Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1100 ggr
SarahPeace
0

gymnasium

heej,   En  Liten fråga bara  ; ) , (går i nian nu så man får väl hålla lite koll ; ) )   

Det är angående denna hemsida http://www.ridgymnasiet.nu/

1. Får man ta med sig egen häst ? (dock så vill jag ha med mig mina våda hästar, annars dör jag och då mennar jag det !!!!!!!!!!!!!!!)

2. Kan man få på där utan att åka hem på helger ? (hmm bor ju I söderhamn(gävleborgslän) så jag kan INTE isf åka hem så lät , )

3. Hur bra betyg/poäng ska man ha får att komma in där.,.på ett ungefär .. .men jag kommer väl inte så långt med bara godkänt i allt Gråter

har du nå erfarenheter oxå om andra RID gymnasium så säg allt !!! vill verkligen veta så mkt jag kan : )

Maja
0

Det bästa du kan göra är nog att kontakta skolan själv, eftersom de kan svara på alla de frågor du har!! :) Är det någo speciellt yrke du tänker på? :)

Det finns ju andra gymnasieskolor som man kan få ta med sig hästen/hästarna till, så mitt tips är att du ska ringa runt och fråga till lite olika skolor i din närhet!! :) Lycka till!!

Lina
0

Jag skulle söka in där men jag ändrade mig för resorna blev för jobbiga. Men dom har inte så man kan ha med häst. Isåfall får man ställa upp den på hfrk som är samma byggnad men det är dyrt! 3000:- i månade tror jag det är och så får du skaffa en egen lägenhet i stan.

poängen för att komma in förra året var 215, tror jag eller så var det 225??

Jag var där på besök och skolan är liten och jättemysig. Dom har jättefina hästar och dressyrläraren verkade vara skitbra.

En vän till mig går i önnestad  http://www.buf.kristianstad.se/onnestad_gy/  på internat. Hon trivs jättebra och där får man lov att ta med häst. Jag tänkte söka in där med men ändrade mig snabbt när jag inte fick ha med hästen för mina föräldrar.

lisette
0

skulle precis tipsa om önnestad!

Struten
0

vars ligger önnestad?:D de lät som nått jag sku kunna tänka mej gå om dom inte har allt för höga inttagnings betyg:D

Lina
0

intagningspoängen i önnestad är inte alls höga om man jämför med andra hästgymnasium. jag tror dom ligger på 180-190p. Önnestad ligger mellan kristianstan och vinslöv tror jag.

lisette
0

i skåne, nära kristianstad. tar mig ungefär 15 minuter att köra till önnestad… läste en tidning från den skolan häromdan. de har mkt fälttävlan där. anna hassö är lärare där.

Struten
0

ojj vad allt ligger långt borta:S
be finns ett ridgymnasie kanske en halvtimmas biltur härifrån som visst ska vara jätte bra( maria erikssons, holmen tro ja byggnaden heter, i kalix) men dom har riksintag och tar bara in 10 elever tro ja de va o ridprov o sen tipåköpet har dom typ jätte höga intagnings betyg så ja tro inte ja ska söka dit:S men sku kunna tänka mej o flytrta längre om de är en skola ja trivs på:P

är de nån som vet nått om bollerups ridgymnasie?

Lina
0

På bollerup så är det jättehöga intagningspoäng. En tjej på ridklubben gick där och hon trivdes jättebra och hon lärde sig enormt mkt under den tiden. Det är jätte dyrt att ha med häst där. jag tror att det ligger mellan 3000- 4000:- men är inte säker. En tjej som red en häst i mitt stall gick där innan men slutade för att det blev förmycket häst. men hon trivdes också jättebra.

Sen finns det ju plönninge, flyinge och ett i halland också. men jag vet inte så mkt om dem man jag kan ta reda på det om jag har kvar min gymnasiekatalog.

lisette
0

ja de finns ju med..

det ligger oxå i skåne. vet ngr som har gått där, men inte vad de tyckte om det tyvärr.

frågan är om det ger så mkt att gå på hästgymnasie? en av tjejerna som gick på bollerup läser till sjuksköterska nu.

Struten
0

ok;P har bara sett lite bikder på bollerup o tyckte de såg fint ut:D men de är lite långt hem om man flyttar dit:( bor själv i hparanda:S

SarahPeace
0

#2 Jaa, just nu ligger jag på G i alla ämnen men allt kan jag jobba upp helt ekelt )  … dock inte mate genom att jag har svårt med matte man klarar g iaf !

#2Önnestad låter bra  , Isåfall så hoppas att man få ta med två hästarxD

#2Jag vet inte recis vad jag vill bli, men typ tränare/skötare/ridlärare/jobba på hästaffär som tex hööks ,) hahaha ,  Men jag är uppåt på det metsa med hästar förutom hovlasgare ; )

Ska prata med SYV (om det stavas så typ …) Nån dag oxå …

Det är så svårt med det här ,  och speciellt när man bor långt bort från allt och har TVÅ hästar … ; )

Maja
0

#11 - Haha.. Säg att det är Mollys föl då.. ;) De mååååååste ju gå på det!! ;P Hahahahahahahahahahahahahaha.. Hmmm.. Eller inte.. ;P

SarahPeace
0

#12 hahah , Njaaa…. hmm …  hon har ju lite brunt i sig HAHHAAHa , Fast ja, hon måste vara en korsning på varmblod och fallabella kanske för att ungefär kanske få 98 cm mkh , )

lisette
0

#11 du kan ju ha hästarna inackorderade ngnstans, finns många ställen häromkring!

SarahPeace
0

#9 vad går/hargåttpå du gymnasium ?

SarahPeace
0

#11 joo men hur får man råd då ? ; )

lisette
0

förresten sarahpeace, tidningen jag läste finns i pdf på första sidan på deras hemsida i länken i inlägg #2.

tror det är den tidningen ivf. kolla vad det står!

lisette
0

#16 tro mig, det är inte dyrt… men sen å andra sidan så har du knappast tid för två hästar då tror jag. jag betalade 1000 för inackordering, men det var specialpris… :D

Maja
0

#13 - Jaaaa.. Fallabella-korsning får det bli!! ;P

SarahPeace
0

#17 Okeej : )

#18… Joo  det är snart, men man kan kanske prova att se om man har tid kanske .. och se sen , vill verligen inte sälja nån av mina hästar ,, men vem vill de ? , ,,, Kanske kan hyra in hoss dej då lisette? ;) ihihih men påtal om tid..  Hur länge är verkligen skoldagarna där? asså Det är väl inte överdriver längre en skoldagen som är nu ( kommer hem 4)  ?  ,

men gud . det är så hemskt endå , Asså bara att lämna familj och hus och mitt stall  Gråter   ,  usch jag hatar verkligen det här …

lisette
0

#20 har tyvärr ingen plats i stallet… :D hmm vi gick nog till 16,30 när jag gick i gymnasiet. men vi hade många håltimmar med.

SarahPeace
0

okeej ; )   

Kanske man kan börja jobba direkt typ i ett stall då ? ; ) hahaha,