Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 735 ggr
jsca
0

avelssto

jag och min kompis diskuterade ang avelssto.. Där jag jobbar nu, finns det tre stycken. Ett av dom fick föl i våras (08), och ska få föl iår igen..
Min kompis tycker att de inte borde funka, efteersom, hon är inte en äkta hunduppfödare, men hon får ngn kull då och då. inte varje år, och då tycker hon att man inte borde kunna göra så på hästar heller.

Vad tycker ni ? är de rätt att sätta föl på ett sto som precis har fått?

Invisible
0

Du undrar alltså om det är rätt att betäcka ett sto med föl vid sidan, om jag förstått dig rätt?

Jag ser inga fel i det.  Kanske behöver man inte ta föl varje år i 13 års tid, utan kan få vara lite mammaledig, men sedan beror det ju på stoet också. Hon kanske inte håller för flera föl.

Jag är iof inte särskilt insatt i avel, men detta är lite personliga tyck och tänk. ;)

jsca
0

#1 - ja, min vän tycker att man inte borde, menj ag personligen tycker inte att de är något problem..
Nejnej, såklart inte., hehe, vad jag har fattat det som, så har det varit såhär för något år sen också.. före fölet 08. hade hon inte haft föl på två år tror jag de var, men dess förinnan hade hon haft samma som denna gången, alltså ett föl ena året och ett nytt nästa år liksom..

Jag är heller inte insatt ;D df jag tänkte att jag lika bra kunde fråga ^^

Lorita
0

Normalt betäcker man sitt sto varje år, som är skapata för att få ett föl om året.

Hundar är en annan djurart där man tar max 3 kullar på en tik, med två år immalen. Samtidigt så får dom ca 6 valpar i en kull och vilt får dom ofta inte mer än en till två kullar då det bara är alfa-honan som får valpar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cezanne
0

De flesta avelsston betäcks varje år och man tycker att det är slöseri att låta dem gå tomma ett år. Man kan inte jämföra olika djurslag och med människor, de är olika skapta.

Tycker att dte är helt ok att betäcka varje år och kommer att göra det med mitt eget sto framöver tills hon blir för gammal.

Hagelberg
0

Lite konstogt att jämnföra hästar och hundar.

Hästar mår inte dåligt av att vara dräktiga (normal dräktighet). I det vilda blir stoet dräktig om hon har resurser att klara en dräktighet + digivning. Är hon sjuk/svag på något vis går de ofta gall och tar ett viloår så att säga. Det gör även älgarna.

Jag har ett äldre sto som är 24 år och dräktig med sitt 19:e föl. Hon är i bra hull och fin i pälsen. Som de flesta äldre hästar är hon lite stel och gångarterna är inte vad de en gång var. Har man ston för avel används de för det och har man dem för ridning/tävling, används de för det. Det ena sliter inte nödvändigtvis mer än det andra. Det som sliter på hästar är människors okunskap om träning, foder etc. Det är faktiskt ganska tänkvärt.

Så, ja, vill man ha föl är det helt ok att ta ett varje år.

WinterPrince
0

Jag jobbade på ett stuteri ett tag där stona bara var avelston. Så dom har gått med alla gått med föl sen dom var fyra år. Men nästan alla hade gått gall något år. Så behöver dom en paus så ser dom ofta till att dom får det.

exitingsvillemo
0

ston mår inte dåligt av att gå dräktiga år efter år. Som flera redan sagt, så går dom gall om dom behöver en vila =)

Mitt ena sto gick gall i år förmodligen pga A att hon behövde det. Hon har fått 2 föl på rad.

Hon har nu fått ett välförtjänt viloår och kommer troligtvis att betäckas i år.

Så länge stoet mår bra, har gott hull så är det inget hon tar skada av att gå dräktig.

Att jämföra med hund är lite märkligt kan jag tycka.

Ett sto går dräktig i 11 månader medans en tik bara går 2 månader.

jen
0

så länge stoet är friskt, så kan man betäcka varje år.

Fast jag skulle hellre se att stoet får vila emellan.

jsca
0

tack. de ska jag hälsa min vän ;) haha, och säga att hon hade feeeel ^^