Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 784 ggr
Linaah
0

Nu har han ont.... igen..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en foderponny som heter Kloker sen ett år tillbaka. Han är 24 år och det börjar märkas nu. Han har haft fång för 10 år sen och det börjar kännas igen. Hovslagaren var och skodde hästarna för 2 v sen och då såg han at Klokers hovar inte var riktigt bra. Kloker har ju alltid varit lite öm men inte så mycket, jag har kunnat rida och så.

Men iallafall så kände hovisen en veterinär som kunde skriva ut Finadyne till honom. Då när han åt medicin fick han varken ridas eller promeneras.Sen för 3 hagar sen fick han sista medicinen och han hade gått bra under den tiden han fick medicin. Men i förrgår hade han bara varit utan medicin i 1 dag och han haltade kraftigt. Han har fått tillbaka fången igen. Så nu ska han åka hem till sin ägare igen och bli pensionär på riktigt och bara gå ihagen och ha det bra. :) Hoppas att han blir frisk och glad nu.

Men nu blir ju jag hästlös då och det kommer kännas konstigt att inte ha en häst att åka till varje dag efter skolan. Ska leta efter en ny, men bara låna. Fast det blir nog inte förrän i höst eftersom vi ska åka bort rätt så mycket i sommar och då är det lite krångligt att ha häst. Men nu blir det väl mina små kaninpluttar jag kommer satsa på att vara med och ta igen den tiden jag inte hann va med dom dom dagar man kom hen kl 7 på kvällen från stallet och det var mörkt och eländigt.

Tycker så hemskt synd om lilla Kloker som har ont….

Var bara tvungen att skriva av mig lite och är glad att du orkade ta dig tid och läsa all den text jag har ställt till med. :)

Puss och kram alla ifokusar :)<3

gejsa
0

Usch så trist att hästen har ont. Hoppas det går över då. För annars är det nog inte skönt att ens gå och skrota i hagen. :(

Linaah
0

#1 Nää, men nu får han åka hem til sina kompisar och ha de skönt tror jag. Ägaren har diskbrock så det är oklart när han kan åka hem. Men jag tror att Kloker kommer bli glad av att få åka hem för han tycker verkligen om sin ägare och sitt stall. Han blir alltid nervös och bajsar löst när han ska åka transport men när han ska åka hem fattar han det och då är han lugn… :)

dominic
0

Usch ja det är aldrig roligt att se att hästarna har ont.  Fång är ett gissel när det väl har börjat komma. Hoppas han piggar på sig.

Linaah
0

#3 Ja usch usch, han kan iallafall vara ute för det finns inte mkt gräs och han går bara omkring, ingen springare direkt.. :P

sus-sharon
0

nu vet jag inte i vilket skick hästen egentligen är, men om han är 24 år gammal och har åkt dit igen på fång, borde man inte fundera på att låta hästen galoppera vidare då?..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Linaah
0

#5 ja, men det kan inte jag avgöra. Det är nte min häst… "/

sus-sharon
0

#6 nej, jag förstår det, men jag tycker att tanken borde finnas hos ägaren.. "skrota i hagen" kanske inte är ett sånt toppenliv för en sån häst..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Linaah
0

#7 neej… jag vet iallafall att hon kommer försöka göra det bästa för honom.. om man blir så pass frisk att han kan skrittas och mår bra av det så kommer hon nog ha kvar honom för hon använder honom och 2 hästar till för ponnyridning på sagostigen som hon äger..