Rida på postkandar?

Puttar upp den :) Vill gärna ha ett snabbt svar :)

Puttar upp den :) Vill gärna ha ett snabbt svar :)
Varför skulle du inte kunna rida på ett "körbett"? Jag har ridit på postkandar på "kör"hästarna. (kallblod) :) Tror de går bra om man inte ska rida för krävande ridning.

Ingen aning, kanske därför jag frågade? :) Tack för svar iaf =)
De är vad jag tror och gjort :) Hoppas ngn mer svarar så jag inte ger dig felaktig information :P

Borde väl vara som att rida på ett vanligt bett :)
Ja sätter du tyglanra i översta ringen blir de nästan som ett vanligt stångbett :)

Klart att du kan rida på ett postkandar! Om din kompis har använt de till hästen när hon kör så vet hon ju hur hästen fungerar med de. Sen är det ju som vanligt med alla bett.. Mjuka händer kommer man långt på.. :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Postkandaret har exakt samma tekniska funktion som ett oledat pelham, så visst kan man rida med ett postkandar.
Jag har haft nordsvenskar för länge sen. De gick bättre på oledade bett än ledade. Vad jag inte visste då var att tvådelat bett ofta nyper dem i tungan eller petar upp i gommen så att de gapar av det.
Numera använder jag mest tredelade bett till mina russ, men det händer att jag kör på postkandar om jag ska ut på turer som kräver lite mer skärpt koll.