Vårtor kring mulen..
En häst i mitt stal har vårtor kring mulen, ser jätteäckligt ut. Dpm har också blivit större, sakta men säkert..
Enda vårtorna jag har erfarenhet av är inkar, och de är de nog för små och för många av..
Nån som har en idé?
Kan det vara unghästvårtor?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

det är säkert vårtor. merry hade oxå det när hon kom till mig, men de försvann sakta och var helt bort på vårkanten. hämtade hem henne på hösten har jag för mig. de var inte så många först, men blev fler och försvann sen.

känner igen det där, gissra på unghästvårtor som #1 :)
Hästen är tio, kan det vara unghästvårtor ändå?
#2 Så det är ofarligt?
Har den inte haft vårtor tidigare kan det mycket väl vara unghästvårtor nu.
Kan väl jämföra som med vattenkoppor på oss människor. Man har det oftast som barn/unghäst men kan även få det senare.
Sedan är de "imuna" mot det.

En ponny vi köpte fick vårtor vid ögat efter ca 2 veckor i vår ägo. Vi gjode ingenting åt dom men det var en som var stor så den knöt vi ett tagelhår runt, och spände lite lite varje dag sedan en dag var den borta. Då började också de andra gå bort. Jag tror det bara är att avvakta.
På bilden har dom börjat försvinna.
Det är säkert unghäst vårtor, vad jag har förstått får hästen det max en gång i livet, det är ett virus och alltså smittsamt. Det är ofarligt och försvinner av sig själv efter några veckor eller flera månader. Går inte att behandla för att få bort det fortare. Vet att jag läst om det på internet men hittar inte sidan.
Ägaren har pratat med vet idag via telefon.. Han trodde också det kunde vara unghästvårtor, men också inkar. Och inkar är ju inte kul alls all ha med att göra..
högst troligt så är det unghästvårtor.
Min unghingst hade det i vintras och jag kan lova att jag fick panik, när den puss-vänliga gos-mulen förvandlades till ett knottrigt, äckligt ja, jag vet inte vad *fniss* kunde knappt ta i honom, för jag tyckte det var så äckligt. Sambon fick sköta om honom, yuack…
Men det försvann efter ett par veckor, men tydligen kan det hålla i sig ganska länge.
Kom ihåg att dom kom så fort. Ena dagen ingenting, andra dagen hela mulen full med äckliga vårtor…
*brrr* ryser bara jag tänker på det