöver tips på hur jag kan få minerlaerna rätt om jag ska ge 8kg hö 2kg groov eller om ngn kan hjälpa mig så jag får en bra kvot med lusern och mineraler.

putt

Ge det lite tid med att få svar, det har inte ens gått en timme sedan du skrev frågan och de flesta är på jobbet eller i skolan nu ;o)
Vänta tills i kväll så ska du se att du fått svar :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Varför måste du ha en kvot på 7? En kvot på minst 6 ska det väl vara, så 6,9 räcker väl gott och väl. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jo det äborde väl räcka det jag har kommit fram till men mineralerna åfr jag inte alls bukt på :S

hur många dl lusern går det på 1kg??
#5 Är det pellets eller strå?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

pellets
Ja okej, då vet jag tyvärr inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#5# Har inte det heller. Men är det inte ungfär 10 dl?

nää på ngn sida hittade jag att 1kg lusern pellets skulle vara ungefär 1,5 liter :S så nu är jag så förvirrad över allt räknande.. jag får helt enkelt inte ihop det alls mend någonting. Vet inte hur många gånger jag har försökt få ihop det med mineralerna. men jag löser det helt enkelt inte :(
Kan du inte ge strå istället då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

det är väl samma värde? jag har köpt hem pellets + att strån är dyrare.

Men du kan väl väga så att du får 1 kg sedan tar du av det i decilitermått. så ser du hur många dl du kan ta tills det är slut av 1 kg.
Ja okej, jo jag tänkte mest det att du verkade tycka att det blev så mycket. Då är det ju bättre att ge mycket i stråform, tycker jag i alla fall, även om det blir dyrare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag vet inte vad jag tycker längre för hur jag än räknar så blir det inte bra..
Ger du 8 kg hö och 1 kg lusern så får du en kvot på 6.
Ger du 8 kg hö och 1 kg krafft groov 125 så får du en kvot på 6,15.
Nåt av det som kan funka? Annars kan du ju ge lite soja som proteintillskott.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har ju gett 8kg hö och 1.5 kg lusern och haft en kvot på 6.35 men tycker han har fallit ur tror det är för att jag tränat lite hårdare nu, rider ca 6dagar i veckan och han är rätt så energisk av sig både i hagen och iboxen så jag tror han behöver mer. Därför jag vill ha en kvot närmre 7 för att se om det blir bättre. Men när jag får en bra kvot så får jag inte till mineralerna. Höjde jag höet så sönktes kvoten :S nu höjde jag häroim dagen till 9kg hö och 2kg lusern och igår till 10 kg hö.. får se om han har ätit upp det idag. Men tycker det är viktigt att han får rätt mängd mineraler. Ingen som vill prova att hjälpa mgg o räkna?

varför ger du inte mer än 8 kg hö?
medarbetare på djurskydd.ifokus
#21 Men har han fallit ur är det inte nödvändigt att höja kvoten. Kan vara så simpelt att han behöver mer energi, så höj höet du bara. En för låg kvot gör ju att det blir större risk att hästen blir tjock, vad jag vet händer inget värre än så.
Så öka höet du, och räcker inte det så kanske det behövs energitillskott.
Mineraler är som sagt inte min starka sida, men kan eventuellt försöka ändå om det inte hittar hit nån annan som vill hjälpa till.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#22 helt enkelt för att han inte åt upp mer än 8kg innan, gav han så att där var stå kvar på morgonen. Nu ger jag honom mer men innan åt han inte upp det utan trampade bara ner det i torven så jag fick slänga det välsigt dyrt som strö.. nu tränar vi ju mer så nu är han mer hungrig än var han var innan för nu de senaste dagarna har han börjat äta halmen som jag har som lite tunt strö på torven. Han är har ju så mkt energi som det är redan så jag vill ju egentligen inte ha honom mer energisk men bara han blir lite tjockare så så där finns ngt att bygga muskler med så blir jag glad!

#24 ok, då hänger jag med.
tror nog dock att du kan öka på höet utan att det blir några problem för er. lycka till:)
medarbetare på djurskydd.ifokus