Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 1859 ggr
may-britt
0

RIDE MED SPORRER

Hej

Jeg önsker og  ride min hest med sporrer, men noen sier at  viss man rider med sporrer så  blir hesten död for sjenkelen

hva tror dere om dette?

Due-Boje
0

jag tycker du kan testa. Träna mycket reaktionsövningar, halt-skritt. Halt-trav och så vidare. Och kläm Aldrig med skänkeln, använd den bara när du ska få en reaktion framåt, och tar den inte skänkeln, ge en Tydligare hjälp. Men kläm inte, då bli den död!

wewwa
0

Vet man vad man gör är det inget problem att använda sporrar för att få en känsligare skänkel. De som säger att hästen blir skänkeldöv av sporrar kan inte ha använt dom rätt, iaf inte i mina öron.
Men jag använder inte sporrar, tycker att det ska fungera bra utan för oss.

Molla
0

Ungefär som att säga att man får en häst okänslig i munnen av alla bett.

exitingsvillemo
0

En häst blir inte okänslig i munnen av bett, den blir heller inte okänslig för skänkeln om man använder sporrar.

Misstaget många gör är att använda sig av sporrar utan att förstå vilka fina skänkelhjälper man måste använda sig av med dessa redskap.

Om du skänklar som en galning med sporrar, så Ja, då har du en häst som tillslut inte lyssnar alls på skänkeln, ungefär som ridskolehästar, som går på nybörjarlektioner och ofta får många hårda skänklar i sidorna på en dag.

Samma med bett, en häst som alltid blir hårt drageni munnen, slutar tillslut att lyssna på bettets inverkan.

Det är felaktigt användande som gör hästen okänslig.

Att rida med sporrar kräver en hel del av ryttaren. Erfarenhet och mycket stabil skänkel.

may-britt
0

hej

takk for gode svar.

jeg har ridet mine 2 andre i  dressyr med sporrar men ikke denne.

men jeg vill  pröve henne i morgen.

jeg har enda et problem og det er hennes högre galopp för var hun så  flott og lansom i galoppen.

noe har hent under dressyr trening når jeg nå  fattar  högre galopp så  flyr hun alt for fort.

jeg spurte  min trener og hun mente at  noe kunne iritere henne eller at  noe var vont jeg har sjekket henne og får en fölese av at  hesten har miss opp fattet og tror at  högre galopp  skall gå  fort.

hvordan får jeg henne til  og roe ned.

jeg har prövd henne med 10 galopp steg og legge henne på  volte noen råd?

Molla
0

#4 Du förstod att det var så som du skrev som jag menade va. (så att du inte tror att jag är knäpp=P )

may-britt
0

jepp forsto det Skrattande

Rita-S
0

I mine øyne blir en hest stum för bitt og skenkel av feil bruk.
Jeg er ikke veldig glad i de lange sporene som man ser de fleste dressurrytere bruke, så jeg har kjøpt ponnysporer til meg selv, de som er små og runde.. :)

Man må ri med vett når man rir med sporer, akkurat slik man skal holde tøylen med vett enten man har hack eller bitt på hesten. Rir du rett blir det ingen skade for hesten.

For min del må jeg ri dressur med spore, for jeg har ikke kropp til å gi rett signaler med mine skjenkler pga min sykdom, så jeg behøver støtte fra en dressurpisk og sporer for å kunne "nå frem" om du skjønner. Ikke så at jeg rapper til hesten med pisken for all del, men jeg lekker den bare inntil bak min skjenkel når jeg ikke klarer gi et tydelig signal og forsterker mitt signal, jeg kan legge den lett inntil en skulder som skyter ut, eller en hofte på litt avveier og minne hesten på å samle inn under seg når jeg selv feiler med å ri korrekt pga sykdommen.

Det er hjelpemiddel, ikke maktmidler, og skal brukes med godt vett, som alt annet hesteutstyr.
Feil brukt kan du ødelegge en hest med hodelag og sal også.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Rita-S
0

Oi, glemte ditt andre spørsmål!

Nå er jeg ikke riktig dressurekspert selv men første tanke som slår meg er at hester er høyre eller venstre-hendte akkurat som vi. Sterkere på en side mot den andre. Hun kanskje ikke har muskler til å gå i samlet høyregalopp? klarer de ikke gå i samlet galopp øker de farten, høyere fart krever mindre muskler, eller hva?
går hun i høyregalopp på en mindre volte eller er hun meget vanskelig å få opp i galopp på en mindre volte?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

may-britt
0

hun var så  flink for 14 dager siden og gikk  i samlet sagte galopp begge veier hun gjorede små  völter og store volter men etter en del  trening begynte hun med og löpe som en galopp hest på  bjerke i  höyre galoppen.

det går så  fort at  jeg tenker meg godt  om för jeg vill  legge henne på  volte siden föler at  hun flyr for fort.

men det snodige er viss jeg tar höyre galoppen i skogen da gjör hun det ikke bare på  banen.

noe har hent så  hun tror at hun skall fly men kan ikke forstå hvorfor hun tror så

hun er trenet 2 dager og står 2 dager kansje jeg skall legge om og ride henne vär dag

jeg jobber henne mye i  skritt og kort trav siden jeg har lite tro på  at  fort ridning i galopp osv trener ikke muskler og mykhet så  mye og hun er rid i  skogen for og trene muskler

jeg tar henne også  p å skog turer hvor hun får ride uten og gå  p å bittet og bare kose seg en gang i uken.

burde jeg ride henne vär dag? kansje?

hva er det riktige og gjöre?

hvor ofte skall hun stå  og hvor ofte skall hun trenes i uken?

Rita-S
0

Det kommer jo an på kraftforet hennes det, om hun står to dager, men får like mye kraftfor som når hun trenes blir hun vel frisk.
Jeg tror kanskje det er bedre om du rir litt hver hver dag? jeg gir jo av og til min madame en ledig dag, men hun får ikke noe kraftfor heller, bare epler og gulrot da, så det merkes jo ikke like fort på energinivået da..

olina95
0

Du ska inte rida din häst med sporrar om du inte måste, den blir inte 'död' för sjänkeln för det, min häst är ibland jätte tjurig när hon brunstar, och då har jag sporrar, men du kan även ha sporrar om du vill göra skänkeln tydligare vid dressyr, då man ska visa så lite som möjligt att man använder sjänkeln, men då ska du ha en still sjänkel annars tar det i hela tiden. Och man rider inte lika, för man måste vara lite försiktigare när man har sporrar.

Om din häst har lätt för sjänkeln i vanliga fall tycker jag inte att du bör använda dom, om den är svår att få fram i trav eller galopp kan detta vara ett hjälpmedel.

may-britt
0

ok jeg tar en time vär dag så  kan hun ha 1 dag ledig i  uken.

hun har masse muskler og har värt i  trening 2 timer annen vär dag.

hun er super i  dressyr.

hun får kraft foder morgen og kveld dette fordi  hun trenes hart hun får 250gr den dagen hun står og  dagene hun går hart  får hun 500gr.

det er et havre fri kraft foder.

så  får hun hö morgen middag kveld.

når det gjelder sporrer kan jeg bare glemme og trene med det så  lenge hun ikke er i  brunst eller ved konkuranse siden hun ble drit  sur og vanskelig.

hun lyder sjekelen godt men må  vise henne veldig tydelig hva jeg vill.

får ta sporrer på når hun kommer i  brunst for da er hun virkelig ekkel.

jeg tror at  det viktigste jeg gjör nå  er og  holde henne i trening så  ikke hun mister muskler og kondisjon som er trent og trent for at  hun skall bli  bra.

tusen takk  for all hjelp.

silvery
0

jag rider mi häst med sporrar, men jag har lååång vana av det, och rider mer med vader än fötter, och tar bara till sporrarna när det behövs..

HannaT
0

"De som säger att hästen blir skänkeldöv av sporrar kan inte ha använt dom rätt."

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.