KOLIK
Mandag kveld noen timer etter ridning fikk min hest kolik.
veldig skumle greier men jeg var i stallen da jeg la merke til at hun rullet og rullet og ikke reiste seg.
så jeg fikk henne opp og ringte veterinæren som var så dyktig at han var på stedet innen kort tid.
det 15 minus ute jette kalt og hun fikk en spruta og 2 poser med intranøs og så gikk jeg med henne 15 min vær time hele natten og kl 9 på morgenene så hun bedre ut.
jeg hadde 48 timer med henne hvor jeg ikke turte og sove da jeg var redd hun skulle bli værre.
det gkk bra og i 15 minus frøys jeg så jeg aldr har gjørt før ut.
nå undrer jeg siden jeg er tydelig over nærvøs jeg slipper henne ut i haven med hø men er livende redd hun skall ete frossent gras så når hun er ferdig med sitt hø tar jeg henne inn.
jeg har ikke rid henne siden mandag dette hente og noen som vet når jeg kan begynne og ride henne igjen
undrermå hun skrittes i gang i gjen rider jeg 20 minutter og øker på eller kan hun rides som vanlig hun har vært i gang før dette hente.
jeg har ikke funnet ut hvorfor hun fikk kolik hun hade ikke byttet foder alt var som det samme.
jeg reiste til ride huset med henne som jeg ofte har gjort før for og få bedre ride muligheter, på med tekken og på slepet av slepet inn i stallen sadlet på res henne en time ike hart inn i stallen sadlet av på med tekken på slpet og hjem.
undrer enda hvorfor hun fikk kolik men mest av alt er nervøs det skall hende igjen og tanken er der hele tiden tenk om jeg ikke hadde vært i stallen a jeg hadde foret for kvelden og ikke sett noe galt for neste morgen.
nå er jeg så om henne at jeg sjekker henne mitt på natten så jeg sover dålig og mest av alt undrer jeg på om hun ikke burde komme under lett trening nå når det er 1 uke siden hun var syk
noen som kan komme med råd til meg.
Usch, otäckt! Men vilken tur att det gick bra!
Sade inte veterinären någonting om hur du skulle göra nu i början?
Det är bra att promenera med hästen i början efter att den har varit sjuk så fortsätt med det. Jag skulle inte börja rida hästen "hårt" på en gång, utan mjuka upp den lite. Det är viktigt att den inte står helt still utan den måste röra på sig och få igång systemen i kroppen.
Om du är osäker skulle jag rekommendera dig att ringa till veterinären igen och fråga. Han vet nog bäst! :)

vad sa veterinären då?
För det är ju inge bra att du skall vara nervös hela tiden.
För kolik är hemsk. Har ingen större erfarenhet av den sjukdomen men det är väl inte som fång, att det brukar komma igen.
För hon kan ju ha ätit något ute i hagen eller att ni har ändrat om fodersystemet (nya tider?). Ja det är bara se vad du har gjort för något nytt dom senaste veckorna som du inte brukar göra med henne.

var det förstoppningskolik eller gaskolik? sa inte veterinären någpt om det?
när Sharon hade gaskolik förra året fick hon stå helt 3-4 dagar och sedan skrittade jag henne några dagar innan jag sakta började som vanligt igen.
vilken tur att det gick bra iallafall! Det är riktigt läskigt med kolik..
medarbetare på djurskydd.ifokus
vi tror det var gass kolik men vi er ikke sikre.
hun hadde ikke fått noe ny mat eller forandring i tid eller mat
men hun hadde ikke drikki nok la jeg merke til
kansje skritte henne i 20 min vær dag i 7 dager så begyne og ride lite trav og galopp etter vært.
det som gjør meg nervøs er når jeg ikke kan fatte hva hun fikk det av.
noen mener at det var fordi hun ble tatt å slepet da det var kalt 4 minus men det har hun blitt før også uten og få kolik.
nå sjekker jeg henne kl 12 på natten før jeg legger meg kl 4 på natten går jeg opp og i stallen og titter på henne kl 8 er jeg oppe og gir mat så pleier jeg og ride henne kl 11 siden jeg har lært et eller annet sted at de skall vile noen timer etter maten så får hun mat igjen 2 timer etter jeg har rid hene.
hun får ikke kalt vann på vinteren men det er lunket
blir litt gal og føler at hun ikke får være hest
hun er i haven mens jeg mokker hennes boks da har hun sitt hø der så fort høet er spist opp tar jeg henne inn ellers eter hun frossent gras.
føler at alt jeg hinnar er og sjekke henne ta henne ut ta henne inn osv
nei vet sa ingenting om når jeg kunne sette henne i gang igjen og ossen hun skulle rides jeg glemte og spørre siden jeg var så opptatt av og holde henne oppe på bena

Jag brukar alltid rida på hästen dagen efter. En häst som haft kolik behöver röra på sig och dricka mycket vätska i början. Man ska ju inte galoppera en häst när den har kolik men när det är över ska det ju vara över. Hade din häst kolik i måndags så kan du gott och väl rida som vanligt nu.
hej
fint takk for svarene
ja rider henne lungt i morgen
Hua ja, har endast haft 2 koliker på hästarna, och då har jag haft häst nästan 20 år. Röra på sig och försöka få dem att dricka ordentligt, turligt nog var det bara gaskolik på båda och dom repade sig ganska snabbt dagarna efter.
hur ser hagarna ut ? tänkte om hon fått i sig sand och grus när hon letat gräs och rötter, eller har ni kanske snö?

#9# Just nu är det mycket kolik bland hästarna. Hörde det från grannen som var tvungen att ta ut veterinär i lördags.
Man tror att dom dricker vatten men det är ju oftast fryst eller också orkar man inte ge vatten pga det fryser så fort. Många verkar ju tro att det räcker för hästen att slicka i sig snön också. Vilket inte är fallet. Har man tex en vattenkopp som rinner sakta så slutar dom dricka där med. Fast dom fortfarande är törstiga.
Sedan vi började med vatten ute och jag byter det två ggr om dagen till ljummet så inte vi fått någon kolikhäst här hemma. För dom dricker både dagtid och på natten. Vi ger även hinkar fast vi har vattenkoppar inne vintertid.
hej
nei vi har snö i haven og under snöen er det gras.
de får vatten ute men det fylles på 2 ganger om dagen og aldri kalt vatten.
samme inne fyller på med varmt vatten.
er det ikke så at man skall ride en hest en time etter de har eti ? og de skall ikke ha mat för en time etter vi har ridet dem?
jeg skall begyne og skrite henne på onsdag så får jeg henne i gang igjen.
hun får komme ut i haven vär dag med de andre jeg legger ut hö så når hun har eti det tar jeg henne inn siden viss ikke spiser hun frosent gras.
men bare jeg får henne i gang igjen nå så får hun en ride tur vär dag og da går vell ting bedre får jeg håpe.
jeg longserte henne i dag lungt i skritt 5 min på värt hold.
vädret er helt forferdelig här men i dag var det litt bedre men det er halt.
hun har snö sko og pigger men det er så halt at jeg valgte og ikke skritte ut i dag.
så onsdag har det vell tinet lite så det ikke er så halt får jeg håpe.
ville ungå og laste henne på slepet det er vell bedre og få henne i gang lite för jeg laster henne.
ja nå må jeg gi vatten i hinkar for og ha koll på hvor myke hun eller de andre drikker.
jeg tok lite päre saft i vattnet for og få henne i gang og drikke og hun drikker godt nu.
men det som er dumt med kolik hester er at alt virker väre normalt inn til de ligger der og er så sjuke.
utrolig hvor fort det går meg kolik
hun skremte livet av meg i alle fall

Min ponny har väldigt lätt för kolik, o förr när jag hade henne inackorderad med hästar som kom o gick lite, så hade hon kolik typ 2-5ggr per år, för hon blev så orolig:( Men nu är det bra=)
Men jag brukar/brukade ta det lugnt dagen efter( men ut o gå!!) sen rida som vanligt. Det beror ju på hur allvarligt det är också. Men som sagt, det är bra att dom rör på sig!
Och ja, man ska vänta 1 timme efter maten innan man rider. Jag brukar vänta iaf en halvtimme innan hon får mat efter ett träningspass. Och när hon får mat får hon alltid hö först! Sen efter några minuter, när magen kommit igång, får hon kraftfodret=)
Även viktigt att dom har att äta i hagen ute. Se till att hon har saltsten så hon får i sig ordentligt med salt, vilket gör att dom dricker. En del kan behöva extra salt i maten.
Skönt att det gick bra iaf!=) Det är aldrig kul med kolik.
ja jeg tror at hun som har värt i gang vär dag utenom söndager fikk problemer siden kylen kom og da var hun ikke i gang det var 15 til 18 minus og så drakk hun lite vatten.
så jeg setter henne i gang får bare ride henne selv om det er halt.
vi driver med og lave ride bane men det stoppet også opp da kylen kom
nå håper jeg på at den verste kylen er over for denne sesongen.
må väre bedre og skritte og jobbe henne litt i 20 min vär dag i steden for at hun står selv om det er kyle og halt.
ja hun har salt sten men den tror jeg ikke hun bryr seg med så skall kjöpe salt til henne i morgen og tilvenne lungt i hennes mat
takk for all hjelp alle sammen

#14 tänk bara på att det blir rätt salt! Det ska inte vara vanligt salt som vi människor använder med Jod. det ska va utan=)
jep det er hva jeg bruker.