Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3520 ggr
tantnett
0

Binda upp föl och unghäst?

tantnett funderar.

Ni som har eller har haft föl och unghästar, hur binder ni upp dom i stallgången?

Fäster ni dom direkt i grimman eller knyter ni balband i grimman och sätter hakarna i balbandet?

Själv körde jag med balbandsprincipen när min häst var föl och unghäst.

Men funderar att: Visst en fölis fastspänd i grimma kan ju lätt slå ikull och vara svår att få upp och kanske rent av skadar sig?

En fölis i balband kan komma loss vid en eventuell kallabalik, men den lille rackaren kan kanske även lära sig att rycka sig loss?

Vad väljer ni?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Stallmima
0

Jag börjar sätta fast dom i ett grimskaft och håller i det andra eller har det ena löst fastsatt i bindringen så det blir lätt att lossa dom. Annars finns det töjbara grimskaft på marknaden att använda.

Maja
0

Ändrade rubriken så folk ser vad det handlar om. :)

Själv har jag inte haft något föl i stall, utan alla har varit på lösdrift som jag har varit i kontakt med. :)

Lorita
0

Säkerhetskabin i grimman, det är livsfarligt att lära dom att som kan dra av ett rep, en dag så kan dom inte det för då sitter dom inte i balaband.

Själkart mycket korta stunder i början och alltid under uppsikt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaLundin
0

Mina föl lär sig att stå uppbundna utan några balsnören i grimmorna. De ska lära sig att när det tar emot så går det inte att komma loss.

Om man binder dem med grimskaftet högt - ovanför huvudhöjd - så får de ingen kraft att slita sig loss hur mkt de än kämpar.

Men om man gör som jag gör måste man vara beredd att skära av grimskaftet i händelse av att de slänger sig omkull och blir "hängande"!

Kimpa
0

Binder upp korta stunder och under uppsikt som Anna beskriver det.
Hellre att de får kämpa och inse att de sitter fast, och därmed brukar de ha insett och lärt sig det, än att de kan slita sig loss själva med balsnören.
Köpte en "gammal" häst som alltid haft så och hon backade alltid tills det tog emot och sedan ryckte hon till så grimmskaften alltid gick sönder.
Band henne i en bom ute och knöt fast henne direkt i grimman med ett rep så det inte gick av. Hon kämpade ett par gånger men slutade då hon insåg att det inte gick.
( Hade kniv på mig utifall)

joooossan
0

Har gjort exakt som Anna med mina!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cezanne
0

Gör som Anna!

Första fölet knöt jag först fast med en lös säkerhetsknut men den lille jäkeln;-) lärde sig snabbt att bita upp knuten så jag fick hitta på andra lösningar.

exitingsvillemo
0

gör också som Anna. Sätter man dom i balsnöre oc dom lyckas ta sig loss, så kommer dom troligtvis att fortsätta försöka slita sig.

En av mina unghästar reste sig och slängde sig bakåt, föll baklänges och hamnade på rygg. Såg väldigt otäckt ut och jag blev helt förskräckt, men hon reste sig, ruskade på sig och började sen att leka med grimskaftet.

Sätter alltid fast i panikhake, så jag snabbt kan få loss dom.

Denna kommentar har tagits bort.
Manda29
0

Eftersom jag alltid lett fölen i grimma o grimskaft från början så har dom varit vana att "sitta fast".

När jag binder upp dom i gången så har jag bundit fast grimskaftet med en slags knop, så skulle det behövas kan man bara dra i änden på grimskaftet. Men har aldrig råkat ut för att dom bråkat.

Blir ju att man binder upp o pysslar med dom så då har det ju varit ett Nej om dom "inte sköter" sig. Man har ju inte gått ifrån dom förrän dom är vana att stå bundna.

WinterPrince
0

Jag gör också som AnnaLundin, men jag har en speciell repgrimma med extra långt rep. Då kan jag hålla mig på säkert avstånd och skulle fölet göra ett rejält försök att komma loss är det bara att släppa efter på repet. Det bästa är om dom får göra alla sina försök att komma loss som föl under ordnade förhållanden så slipper man oroa sig för att dom ska sticka iväg när man är ute och går.

Ska tilllägga att alla föl jag har hanterat har varit helt ohanterade från födseln till slutet av sommaren minst.